Jak snížit spotřebu auta

Petr Novák
Publikováno 19. března 2021
  • Nesprávným způsobem jízdy může spotřeba auta vzrůst až o desítky procent.
  • Správným řízením a péčí o vozidlo lze ušetřit až několik tisíc korun ročně.
  • Snížit spotřebu auta lze třeba správným tlakem v pneumatikách a plynulou jízdou.
  1. Sledujte počet otáček motoru

    Jak snížit spotřebu autaNejúspornější je udržovat otáčky motoru na hranici mezi 2 000 a 2 500 za minutu – u každého převodového stupně.

    Při překročení této hranice zařaďte vyšší stupeň, neboť motor ve vysokých otáčkách spotřebovává mnohem více paliva.

  2. Při rozjezdu šlapejte na plynový pedál s citem

    Čím prudčeji plynový pedál sešlápnete, tím více paliva spálíte – zbytečně. Rozjet se je možné i bez prudké akcelerace.

  3. Jednička jen na rozjezd

    První rychlostní stupeň je určený na rozjezd vozidla, přesto často bývá zařazen třeba při pomalé jízdě ve sněhu nebo jiném drsném terénu. Je-li to jen trochu možné, zařaďte dvojku, se kterou dosáhnete nižší spotřeby paliva.

  4. Jezděte plynule

    Systém brzda – plyn je dalším nešvarem, který stojí za zvýšenou spotřebou. Snažte se při řízení předvídat barvu na semaforu, vnímat přibližující se kolonu vozidel, křižovatku nebo vjezd do obce a podle toho upravujte rychlost vozu.

  5. Zahřívání motoru je zbytečné

    Dnes jsou již všechna moderní vozidla v tuhé zimě schopna jet okamžitě po nastartování. Čekáním na zahřátí motoru ztrácíte nejen svůj čas, ale v první řadě drahé palivo z nádrže.

  6. Nebrzděte zbytečně

    Ke snížení rychlosti nemusíte využívat jen brzdu, stačí sundat nohu z plynu a auto zpomalí.

  7. Nezvyšujte zbytečně odpor vzduchu

    K výraznému zvýšení spotřeby vozidla dochází v důsledku jeho špatné aerodynamiky. Střešní nosič či držák horských kol, otevřená okénka a přídavný spoiler pod nárazníkem jsou největšími hříšníky, jež mohou v kombinaci s vyšší rychlostí zapříčinit až desetiprocentní nárůst spotřeby paliva.

  8. Pravidelně kontrolujte tlak v pneumatikách

    Nedostatečně nahuštěné pneumatiky mají nižší životnost a zvyšují spotřebu automobilu až o 10 %. Při návštěvě benzinové pumpy tak čas od času nezapomeňte zkontrolovat tlak a případně ho upravit dle pokynů výrobce.

    Korigovat tlak je vhodné třeba před přepravou těžších nákladů.

  9. Přezouvejte mezi zimními a letními pneumatikami

    Jak snížit spotřebu autaZimní pneumatika používaná v létě klade kvůli své rozdílné konstrukci a rozdílným materiálům vyšší valivý odpor a v důsledku toho dochází ke zvýšení spotřeby vozidla.

    Používáním jednoho obutí po celý rok tak sice ušetříte za pořízení nových pneumatik, ale zároveň spotřebujete více paliva.

  10. Vyšší hmotnost vozu znamená vyšší spotřebu

    Se vzrůstající hmotností vozu jeho spotřeba úměrně roste, proto z auta vyložte veškerý nepotřebný náklad.

  11. Klimatizaci používejte s rozvahou

    Ačkoliv se to nezdá, spuštěná klimatizace na spotřebě paliva přidá až 1,5 litru na 100 kilometrů jízdy. Velké rozdíly v teplotách uvnitř a vně auta jsou navíc často příčinou vzniku onemocnění horních cest dýchacích.

    Chcete-li ochladit interiér, přepněte systém raději na vnitřní cirkulaci.

  12. Při delším čekání vypněte motor

    Čekáte, až projede vlak, nebo si potřebujete krátce odskočit z auta? Nezapomeňte vypnout motor.

    Ten spalovací za hodinu provozu na volnoběh spotřebuje až litr paliva. Při průměrné ceně 30 Kč za litr vás tak desetiminutové čekání se spuštěným motorem vyjde na 5 Kč. Nové modely automobilů již mají instalován systém start-stop, který motor vypíná automaticky.

  13. Úspornější jízda z kopce

    U starších aut před jízdou z kopce vyřaďte na neutrál. Spotřeba nebude nulová, ale výrazně nižší, neboť motor poběží na volnoběh. Orientačně se udává 1 litr spotřebovaného paliva za hodinu.

    Novější auta budou mít při jízdě z kopce nižší spotřebu, pakliže sundáte nohu z plynu, ale budete mít zařazenou rychlost.

Prověření auta přes carVertical se slevou 10 %

[title]Během pár minut si můžete prověřit kompletní historii auta díky webu carVertical. Pro ověření stačí znát VIN kód vozidla. Při ověření přes náš odkaz získáte exkluzivní slevu 10 %.

V rámci jednoho poplatku si prověříte zdali bylo auto hlášeno jako odcizené, vývoj počtu najetých kilometrů, hlášení o poškození, informace z STK nebo odhadované náklady na údržbu.

Podrobnější představu vám poskytne naše recenze carVertical.

Ověřit auto v carVertical


D
Damian 20.04.2022 – 19:16

Asi by nebylo od věci se před vydáním článku zamyslet. Nebo se zeptat někoho, kdo se v dané problematice vyzná. Některá z pravidel, která článek uvádí, platí totiž pouze pro určitou skupinu aut, u jiné pak mají naprosto opačný efekt. Předpokládám, že nesouhlasná reakce bude rovnou odstraněna, přesto mi to nedá. Začnu hned u prvního bodu. Ten totiž platí pouze u benzínových čtyřválců. Zkuste se někdy zeptat kohokoli, kdo jezdí v autě s osmiválcovým motorem, co si o 2000-2500 otáčkách ve vztahu k úspoře paliva myslí. Rozhodně nebude souhlasit, protože pro takové motory jde o otáčky natolik vysoké, že se o úspoře paliva naprosto nedá mluvit. Druhou skupinou, pro které tento bod opravdu nesouhlasí s realitou, jsou diesely. Snad každý slyšel (nebo má vlastní zkušenost) o velmi nízké spotřebě legendárního koncernového motoru TDI. Právě ta extrémně nízká spotřeba, pohybující se často i kolem hranice 4L/100km je závislá na otáčkách motoru, a jejich udržování v rozmezí 1000-1600 za minutu. Netvrdím, že je to technika nějak zdravá pro motor, ale právě v takovém režimu je spotřeba nejnižší. V otáčkách, které uvádíte, se spotřeba pohybuje (u stejného motoru) v rozmezí 5,5-6 litrů. A obdobně, i když ne až tak citelně, se vliv otáček projevuje i u jiných dieselových motorů. Obecně platí, že v článku uvedený rozsah otáček je příliš vysoký pro úspornou jízdu. Další zcela nepravdivá informace je bod 13. Obecně totiž platí, že úspornější než jízda na volnoběh je jízda se zařazeným nejvyšším rychlostním stupněm. Mnoho aut v takovém případě dokonce zcela uzavírá přívod paliva k motoru, takže nižší spotřeby již při běžícím motoru skutečně dosáhnout nelze. S jistotou jedou s nulovou spotřebou při jízdě z kopce se zařazenou rychlostí jezdí koncernová auta, jejichž podíl na českých silnicích je naprosto markantní. Možná by nebylo od věci se zamyslet, a prezentované informace poupravit tak, aby odpovídaly realitě, nebo alespoň upřesnit, kterých motorů se rady týkají.... Přeji fajn den.

Odpovědět

Kj
Král já první 27.07.2022 – 08:03

@Damian: No vy se rozhodně v dané problematice nevyznáte, to je vidět hned na první pohled, teorii máte načtenou, ale praxe už vám chybí. Jízda z kopce se zařazeným stupněm a pomyslnou hodnotou okamžitě spotřeby 0,0L/100km určitě neznamená nejnižší spotřebu. Naopak je třeba při snaze o úspornou jízdu zohlednit profil trasy. S vyřazeným rychlostním stupněm můžete setrvačností dojet dále, i za cenu aktuální spotřeby v rozsahu cca 0,8-1,4L/100km, kdežto při jízdě z kopce se zařazeným stupněm budete muset daleko dříve šlápnout na plyn. Nejvhodnější je kombinace obojí.

Odpovědět

R
Robert 27.07.2022 – 14:15

@Damian: ...přesně tak - a ještě by mohl někdo vysvětlit, jaký vliv na snížení spotřeby má bod č.6? - spíše se jedná o šetření brzd, než o šetření paliva :-)

Odpovědět

K
Karel 27.07.2022 – 22:12

Na otázky kolem aut je mnoho názorů a často protichůdných. Ani ty mé nemusejí být vždy bez chybičky – ale 3 semestry mého studia na VŠ byly věnovány teorii spalovacích motorů a za 55 let jsem najezdil přes 2 miliony km. Takže myslím, že mám k tématu co říci. A dost se divím, že někdo s tak povrchními znalostmi má odvahu psát článek, v němž udílí rady. Ad 1. U každého vozidla a motoru je rozsah optimálních otáček jiný. Záleží na druhu (zážehový nebo vznětový) a na zdvihovém objemu. A hlavně na okamžitém zatížení motoru. Obecně by se asi dalo říci, že nejhospodárnější je zpravidla oblast těsně nad otáčkami, při nichž se již projevuje účinek turbodmychadla. To bývá mezi 1800 a 2000 ot/min. Ad 5. Jet i v tuhé zimě hned po nastartování nejsou schopna jen moderní vozidla. Umějí to i ta stará. Ale těm i oněm to škodí! Všem zhruba stejně. Snažit se tím uspořit palivo nemusí být zrovna moudré. Záleží na tom, jak a kudy pojedu. Pokud vím, že budu muset motor zatěžovat akcelerací (abych nezdržoval na křižovatkách), nebo jet do kopce atd., tak určitě neprohloupím, když s rozjezdem trochu počkám. Jinak bych možná uspořil na spotřebě, ale později to zase vydal, možná dvojnásobně. Na opravy, na zvýšenou spotřebu předčasně opotřebeného motoru... Nejpodstatnější je studený motor CO NEJMÉNĚ ZATĚŽOVAT, jet „něžně“ - a dokud se nezahřeje, rozhodně ho nevytáčet nad cca /2000 ot/min. Tím, na co bych měl v tu chvíli dbát nejvíc, rozhodně není spotřeba. Ad 7. Přídavný spojler může odpor vzduchu zvýšit i snížit. Jde o to, jestli je správně navržený. Ty správné odpor vzduchu výrazně snižují. Ad 12. Vypínat motor má smysl, jestliže vím, že budu stát a čekat dlouho – ne méně než minutu. Vypínat ho kvůli úspoře paliva které spotřebuje za minutku chodu na volnoběh, to za těch uspořených 40 haléřů zcela určitě nestojí. Ono to totiž má následky. Ostatně pochybuji, že někdo nechává motor běžet 10 minut, pokud k tomu nemá důvod (v létě aby se interiér i při stání chladil, v zimě ohříval). Systém start-stop je z principu šílenost. To co se jím uspoří na palivu, nestojí za řeč - a vydá se to dvojnásobně jinde. Pokud se používá, vinou častých startů má citelně kratší životnost i speciální akumulátor, který je nezbytný ale drahý. Trpí spouštěč i další díly. Atd, atd.). Nemluvě o větší emisi smradu do okolí. Je to křeč, pouhá úlitba automobilek bohům sedícím v Bruselu. Ad 13. Při jízdě s kopce (nikoliv z kopce) se zařazeným převodem je u moderních aut se vstřikováním nulová spotřeba pouze v jediném případě: když je pedál akcelerátoru úplně uvolněný. To ale většinou není, protože to pak vlastně brzdíte motorem a rychlost vozidla citelně klesá (i při jízdě s kopce, pokud není vysloveně prudký). Takže není-li vaším záměrem zpomalovat, stejně musíte pedál trochu sešlapovat (i když méně než na rovině). A spotřeba pak NENÍ nulová. Je VĚTŠÍ, než když se jede s vyřazeným převodem a motorem ve volnoběžných otáčkách, při kterých bere maximálně (!!) litřík za hodinu (a to je opravdu maximum, jen u studeného motoru). Můj dvoulitr diesel bere na volnoběh 0,7 l/h.

Odpovědět

Napsat komentář


💵

Šetříme vám peníze. Ukazujeme, kde zbytečně přeplácíte.

🖋️

Nejsme žádní poradci. Jsme novináři, naši prací je předávat informace.

😊

Skrblík je zdarma. Financuje nás reklama, ne peníze čtenářů.

Jsme féroví. Doporučujeme jen to, čemu sami věříme.

🙏

Jsme lidi a chybujeme. Nepřesnosti se však snažíme rychle opravit.