Jak připravit bulgur

Lenka Rutteová
Publikováno 9. března 2021
  1. Jak připravit bulgur

    Jak se vyrábí bulgur

    Bulgur se vyrábí tak, že se pšenice vypere, usuší, následně podrtí na menší kousky. Potom se roztřídí podle velikostí (pomocí sít) a předvaří se. Nakonec je potřeba pšenici opět usušit. Právě předvařením se odlišuje bulgur od šrotu.

    Bulgur se předvařuje proto, aby se usnadnilo jeho použití v kuchyni. Mnohdy ho stačí totiž jen spařit horkou vodu anebo nechat nabobtnat. Menším dětem je však vždy lepší jej vařit. Jednak jej lépe pokoušou a jednak se vyhnete potížím při případné kontaminaci organismy (které ale dospělému a zdravému člověku neuškodí).

  2. Jak připravit bulgur

    Jak připravit bulgurPříprava bulguru, pokud jej chcete ještě tepelně zpracovávat, se příliš neliší od přípravy rýže. Takže kdo je zvyklý připravovat rýži svým osvědčeným způsobem, může při zachování stejného postupu připravit i bulgur. Délka vaření je u světlého bulguru podobná jako u loupané rýže, můžete ji však libovolně zkrátit – podle stavu vašich zubů. A délka vaření tmavého bulguru je o něco kratší než vaření rýže celozrnné. Pojďme ale na konkrétní postupy přípravy.

    Bulgur bez tepelné úpravy – nabobtnání

    Pouhé nabobtnání ve 2,5 – 3 násobku vody je nejšetrnější způsob, díky kterému se v bulguru uchovají četné minerály a vitamíny. V tomto případě zalijte bulgur studenou vodou a nechte minimálně hodinu nabobtnat. Do vody přidejte sůl nebo sójovou omáčku, případně oblíbené koření.

    Bulgur zalitý horkou vodou

    Pokud chcete přípravu bulguru urychlit, můžete jej zalít horkou vodou anebo vřelým vývarem, případně bujonem. Opět 2,5 – 3 násobek objemu bulguru. V tomto případě můžete konzumovat už za půl hodiny. Vodu s bulgurem pak přichutíme solí a kořením dle chuti.

    Bulgur klasicky vařený

    Pokud chceme bulgur vařit (a pro malé děti jde o nejlepší způsob přípravy), budeme na to opět potřebovat 2,5 – 3 násobek vody, než máme bulguru. Navíc můžeme bulgur před vařením osmahnout na másle, sádle nebo oleji (jako rýži).

    Pokud zvolíte postup s osmahnutím, bude bulgur dříve měkký, asi za 8 – 10 minut. Pokud jej nijak osmahnout nechcete, nic se neděje. Osmahnutí není nutné. Bulgur lze jenom zalít vodou, osolit, zakápnout olejem či přidat plátek másla a začít vařit. Délka vaření bez osmahnutí je 12 – 15 minut u světlého bulguru a 15 – 20 minut u bulguru tmavého.

    Bulgur ale můžete, stejně jako rýži, vařit jen asi 5 minut a pak nechat v hrnci se silným dnem a dobrou pokličkou postupně dojít. Můžete ho také zabalit do peřin a vydrží teplý až do uvaření zbytku oběda či večeře.

  3. Jak ochutit bulgur

    Ochucení bulguru závisí vyloženě na vašich chuťových preferencích. Jde o obilninu s celkem výraznou chutí, a tak stačí máslo a sůl, případně pepř nebo muškátový oříšek (či květ). Tohle platí zejména u bulguru tmavého, který má vyloženě oříškovou příchuť.

    Jak připravit bulgurBulgur světlý je o něco méně chuťově výrazný. Snese proto jakékoliv ochucení. Ne že by to u tmavého bulguru nebylo možné, ale může se stát, že jeho oříšková chuť se bude například s výraznějším kari nepříjemné tlouct.

    Pokud připravujete bulgur jako přílohu, ochuťte ho jen jemně, aby vynikla chuť pokrmu, ke kterému bulgur coby přílohu připravujete. Když z něj děláte rizoto, nechte ho vařit ve vývaru, případně ho nechte nasáknout vývarem. Bulgur snese i sójové omáčky, rybí omáčky, zeleninové omáčky a další dochucovadla. Je opravdu všestranný.

  4. Jak chutná bulgur

    Bulgur má chuť, která se dá popsat jako něco mezi rýží a kroupami. Jde o jemnou obilninu, a to i díky jeho předchozímu předvaření.

    Už jsme zmínili, že bulgur tmavý má příjemnou oříškovou příchuť. Chuťově se všechny typy bulgurů hodí jak k masům, tak k zelenině. A tmavé bulgury můžete použít i do salátů ovocných.

  5. Recepty na bulgur

    Bulgur se v asijských zemích používá na jídla, jakými jsou například salát tabouli, pilaf, falafel nebo kibbeh. My ho v Česku používáme nejčastěji do rizota, karbanátků, nádivek, polévek, jako přílohu anebo i ve slaných salátech. Pojďme se na některé recepty podívat blíže:

    Recept na bulgur se zeleninou

    Jak připravit bulgurKdyž chcete mít snadnou a rychlou večeři, poduste si na másle nebo na oleji zeleninu. Ve druhém hrnci si uvařte nebo jen nechte odstát bulgur. Zeleninu ochuťte jen solí, případně špetkou pepře, můžete přidat i sójovou omáčku, pokud ji máte rádi. A pak vše smíchejte.

    K zelenině lze samozřejmě přidat i maso, které není potřeba dlouho tepelně upravovat. Například kuřecí nebo vepřové nudličky. V tomto případě začnete osmahnutím masa, může to být i na cibulce. K dochucení můžete sáhnout po bylinkách nebo i rafinovanějším koření. Jistě občas neuškodí ani rajský protlak (pud máte rádi). A ten můžete smíchat s ananasem a šťávou z něj. Tentokrát však vynechte sójovku.

    Bulgur s rajskou omáčkou

    Bulgur je vynikající přílohou, například v kombinaci s rajskou a dalšími omáčkami. Takže když děláte králíka na paprice, můžete místo těstovin uvařit bulgur. Týká se to všech omáček, které nejsou mléčné anebo příliš hutné. Bulgur se dobře snoubí s výpekem z masa, i s lehkou omáčkou ze zeleniny. Chybu neuděláte ani při použití sýra či smetany (bez moučné zavářky).

    Místo krup

    Jestli máte rádi šoulet, ale s kroupami máte při trávení těžkosti, můžete je nahradit právě bulgurem.  Výsledek sice není úplně stejně chuti, ječmen se od pšenice přece jen liší, ale měli byste být víceméně spokojení. Příprava zůstává stejná, jen bulgur se dělá mnohem jednodušeji a kratší dobu.

    Bulgur v placičkách, karbanátcích, hamburgerech

    Jestliže máte rádi placičky všeho druhu, využijete bulgur také bohatě. Bulgur si uvařte nebo nechte nabobtnat, posléze dobře okapat. Pak k němu přimíchejte masovou směs, případně směs zeleniny a třeba sýra feta. Využít můžete i vegetariánské nebo veganské ingredience. Placičky, kde není moc masa nebo vajíčko, bude nutné trochu spojit moukou, případně škrobem.

    Aby byly placičky nadýchanější, můžete do nich přidat i špetku kypřícího prášku. Na placičky s bulgurem není potřeba žádný konkrétní recept, můžete je používat pro účelné spotřebování zbytků masa, zeleniny, luštěnin nebo sýrů. Abyste dosáhli skvělého dochucení, chce to jen trochu praxe a experimentu. Každá domácnost vezme za vděk jinou variantou.

    Bulgur v salátu

    Máte rádi, když je zeleninový salát něčím „zahuštěný“? Když tedy nejde pouze o zeleninu a například sýr? Do jakéhokoliv salátu můžete použít bulgur. Výsledek bude vždy vynikající. Pokud děláte salát ovocný, přidejte mírně osolený tmavý špaldový bulgur s jeho oříškovou chutí.

  6. Proč jíst bulgur?

    Bulgur má příznivé složení, které naše tělo obohatí o mnoho více látek, než třeba těstoviny z hladké mouky. Bulgur je pro zdravé lidi lehce stravitelný. Obsahuje vlákninu, vitamíny a minerály. Má také nižší glykemický index než bílá rýže A samozřejmě než těstoviny. Má však i vyšší obsah většiny vitamínů a minerálů.

    V sušeném bulguru najdete vitamíny B1, B2, B3, B6 a B9, vitamín C, vitamín E. Z minerálů jsou to vápník, železo, hořčík, fosfor, draslík, sodík nebo zinek.

    Ale pozor, protože se bulgur vyrábí z pšenice, obsahuje lepek. Takže není potravinou vhodnou pro lidi s celiakií a poruchami příjmu lepku.


Zatím žádné komentáře

Napsat komentář


💵

Šetříme vám peníze. Ukazujeme, kde zbytečně přeplácíte.

🖋️

Nejsme žádní poradci. Jsme novináři, naši prací je předávat informace.

😊

Skrblík je zdarma. Financuje nás reklama, ne peníze čtenářů.

Jsme féroví. Doporučujeme jen to, čemu sami věříme.

🙏

Jsme lidi a chybujeme. Nepřesnosti se však snažíme rychle opravit.