Proč je pro lidský organismus důležitý jód

Marie Stejskalová
Publikováno 9. března 2021
  1. Proč je pro lidský organismus důležitý jód

    Co je to jód?

    Jód je prvek patřící do skupiny halogenů s chemickou značkou I (latinsky Iodum). Řadí se mezi biogenní prvky, čili je nezbytný pro náš život.

    V periodické tabulce prvků ho najdeme s protonovým číslem 53 ve skupině VII.A (17. skupina), kde se nachází i ostatní halogeny (fluor, chlor, brom, někdy je k nim řazen i astat a tennessin). Objeven byl v roce 1811 francouzským chemikem Barnardem Courtoisem.

    V přírodě se jód vyskytuje pouze ve sloučeninách, za normální teploty jako pevná látka. Jeho největší koncentraci na planetě Zemi můžeme pozorovat v mořích a oceánech, přičemž je ve vodě rozpustný. Je to důvod, proč je voda v moři slaná?

    Doporučenou denní dávkou pro dospělého jedince je zhruba 150 mikrogramů jódu. Dětem stačí méně (cirka 90 mikrogramů), ale zpozornět by měly těhotné a kojící ženy. Ty potřebují kolem 250 mikrogramů denně.

    Věděli jste, že 6. březen je den věnovaný jódu?

  2. Proč je pro lidský organismus důležitý jód?

    Bez dostatku jódu nemůže správně fungovat štítná žláza. Jód je totiž důležitý pro vznik hormonů, které se v této žláze s vnitřní sekrecí tvoří. Jedná se o thyroxin a trijodthyronin.

    Oba dva hormony ovlivňují především správný růst, vývoj (fyzický i mentální), látkovou výměnu všech buněk v těle a třeba i spotřebu kyslíku.

    Neméně důležitý je jód při reprodukci a jeho dostatek je vyloženě nutný, pokud je žena těhotná. Se silným nedostatkem jódu totiž může souviset (v krajním případě) i mentální retardace, vrozené poruchy sluchu u novorozenců nebo vyšší potratovost. Samotný jód má významný vliv právě na správný vývoj mozku plodu.

    Jód ovlivňuje i kvalitu našich vlasů, nehtů, zubů či pleť.

  3. V jakých potravinách najdeme jód?

    Hlavně v mořských rybách a mořských plodech. Ovšem mořské ryby bychom měli vybírat více než pečlivě, neboť mohou obsahovat také toxické kovy (třebas rtuť či kadmium).

    Ideálně by měly být ryby čerstvě ulovené a pokud to jen trochu jde, tak i z volného chovu. Špatně rozhodně neuděláme, zvolíme-li ke konzumaci i mořské řasy (například Nori), které mohou být součástí sushi.

    Standardně se dá v České republice koupit sůl jodidovaná (sůl obohacená o jód), jód se ale přidává například i do mléčných výrobků. Zvýšené množství tohoto prvku najdeme i v některých minerálních vodách (příkladem je Vincentka).

    Mezi další potraviny, ve kterých se dá jód v nějakém množství najít, patří: vejce, pórek, mrkev, špenát, višně, rybíz, černý jeřáb, maliny nebo sušené houby či žampiony.

    Jód je možné konzumovat i v řadě potravinových doplňků.

  4. Co se stane při nedostatku jódu?

    Pokud nebude mít naše tělo dostatek jódu, budou mít především oba zmíněné hormony (boxík č. 2) problém s účinností, neboť ovlivňují celou řadu procesů v organismu. Co se tedy při nedostatku jódu může stát?

    Nedostatek jódu má za následek anémii (chudokrevnost), chronickou únavu, zimomřivost, zvýšenou nervozitu, vypadávání vlasů, suchou kůži, zpomalení tepové frekvence, neustálý pocit hladu, zácpu či tloustnutí bez zjevné příčiny. Se vším uvedeným souvisí i zhoršená imunita. V některých případech dochází ke zvětšení štítné žlázy (česky vole, latinsky struma).

    Na dostatečný příjem jódu ze stravy by měly myslet především těhotné a kojící ženy, taktéž i děti.

    Není dobrý nedostatek jódu, ale ani jeho nadbytek. V případě jakýchkoliv pochybností bychom se vždy měli poradit s lékařem.


Zatím žádné komentáře

Napsat komentář


💵

Šetříme vám peníze. Ukazujeme, kde zbytečně přeplácíte.

🖋️

Nejsme žádní poradci. Jsme novináři, naši prací je předávat informace.

😊

Skrblík je zdarma. Financuje nás reklama, ne peníze čtenářů.

Jsme féroví. Doporučujeme jen to, čemu sami věříme.

🙏

Jsme lidi a chybujeme. Nepřesnosti se však snažíme rychle opravit.