Nevýhody nízkonákladových (low-cost) aerolinek

Letenky od nízkonákladových společností často bývají až několikanásobně levnější, daní za to je celá řada omezení a specifik. Některá z nich jsou poměrně neznámá a v konečném důsledku mohou na první pohled mimořádně levnou letenku citelně prodražit.

1Cena letenky nezahrnuje odbavované zavazadlo

Téměř u všech nízkonákladových aerolinek je nutné za odbavované zavazadlo platit zvlášť. Levněji předem přes internet, draze na letišti – u zpáteční letenky je nutné poplatek uhradit celkem dvakrát. Cena odbavovaného zavazadla u zpátečního letu začíná na zhruba 1 200 Kč, při některých akčních nabídkách klasických aerolinek tak ta nízkonákladová v konečném důsledku nemusí být nejlevnější volbou.

2Striktní kontrola příručních zavazadel

Zejména nízkonákladové aerolinky Ryanair, easyJet a Wizzair před každým nástupem do letadla striktně kontrolují, zda odbavované zavazadlo nepřekračuje povolené rozměry. Pokud ano, vybírají vysoké poplatky v řádech až několika tisíc korun. Maďarský Wizzair navíc začal v říjnu 2012 rozlišovat malá a velká příruční zavazadla – pokud jeho rozměry překročí 42 cm × 32 cm × 25 cm nebo pokud si cestující bude přát uložit zavazadlo do skříňky nad hlavou, musí si připlatit.

3Letiště mimo centra měst

Některé nízkonákladové společnosti využívají vedlejší letiště, kde platí nižší letištní taxy a poplatky. Cestující si tak může rezervovat relativně levné letenky, ale k nim musí připočíst ještě náklady na transfer z letiště, které ovšem bývají vyšší, než je tomu u hlavních letišť. Například aerolinky Wizzair a Ryanair využívají letiště Paříž Beauvais Tillé, odkud je to do centra Paříže celých 90 kilometrů.

4Časné ranní a pozdní večerní lety

Zavedenou praxí low-cost aerolinek jsou buď časné ranní nebo pozdní večerní lety, kdy z letišť odlétá méně letadel a aerolinky tak platí méně na poplatcích. Při letech s nízkonákladovými společnostmi a s mezipřistáním je často nutné počítat s nocováním na letišti nebo s rezervací hotelu.

5Bezplatné odbavení jen přes internet

Klasické odbavení u přepážky na letišti je pro aerolinky drahé, neboť musí platit zaměstnance a pronájem kiosku. Z tohoto důvodu bývá zdarma pouze odbavení přes internet, které je nutné provést ve stanoveném limitu. Při jeho nedodržení nebo špatném provedení je nutné za poplatek absolvovat klasický check-in.

6Nelze měnit termín odletu ani jména cestujících

Pravidlem u nízkonákladových společností bývá nemožnost změnit termíny jednotlivých letů či jména cestujících. V některých případech je sice možné tyto údaje změnit za poplatek, ten ale bývá natolik vysoký, že se může vyplatit nechat letenku propadnout a rezervovat novou.

7Minimum místa a žádné bezplatné služby na palubě

Letadla low-cost společností jsou uzpůsobena tak, aby pobrala co nejvíce cestujících. Problém tak mohou mít vyšší cestující, kteří se na sedačkách s malými rozestupy budou cítit velmi nekomfortně, což může být především u delších letů utrpením. Nápoje, jídlo i veškeré další občerstvení se u nízkonákladových aerolinek podává pouze za poplatek.


Našli jste chybu?

Nahlásit chybu