Nabídka obchodů: značkové vs. neznačkové zboží

Supermarkety a hypermarkety nabízejí téměř u všech produktů vždy několik značek odlišujících se cenou a kvalitou. Výrobky v obchodech lze zpravidla rozdělit do několika skupin.

Prémiové značky
Potraviny a další zboží zařazené do této kategorie převyšuje výrobky standardních i privátních značek svou kvalitou nebo zemí původu. Řadí se sem například čokolády s kakaem z Ekvádoru nebo originální italské sýry.
Cena těchto výrobků je díky použití prvotřídních surovin nejvyšší z celé nabídky.
Příklady: Albert Excellence, Tesco Finest, Marks and Spencer
Standardní značky
Výrobky zařazené do této skupiny naleznete ve všech hypermarketech, samoobsluhách a dalších obchodech s potravinami. Produkují je soukromí výrobci, kteří danou značku vlastní, a v mnoha případech pod ní prodávají ve více zemích světa.
Cena zboží standardních značek bývá nižší, než je tomu u prémiových značek, zejména díky absenci prémiových surovin.
Příklady: Bohemia Chips, Kofola, Milka, Nescafé
Privátní značky
Produkty v této kategorii jsou neznačkové, ale jejich kvalita je vyšší, než je tomu u ekonomických značek. Jde v podstatě o srovnatelné výrobky prodávané pod privátní značkou obchodu. Velmi často je vyrábí stejná firma, jež produkuje také pod svou vlastní značkou.
Díky tomu, že prodejce nemusí investovat takový finanční obnos do marketingu, může si dovolit prodávat zboží levněji, než je tomu u standardních značek.
Příklady: Albert Quality, Spar, Tesco Standard
Ekonomické značky
Jedná se o skupinu těch úplně nejlevnějších produktů. Obchodníci říkají, že výrobky v této kategorii jsou sice určeny pro zákazníky citlivé na cenu, nicméně že všechny splňují důležité kvalitativní podmínky.
Pravda je taková, že právě v této skupině je největší podíl nejméně kvalitních potravin, jako jsou vepřové konzervy s minimálním obsahem masa nebo borůvkový džem téměř bez borůvek.
Příklady: EuroShopper, Spar S-Budget, Tesco Value

Proveďte slepý test

Změnou nákupních návyků můžete ušetřit až několik tisíc korun ročně, stačí poskočit o jeden stupínek níže a např. místo výrobků standardních značek kupovat produkty privátních.

Před takovouto změnou doporučujeme vyzkoušet na členech domácnosti slepý test – pro jednou koupit levnější alternativu výrobku a vyzkoušet, zda rozdíl poznají. Pokud ne, můžete cenově dostupnější produkt kupovat pravidelně.

Samozřejmě že pokud poznáte posun na kvalitě nebo pokud bude dražší varianta zboží zlevněná, levnější alternativu nekupujte.

Nejlevnější nemusí vždy znamenat nejhorší

Nakupování v marketech vyžaduje jistou dávku orientace na trhu.

Značkové ne vždy znamená dobré, neznačkové špatné, levnější horší a dražší lepší. Například tuňáky privátní značky Lidlu NiXe v testech poráží značkové výrobky, podobně je to například s pracími prášky.

Občas se také může přihodit, že výrobky privátních značek marketů jsou dražší než produkty od klasických výrobců.

Našli jste chybu?

Nahlásit chybu