Platba na kontakt 2024: Česká spořitelna, Fio, Raiffeisenbank a další banky

Hana Volencová
Publikováno 25. listopadu 2023
  • Bankovní služba Platba na kontakt usnadňuje platební transakce mezi fyzickými osobami
  • Částku do 5 000 Kč díky ní pošlete i bez znalosti čísla účtu příjemce
  • Šest českých bank ji umožňuje od poloviny listopadu 2023, další se postupně přidávají

Platba na kontakt je novinkou ve finančních službách českých bankovních domů. Od 14. listopadu 2023 ji zavedlo šest českých bank, další dvě plánují tuto službu spustit během roku 2024. Co vlastně platba na kontakt je, umožňuje ji vaše banka a jak se k ní lze přihlásit?

  1. Co je Platba na kontakt

    Platba na kontakt má zjednodušit a zrychlit bankovní transakce. Místo čísla účtu vám totiž při převodu peněz stačí jen telefonní číslo příjemce. Žádné zdlouhavé vyplňování políček nebo generování QR kódu. Předpokládá se rovněž, že novinka by mohla zmírnit riziko omylů a překlepů, které při ručním zadávání čísla účtu mnohdy vzniknou.

    Platby na kontakt mohou ovšem přijímat jen klienti zapojených bank a musí se k této službě u své banky aktivně přihlásit. Důležitým krokem je spárování telefonního čísla s číslem bankovního účtu.

  2. Co potřebujete vědět o Platbě na kontakt

    Zásadní informace o Platbě na kontakt pro vás Skrblík shrnul do několika bodů:

    • Platbu na kontakt od 14. listopadu 2023 umožňuje Air Bank, Česká spořitelna, ČSOB, Fio banka, Komerční banka a Raiffeisenbank.
    • Moneta a UniCredit Bank spustí službu v roce 2024.
    • Platba na kontakt funguje mezi všemi zapojenými bankami a proběhne zpravidla jako okamžitá platba.
    • Platby je možné posílat pouze v Kč a jen v rámci České republiky jako standardní tuzemskou platbu na telefonní čísla s předvolbou +420 a +421.
    • Služba je určená fyzickým osobám či osobám samostatně výdělečně činným.
    • Maximální limit pro jednorázový převod je 5 000 Kč.
    • Telefonní číslo může být propojeno pouze s jedním číslem účtu.
    • I když máte účty u více bank, registrovat se k Platbě na kontakt můžete jen u jedné.
    • K jednomu účtu ovšem může být přiřazeno více telefonních čísel, např. v momentě, kdy účet sdílí manželé, mohou být registrovaná obě čísla.
    • Platbu na kontakt můžete odeslat i bez vaší vlastní registrace, příjemce však registrován být musí.
    • Registrace je dobrovolná, zdarma a lze ji kdykoli jednoduše zrušit přímo v bankovnictví.
    • Registr telefonních kontaktů zapojených do služby spravuje Česká národní banka, která ručí za to, že jsou telefonní čísla v bezpečí.

Jak postupovat při registraci a platbě na kontakt

  1. Air bank

    Platba na kontakt Air Bank

    Registraci můžete provést v mobilní aplikaci. Vstupte do “Menu”, zvolte možnost “Nastavení a banka” a dále pokračujte přes “Nastavení” a ”Platby” na ”Platba na kontakt”, kde klikněte na  ”Nastavit”. Tady si zkontrolujte, že Air Bank eviduje vaše aktuální telefonní číslo, a vyberte účet, se kterým chcete číslo propojit. Pak už stačí klepnout na zelené tlačítko “Zaregistrovat se” a registraci potvrdit.

    Odeslat platbu na kontakt můžete rovněž ze své mobilní aplikace. Zadáte ji stejně jako každou jinou platbu klepnutím na zelené tlačítko “Zaplatit” v Chytrém přehledu. V horní části obrazovky překliknete na novou záložku “Na kontakt” a vyplníte telefonní číslo příjemce. Pokud aplikaci povolíte přístup ke kontaktům, můžete si číslo vybrat přímo ze svých kontaktů a také hned vidíte, která čísla už jsou do služby zaregistrovaná. Po zadání telefonního kontaktu vám aplikace zobrazí jméno majitele účtu. Zkontrolujte ho, zadejte částku a platbu potvrďte.

  2. Česká spořitelna

    Platba na kontakt Česká spořitelna

    Pro aktivaci služby navštivte mobilní aplikaci George, vyberte účet, který chcete zaregistrovat, klikněte na “Funkce” a vyberte “Platba na kontakt”. Zkontrolujte, že vaše telefonní číslo souhlasí, a dalším kliknutím na modré tlačítko potvrďte registraci.

    Platbu na kontakt zadáte v mobilní aplikaci George, začnete úplně stejně jako kdykoli jindy tlačítky “Nová platba”, “Zadat platbu” a “Nový příjemce”. Jako způsob platby vyberte “Telefonní číslo”. Kontakt můžete vyplnit ručně nebo můžete aplikaci povolit přístup ke svým kontaktům v mobilu. Pokud je příjemce do služby registrován, aplikace vám zobrazí jeho jméno k potvrzení, v opačném případě vás upozorní, že v registru není, musíte tedy zaplatit jiným způsobem. Zadejte částku a potvrďte vše jako obvykle.

  3. ČSOB

    Platba na kontakt ČSOB

    Registrovat se do služby můžete v mobilní aplikaci ČSOB Smart. Vstupte do “Menu” ve spodní části obrazovky a v sekci “Přehledy” vyberte možnost “Platby na kontakt”. Klikněte na tlačítko “Přidat registraci”, zkontrolujte své telefonní číslo a klepněte na “Pokračovat”. Opište ověřovací kód z SMS a opět zvolte “Pokračovat”. Na závěr požadavek potvrďte Smart klíčem.

    Pokud někomu chcete odeslat Platbu na kontakt, na úvodní stránce mobilní aplikace klikněte na oranžové tlačítko “Platba”  a zvolte položku “Platba na kontakt”. Zadejte telefonní číslo příjemce ručně nebo vyberte kontakt z telefonního seznamu v mobilu. Vyplňte údaje pro platbu, zvolte “Pokračovat” a potvrďte platbu jako obvykle. Narazíte-li na neregistrované telefonní číslo, aplikace vás sama upozorní. Takovému příteli můžete odeslat pozvánku do služby.

  4. Fio banka

    Platba na kontakt Fio banka

    Zapsat se do registru můžete prostřednictvím Smartbankingu nebo Internetbankingu. Ve Smartbankingu běžte na záložku “Moje Fio” a zvolte “Platby na kontakt”. V Internetbankingu klikněte na “Nastavení”, dále vyberte “Platba na kontakt” a stiskněte modré tlačítko “Zřídit nový profil”. Poté proveďte ověření telefonního čísla a máte hotovo.

    Platbu na kontakt zadáte pouze ve Smartbankingu. V detailu účtu zvolte “Nová platba” a “Platba na kontakt”. Následně buď vypíšete cílové telefonní číslo ručně, nebo ho můžete vybrat z kontaktů v telefonu, pokud k nim aplikaci povolíte přístup. Jestliže je telefonní číslo ve službě registrované, aplikace vám zobrazí jméno majitele cílového účtu. Pak vyberete zdrojový účet, výši platby a transakci autorizujete.

  5. Komerční banka

    Platba na kontakt Komerční banka

    Registrovat se můžete v mobilní aplikaci KB+ nebo Mobilní banka. Komerční banka při registraci ověří vaše telefonní číslo zasláním jednorázového aktivačního kódu. Následně si vyberete číslo účtu, s nímž chcete telefonní číslo spárovat.

    Zaslat platbu můžete taktéž z mobilní aplikace KB+ nebo z Mobilní banky. Ve formuláři “Platba” vyberte telefonní kontakt příjemce a zkontrolujte jméno, které vám aplikace zobrazí. Dále postupujte stejně jako kdykoli jindy.

  6. Raiffeisenbank

    Platba na kontakt Raiffeisenbank

    Registraci do služby provedete v mobilním nebo internetovém bankovnictví. Vyberte účet a v sekci “Detaily” zvolte možnost “Registrace Platby na kontakt”. Zkontrolujte telefonní číslo a nechejte si zaslat potvrzovací SMS, jejíž kód poté zadáte do příslušného políčka. Úspěšné nastavení služby vám bude potvrzeno další SMS zprávou.

    Platbu na kontakt můžete zaslat z mobilní aplikace. V sekci “Platby” zvolte možnost “Platba na kontakt”. Číslo lze zapsat ručně nebo můžete aplikaci povolit přístup k seznamu kontaktů ve vašem mobilním telefonu. Zadejte částku a zkontrolujte, zda souhlasí jméno příjemce, které vám aplikace zobrazí. Následně platbu potvrďte jako obvykle.


Zatím žádné komentáře


💵

Šetříme vám peníze. Ukazujeme, kde zbytečně přeplácíte.

🖋️

Nejsme žádní poradci. Jsme novináři, naši prací je předávat informace.

😊

Skrblík je zdarma. Financuje nás reklama, ne peníze čtenářů.

Jsme féroví. Doporučujeme jen to, čemu sami věříme.

🙏

Jsme lidi a chybujeme. Nepřesnosti se však snažíme rychle opravit.