Jak vybrat elektrokolo

Elektrokola se chovají a mnohdy i vypadají jako běžná kola, avšak mají výhodu elektrického pohonu. Pomáhají tak zdolat strmá stoupání a ujet delší vzdálenosti. Pořídit si je mohou také starší lidé, kteří nemohou klasické kolo využívat třeba ze zdravotních důvodů kvůli kloubům. Cena elektrokol v posledních letech výrazně poklesla a výběr modelů i provedení je široký.

1Jaké elektrokolo vybrat

Rozhodující je, kdo bude elektrokolo používat a k čemu bude kolo využíváno.

  • Umístění pohonu
    Středová varianta umístění pohonu má nejvíce výhod a postupně tak vytlačuje jiná řešení.
  • Druh elektrokola
    Pro pravidelné dojíždění a pro kratší přejezdy po městě je nejvhodnější městské elektrokolo. Pro vyjížďky do přírody a rekreační cyklistiku se více hodí trekingová či horská elektrokola.
  • Dojezd elektrokola
    Reálný dojezd elektrokola výrazně ovlivňuje kapacita baterie, hmotnost jezdce a charakter trasy. Například při jízdě do kopce není výdrž baterie ani poloviční v porovnání s jízdou po rovince. Dojezd elektrokola zkracuje rovněž vyšší stupeň asistence.
  • Velikost rámu elektrokola
    Orientačně lze velikost rámu elektrokola určit podle výšky postavy. Před koupí kola však doporučujeme osobní vyzkoušení různých velikostí, každému jezdci vyhovuje něco jiného:
    do 165 cm – 15-16″
    165-175 cm – 17-18″
    175-185 cm – 19-20″
    185-200 cm – 21-22″
    od 200 cm – 23-24″
  • Funkce elektrokola
    Podporu při vedení elektrokola nabízí funkce Walk (nebo Walk Assist).

2Druhy elektrokol

Dle umístění pohonu se elektrokola rozdělují do tří skupin: elektrokola s předním pohonem, zadním a středovým pohonem. Každá varianta má své klady a zápory.

Elektrokola s předním pohonem:

  • Při umístění pohodu za sedlem dochází k rovnoměrnému rozložení hmotnosti
  • Horší manipulace s elektrokolem v důsledku vyšší hmotnosti předního kola
  • Možnost prokluzu předního kola
  • Horší manipulace s kolem při defektu

Elektrokola se středový pohonem:

  • Vyšší síla a účinnost v otáčkách
  • Citlivost záběru jako u běžného kola, síla se přenáší v oblasti od pedálů
  • Vyváženější a přirozenější těžiště
  • Nižší hmotnost a snazší manipulace při defektu kola
  • Řetěz se rychleji opotřebovává
  • Vyšší pořizovací cena

Elektrokola se zadním pohonem:

  • Lepší přenos točivého momentu
  • Jednodušší manipulace s předním kolem
  • Soustředění váhy pohonu a akumulátoru do zadní části kola
  • Horší manipulace s kolem při defektu

Elektrokola lze dále členit dle preferovaného využití v terénu:

  • městská elektrokola
  • krosová-trekingová elektrokola
  • horská elektrokola
  • skládací elektrokola

Zapůjčení elektrokola zdarma

Obchody obvykle nabízejí možnost zapůjčení si elektrokola na delší časový úsek jen za pár stokorun. Zamýšlený model si tak můžete před koupí vyzkoušet v praxi. Některé obchody dokonce umožňují zapůjčení elektrokola zdarma.

Například v Praze nabízí společnost PRE svým zákazníkům zapůjčení nepřeberného množství elektrokol již za 200 Kč.

4Elektrokolo pro seniory

  1. Vybírejte elektrokolo s nízkým rámem umožňujícím nízký nástup.
  2. Plánujete-li kolo využívat po městě a kladete-li důraz na cenu elektrokola, doporučujeme variantu se zadním pohonem.
  3. Oceníte-li podporu při vedení elektrokola, požadujte funkci Walk.
  4. Někteří senioři ocení funkci startovacího asistenta, která pomáhá uvést elektrokolo do pohybu.
  5. Při problémech s rovnováhou se doporučujeme zaměřit na elektrotříkolky, které mají navíc výhodu většího úložného prostoru.

5Cena elektrokol

  • Elektrokola jsou dražší a těžší než obyčejná jízdní kola. Prodražuje je zejména pohon s akumulátorem, váha elektrokole se běžně pohybuje v rozmezí 20-25 kg.
  • Ceny nejlevnějších elektrokol začínají na méně než 10 000 Kč. Jedná se však o low-endové modely často pochybné kvality, jen cena samotného motoru a akumulátoru se běžně pohybuje v rozmezí 5-17 000 Kč.
  • U baterií nižších modelů dochází po čase ke ztrátě kapacity, přičemž výměna může být dražší než samotné elektrokolo.
  • U low-endových modelů se výrobní náklady často snižují na osazení, používají se méně kvalitní materiály rámu, brzd a dalších komponent.
  • Ceny kvalitních elektrokol se pohybují zhruba od 25 000 Kč výše, horská elektrokola s celoodpružením jsou ještě dražší.

Vyplatí se čínská elektrokola?

Nákup elektrokola z Číny spíše nedoporučujeme, prvoplánově výhodnou koupi může značně prodražit pozdější servis.

Čínská elektrokola bývají osazována méně kvalitními motory a bateriemi, které nevydrží tolik nabíjecích cyklů jako značkové články. Problém může být také s uplatněním reklamace nebo se servisní sítí.

6Dojezd elektrokola

Průměrný dojezd elektrokola na jedno nabití se pohybuje v rozmezí 40-200 km. Dojezd dvou jezdců na totožném elektrokole se ve výsledku může lišit o desítky kilometrů, neboť ho ovlivňuje celá řada okolností:

  • Kapacita baterie
  • Hmotnost jezdce
  • Typ kola a použité pneumatiky
  • Povaha jízdy v terénu
  • Technologie elektrické asistence

Hrát si s dojezdem u elektrokol můžete díky aplikaci na stránkách jednoho z předních výrobců elektromotorů společnosti Bosch. Na základě vstupních údajů spočítáte, kolik je schopno elektrokolo za daných podmínek ujet. Zároveň také můžete zjistit, co nejvíce ovlivňuje dojezd elektrokola.

7Přestavba na elektrokolo

Levnější alternativou ke koupi elektrokola je přestavba z klasického jízdního kola. Cena sady na přestavbu elektrokola se středovým pohonem začíná zhruba na 13 000 Kč, přičemž přestavbu zvládne průměrně šikovný kutil sám doma. Návod na přestavbu na elektrokolo najdete také ve formě videa. Prodejci sad případně za poplatek kolo přestaví.

U čínských sad na přestavbu na elektrokolo přetrvávají problémy s kapacitou baterií, kvalitou článků a s reklamacemi. Koupi doporučujeme minimálně velmi dobře zvážit a číst recenze, pár ušetřených tisíc se nemusí v konečném důsledku vyplatit.

8Správná údržba elekrokola

Kromě klasické údržby jako u kol bez elektrického pohonu a servisu jednotlivých komponent je třeba klást důraz na baterii.

Baterie elektrokol jsou stavěné na časté vybíjení a nabíjení, občasným ježděním tak nedochází k šetření baterií, ale naopak ke snižování jejich kapacity.

Přes zimu baterie skladujte v nabitém stavu ve spíše chladnějších a suchých místech, vyšší vlhkost bateriím nesvědčí. Životnost článků můžete prodloužit, když baterii přes zimu jednou či dvakrát dobijete.

9Elektrokolo a legislativa

Na elektrokolo se pohlíží jako na klasické kolo, musí ovšem splňovat specifické požadavky pro provoz na pozemních komunikacích. Kromě povinné výbavy jde především o požadavky na elektrický obvod, výkon motoru a maximální rychlost.

Výkon motoru nesmí převýšit hodnotu 250 W a maximální rychlost 25 km/h. Pokud splňuje tato kritéria, pohlíží se na něj jako na běžné jízdní kolo.

Našli jste chybu?

Nahlásit chybu