Nízkonákladové aerolinky: 7 věcí, na které si musíte dát pozor

Petr Novák
Publikováno 24. března 2021
  • Letenky od nízkonákladových společností bývají několikanásobně levnější, daní je řada omezení.
  • Některá z nich jsou poměrně neznámá a v konečném důsledku mohou na první pohled mimořádně levnou letenku citelně prodražit.
  • Nejčastějším rozdílem je absence odbaveného zavazadla v ceně letenky.
  1. Cena letenky nezahrnuje odbavované zavazadlo

    Nízkonákladové aerolinky: 7 věcí, na které si musíte dát pozorTéměř u všech nízkonákladových aerolinek je nutné za odbavované zavazadlo platit zvlášť.

    Levněji předem přes internet, draze na letišti – u zpáteční letenky je nutné poplatek uhradit celkem dvakrát.

    Cena odbavovaného zavazadla u zpátečního letu začíná na zhruba 1 200 Kč, při některých akčních nabídkách klasických aerolinek tak ta nízkonákladová v konečném důsledku nemusí být nejlevnější volbou.

  2. Striktní kontrola příručních zavazadel

    Zejména nízkonákladové aerolinky Ryanair, easyJet a Wizzair před každým nástupem do letadla striktně kontrolují, zda odbavované zavazadlo nepřekračuje povolené rozměry. Pokud ano, vybírají vysoké poplatky v řádech až několika tisíc korun.

    Maďarský Wizzair navíc od listopadu 2018 zavedl, že si cestující mohou vzít s sebou zdarma na palubu pouze jedno příruční zavazadlo do rozměrů 40 cm × 30 cm × 20 cm s hmotností do 10 kg.

  3. Letiště mimo centra měst

    Některé nízkonákladové společnosti využívají vedlejší letiště, kde platí nižší letištní taxy a poplatky. Cestující si tak může rezervovat relativně levné letenky, ale k nim musí připočíst ještě náklady na transfer z letiště, které ovšem bývají vyšší, než je tomu u hlavních letišť.

    Například aerolinky Wizzair a Ryanair využívají letiště Paříž Beauvais Tillé, odkud je to do centra Paříže celých 90 kilometrů.

  4. Časné ranní a pozdní večerní lety

    Zavedenou praxí low-cost aerolinek jsou buď časné ranní nebo pozdní večerní lety, kdy z letišť odlétá méně letadel a aerolinky tak platí méně na poplatcích. Při letech s nízkonákladovými společnostmi a s mezipřistáním je často nutné počítat s nocováním na letišti nebo s rezervací hotelu.

  5. Bezplatné odbavení jen přes internet

    Klasické odbavení u přepážky na letišti je pro aerolinky drahé, neboť musí platit zaměstnance, kteří daný let na check-in odbavují. Z tohoto důvodu bývá zdarma pouze odbavení přes internet, které je nutné provést ve stanoveném limitu.

    Při jeho nedodržení nebo špatném provedení je nutné za poplatek absolvovat klasický check-in.

  6. Nelze měnit termín odletu ani jména cestujících

    Pravidlem u nízkonákladových společností bývá nemožnost změnit termíny jednotlivých letů či jména cestujících. V některých případech je sice možné tyto údaje změnit za poplatek, ten ale bývá natolik vysoký, že se může vyplatit nechat letenku propadnout a rezervovat novou.

  7. Minimum místa a žádné bezplatné služby na palubě

    Letadla low-cost společností jsou uzpůsobena tak, aby přepravila co nejvíce cestujících. Problém tak mohou mít vyšší cestující, kteří se na sedačkách s malými rozestupy budou cítit velmi nekomfortně, což může být především u delších letů utrpením.

    Nápoje, jídlo i veškeré další občerstvení se u nízkonákladových aerolinek podává pouze za poplatek. Naštěstí jsme pro vás připravili článek, kde najdete tipy a rady, co si s sebou na cestu letadlem vzít můžete a tak ušetříte ještě více.


Zatím žádné komentáře

Napsat komentář


💵

Šetříme vám peníze. Ukazujeme, kde zbytečně přeplácíte.

🖋️

Nejsme žádní poradci. Jsme novináři, naši prací je předávat informace.

😊

Skrblík je zdarma. Financuje nás reklama, ne peníze čtenářů.

Jsme féroví. Doporučujeme jen to, čemu sami věříme.

🙏

Jsme lidi a chybujeme. Nepřesnosti se však snažíme rychle opravit.