Jak přestat kouřit: 5 náhražek nikotinu, příspěvky pojišťoven, vaše zkušenosti

Marie Janáčová
Publikováno 25. března 2021
  • Vzdejte se krabičky denně a každý rok můžete létat na luxusní zájezd na Maledivy.
  • Vzdejte se 20 cigaret denně a každý rok si můžete koupit nejnovější iPhone.
  • Zdravotní pojišťovny přispívají až 4 000 Kč na boj s kouřením.

Víte, kolik utratíte za cigarety?

Jak přestat kouřit: Náhražky nikotinu, příspěvky pojišťoven, poradny, zkušenostiVykouříte krabičku cigaret denně? V tom případě za rok na cigaretách zaplatíte kolem 36 500 Kč. Za to by šlo pořídit týdenní dovolenou na Maledivách, nejnovější iPhone nebo dva nové spotřebiče do domácnosti. Každý rok.

Když přestanete kouřit, peněženka vám poděkuje. Ve výpočtu jsme použili průměrnou cenu cigaret 100 Kč, přičemž v následujících letech lze očekávat další růst cen.

Cigaret za denÚspora za denÚspora za týdenÚspora za měsícÚspora za rok
5 cigaret25 Kč175 Kč750 Kč9 125 Kč
10 cigaret50 Kč350 Kč1 500 Kč18 250 Kč
20 cigaret100 Kč700 Kč3 000 Kč36 500 Kč
40 cigaret200 Kč1 400 Kč6 000 Kč73 000 Kč

7 tipů, jak přestat kouřit

  1. Nikotinové náplasti

    Nejznámější variantou, jak přestat kouřit, jsou nikotinové náplasti. Tyto náplasti jsou vhodné pro pravidelné, středně až silně závislé kuřáky. Lepí se přímo na tělo a dodávají nikotin průběžně po delší čas. Výrazně potlačují chuť na cigaretu.

    Na trhu je k dostání mnoho druhů těchto náplastí, mezi známé značky patří např. Nicorette nebo Niquitin. Nikotinové náplasti jsou volně k prodeji v lékárnách nebo na internetu. Jejich cena se pohybuje mezi 450–500 Kč za jednu krabičku, která je určena většinou na 7 dnů.

    Doba užívání závisí na míře závislosti.

  2. Nikotinové žvýkačky

    Nikotinové žvýkačky jsou vhodné pro všechny typy kuřáků, od slabě závislých po silně závislé. Žvýkačky se na rozdíl od náplastí mohou užívat nepravidelně, a to dle aktuální potřeby. Slouží především nárazovým kuřákům, kteří chtějí zahnat akutní chuť na cigaretu, silným kuřákům mohou sloužit i jako občasný doplněk k náplastím.

    Ceny žvýkaček se pohybují kolem 7–9 Kč za kus podle velikosti zakoupeného balení (obecně platí, že větší balení je cenově výhodnější). Tyto žvýkačky nabízí např. firma Nicorette a zakoupíte je volně v lékárně s různými příchutěmi.

  3. Nikotinové pastilky a mikrotablety

    Nikotinové pastilky a mikrotablety se užívají orální formou, nechávají se volně rozpouštět v ústech po dobu 20–30 minut.

    Dají se zakoupit s různým obsahem nikotinu, tak jako i u výše uvedených forem. Pastilky vyjdou cenově podobně jako nikotinové žvýkačky (cca 9–10 Kč/kus). Jedná se o uživatelsky přívětivou a pohodlnou variantu, která pomáhá přestat kouřit.

  4. Nikotinový sprej

    Jedno či dvě stříknutí tohoto spreje dokáže během jedné minuty zahnat akutní, nepředvídatelnou chuť na cigaretu. Dávkovač je snadno přenosný, proto jej můžete použít kdekoliv, kde vás chuť přepadne.

    Po zhruba měsíci užívání se dávky snižují, užívání je ale vždy dáno intenzitou závislosti na nikotinu, tak jako u výše zmíněných možností.

    Sprej je možno zakoupit v rozmezí 400–800 Kč, např. od značky Nicorette, silnému kuřákovi vydrží jeden sprej několik dnů, slabším více.

  5. Nikotinový inhalátor

    Nikotinový inhalátor je speciální v tom, že umožňuje zmírňovat také psychickou závislost, na rozdíl od výše uvedených variant, které bojují pouze se závislostí fyzickou. S inhalátorem odvykající manipuluje stejně jako s cigaretou, což uspokojuje onu potřebu potahování a držení cigarety v ruce.

    Tato varianta odvykání je pravděpodobně tou nejdražší, týdenní dávka přijde kolem 1 000 Kč.

  6. Aplikace Adiquit

    Věděli jste, že existuje česká mobilní aplikace, která vám může pomoci přestat kouřit? Jmenuje se Adiquit a byla vyvinuta předními odborníky na léčbu závislosti na tabáku. Aplikace funguje jako váš osobní terapeut, kterého máte neustále u sebe.

    Terapeutický program trvá 2 měsíce a obsahuje dvě fáze – přípravnou a odvykací. Programem vás provází virtuální odborník na závislosti, který s vámi dennodenně pomocí zpráv komunikuje (jednou ráno a několikrát během dne).

    Aplikace má za cíl motivovat uživatele k zanechání kouření a pracuje s pokušeními znovu začít kouřit. Spolehlivě vás naučí, jak zvládat chuť na cigaretu a vyhýbat se rizikovým situacím.

    Aplikaci si můžete stáhnout na www.adiquit.cz. Krátkodobě můžete aplikaci vyzkoušet zdarma, následně je potřeba ji zakoupit.

  7. Tipy na závěr

    Jak přestat kouřit: Náhražky nikotinu, příspěvky pojišťoven, poradny, zkušenostiAť už se rozhodnete pro kteroukoliv variantu, nezapomeňte si vždy pečlivě přečíst příbalový leták, nepřekračujte povolené maximální denní dávky. V případě nejasností se neváhejte obrátit na svého lékaře či lékárníka.

    Také nezapomínejte na to, že samotné odvykací produkty závislost na nikotinu neukončí. Nejdůležitější je vždy vaše vůle. Připravte si odvykací plán, pečlivě promyslete kroky, zvažte všechny možnosti a stanovte si jasné důvody, proč chcete přestat kouřit.

    Vyhýbejte se místům, které máte nejsilněji spojené s kouřením.

    Nezapomínejte, že odvykání trvá dlouhou dobu, nevzdávejte vaše snažení po týdnu, ani měsíci. A vězte, že s výrokem “dám si jenom jednu”, u jedné nakonec neskončíte.

Příspěvky pojišťoven na odvykání kouření

Jak přestat kouřit: Náhražky nikotinu, příspěvky pojišťoven, poradny, zkušenostiNa boj s kouřením přispívají svým klientům některé zdravotní pojišťovny, o příspěvek je obvykle možné žádat buď přes internet, nebo přímo na pobočce.

Pomoci vám může Centrum léčby závislosti na tabáku

Jak přestat kouřit: Náhražky nikotinu, příspěvky pojišťoven, poradny, zkušenostiKdo to myslí s koncem kouření vážně, může se s žádostí o pomoc obrátit na některé z Center léčby závislosti na tabáku.

Napříč republikou jich jsou desítky, většinou fungují jako součást nemocnic. V centru nejprve stanoví vaši míru závislosti na nikotinu, navrhnou nejvhodnější způsob léčby a pomohou vám zmírnit abstinenční příznaky.

Ve většině poraden se za konzultaci platí, přičemž některé zdravotní pojišťovny alespoň na část poplatku přispívají.

Motivujte se prostřednictvím mobilní aplikace QuitNow!

Jak přestat kouřit: Náhražky nikotinu, příspěvky pojišťoven, poradny, zkušenostiPotřebujete během léčby závislosti neustále hlídat? Nainstalujte si do telefonu mobilní aplikaci QuitNow! dostupnou pro systémy AndroidApple iOS.

Aplikace QuitNow! je zdarma a celá v češtině. Po vyplnění několika základních údajů vás bude informovat o počtu dnů bez cigarety, finanční i časové úspoře a pozitivních dopadech na vaše zdraví.

Zkušenosti čtenářů: Jak přestat kouřit

  1. Michal: “Pomohli mi v Centru léčby závislosti”

    Byl jsem hodně silný kuřák, denně jsem vykouřil 80 cigaret. Po marných pokusech, kdy jsem se snažil přestat sám kouřit, jsem byl smířený, že můj návyk na cigaretách je silnější než já. A další pokusy o skoncování s tímto zlozvykem jsem vzdal.

    Pak mě můj dobrý přítel přesvědčil, abych navštívil doc. MUDr. Evu Králikovou CSc.,která vedla Centrum pro odvykání závislosti na tabáku. Moc jsem si od toho nesliboval. Jak jsem říkal, boj s cigaretami už jsem v podstatě vzdal.

    Trochu naděje mi dodávalo, že paní doktorka pomohla zbavit se závislosti mému kamarádovi. Předpokládal jsem, že jsem na tom hůř a se mnou se to nepovede. Paní doktorka mě vyšetřila a sestavila individuální terapeutický plán podpořený náhradní nikotinovou léčbou.

    I když na třetí pokus, přece jen se nám podařilo moji závislost na tabáku porazit. Dnes to bude přes osm let, co nade mnou cigareta nemá žádnou moc a vůbec se mi po ní nestýská. Do konce svého života za to budu paní doktorce vděčný. Navíc léčba u ní byla bezplatná. Hradil jsem si pouze nikotinové náhražky, které snad dnes už proplácí pojišťovna.

    Všem, kteří se se závislostí na tabáku potýkají, bych chtěl vzkázat, že to stojí za to a že život bez cigarety je daleko svobodnější a lepší. A hlavně to, co mi tenkrát nikdo neřekl. Že ta nezvladatelná touha, co nás nutí si zapalovat další a další cigaretu, po určitém čase abstinence zmizí a cigareta vám bude jedno. Což jsem si vůbec jako kuřák nedokázal představit.

    Hodně štěstí v boji s cigaretou vám přeje Michal.

  2. Anonym: “Začala jsem si kupovat nejslabší cigarety”

    Začala jsem si kupovat ty nejslabší cigarety s obsahem nikotinu 0,1. Kouřila jsem je asi 2 měsíce, při tom se mi v těle odbourala velká část nikotinu a potom jsem vůbec neměla problém cigarety přestat kupovat.

  3. Jana: “Využila jsem akce zdravotní pojišťovny”

    Přestala jsem kouřit 16. září 2016 na základě akce VZP, která hradila konzultace s lékařem nebo lékárnicí (jak to bylo v mém případě) plus produkty z lékárny.

    Myslím, že je to efektivní. Člověka to donutí přistupovat k tomu zodpovědně a selhání je menší. V mém případě jsem udělala chybu, že jsem po 1,5 měsíci konzultace prodloužila z 1× v týdnu na 1× za 14 dní. To byla velká chyba. Po dvou měsících jsem zase začala pomalu kouřit (21. listopadu 2016).

    Používala jsem náplasti, které jsem si stříhala na velikost podle chybějícího nikotinu v těle, neboť jedna celá náplast mě málem zabila. I ta s nejnižším obsahem nikotinu. Měla jsem pocit, že jsem otrávená a překouřená. Člověk musí naslouchat svému tělu.

    Magistra byla perfektní, naslouchala, měla velké pochopení. Má v možnostech během odvykání měnit postupy a přípravky. Tak snad příště, Jana

  4. Anonym: “Donutily mě zdravotní potíže”

    Kouřil jsem 57 let a bývaly doby, kdy mi nestačila krabička cigaret na den. Před 2 lety mne kašel trápil tak dlouho, že jsem si poranil břišní kýlu. Kašel byl poměrně bolestivý a internista mi prozradil, že kašlem můžu poranění kýly zhoršit.

    Z obavy a dlouhodobé snahy přestat kouřit jsem kouření rázně ukončil. Na radu manželky a známých používám Nicorette ve spreji a žvýkačky téže značky. Po dvou letech mi kouření nechybí.

  5. Anonym: “Zabavte se a vynechejte již první cigaretu”

    Jakožto člověk s hodně slabou vůlí jsem to zkoušel mnohokrát a neúspěšně. Nakonec se to přece jen povedlo díky zvláštní kombinaci náhod.

    Začal jsem pracovat u projektu, který byl hodně časové náročný. Já byl tak zaměstnaný, že přemýšlet o tom, kdy si dát cigaretu, nebylo vůbec na místě. Po pár měsících, když se pracovní tempo zvolnilo, už jsem ani nepociťoval chuť.

    První doporučení by bylo, se pro první etapu co nejvíc zabavit. Rozhodně se člověk nesmí nudit. Přestal jsem před 2 lety, ale i tak jsem si za to období dal kolem 5-10 cigaret. Vždycky jsem kouřil, protože mi to chutnalo. Po těch pár měsících odluky už vůbec.

    Já měl nejvíce cigaretu spojenou s pivem v hospodě, někdo ji třeba může mít spojenou s kafem. Tam jsem také poprvé selhal. Dal jsem si 2 cigarety, co mě vůbec nechutnaly, třetí už byla lepší a čtvrtá jak za starých časů. Dobrá jako vždy. Zase se mi vrátila chuť na cigarety.

    A poslední rada. Uvědomil jsem si, že jsem slabej člověk a nezvládnu odolávat. Takže jsem si dal striktní zákaz. Protože to “dám si jednu za den a pak se budu krotit”, nikdy nepomohlo. Dal jsem si jednu a už jsem nemohl ten den přestat. Pro mě bylo daleko jednodušší odolat pokušení u první za den, než si dát “ještě jednu a pak končím”.

  6. Anonym: “Zafungovala salámová metoda”

    Přestal jsem po 7 letech ze dne na den. Doporučuji salámovou metodu. Vydržet jeden den, přičemž druhý den by mi porušením zásady bylo líto toho prvního dnu atd.


Zatím žádné komentáře


💵

Šetříme vám peníze. Ukazujeme, kde zbytečně přeplácíte.

🖋️

Nejsme žádní poradci. Jsme novináři, naši prací je předávat informace.

😊

Skrblík je zdarma. Financuje nás reklama, ne peníze čtenářů.

Jsme féroví. Doporučujeme jen to, čemu sami věříme.

🙏

Jsme lidi a chybujeme. Nepřesnosti se však snažíme rychle opravit.