Tipli 100 Kč zdarma

Práva spotřebitele: Záruka, reklamace, odškodnění…

  • Ve lhůtě 14 dnů lze odstoupit od nákupu zboží přes internet nebo telefon
  • Délka záruční lhůty u drtivé většiny výrobků a služeb činí 2 roky
  • Záruční list není podmínkou pro úspěšnou reklamaci zboží
  1. Záruční lhůty

    Záruční lhůty

    Délka záruční lhůty u drtivé většiny výrobků a služeb činí 2 roky. Záruční doba začíná běžet ihned po převzetí věci kupujícím.

    Zpravidla kratší je záruka u rychle se kazícího zboží nebo u použitých věcí. Odlišná je také u oprav, věcí zhotovených na zakázku nebo u potravin.

  2. Na co si dát pozor při reklamacích

    Reklamace

    Záruční list není podmínkou pro úspěšnou reklamaci zboží. V provozovně musí být vždy přítomna osoba oprávněná k vyřizování reklamací. Při překročení zákonné 30denní lhůty na vyřízení reklamace má zákazník právo na odstoupení od smlouvy.

    To jsou jen některá specifika reklamací, které někteří méně solidní obchodníci rádi překrucují. Upozorníme vás na několik bodů, na které je dobré si dát v souvislosti s reklamacemi pozor.

  3. Reklamace zájezdu či dovolené

    Reklamace zájezdu či dovolené

    Zájezd je produkt jako každý jiný, reklamovat u něj lze vše, co bylo uvedeno ve smlouvě a nebylo dodrženo.

    Mimo jiné tak lze reklamovat nižší kvalitu hotelu, nefunkční vybavení, špatný výhled nebo zkažené jídlo. Naopak nelze reklamovat studené moře, déšť nebo zpoždění letadla v důsledku špatného počasí.

    Výše odškodnění je obvykle stanovena tabulkově. Vysvětlíme vám, jak zájezd reklamovat i jak vysokou kompenzaci očekávat.

  4. Odškodnění cestujících u Českých drah

    Odškodnění cestujících u Českých drah

    Nefunguje topení a vy mrznete? Nefunguje klimatizace a vy se pečete? V obou případech vás České dráhy odškodní, stačí si říct.

    Kompenzace se můžete dočkat také u zpoždění delšího než je 1 hodina nebo když vám vlivem zpoždění ujede poslední spoj. To vám dráhy dokonce mohou proplatit taxíka.

  5. Odškodnění cestujících v letecké dopravě

    Odškodnění cestujících v letecké dopravě

    Nárok na odškodnění má cestující ve třech případech: pokud byl let zpožděn alespoň o 3 hodiny, let byl zrušen, nebo pokud byl pasažérovi odepřen nástup do letadla třeba v důsledku přebukování letu.

    Zní to jednoduše, ve skutečnosti je to složitější. Tato pravidla se totiž nevztahují na všechny případy a na všechny letecké společnosti.

  6. Odstoupení od smlouvy ve lhůtě 14 dnů

    Odstoupení od smlouvy ve lhůtě 14 dnů

    Ve lhůtě 14 dnů lze odstoupit od nákupu zboží přes internet, telefon, teleshopping, na předváděcích akcích nebo v rámci podomního prodeje. Důvod není nutné uvádět, obchodník vám musí vrátit plnou cenu zboží.

    Lhůta začíná běžet okamžikem převzetí zboží, nikoliv při objednání. A pakliže prodejce zákazníka o možnosti odstoupení od smlouvy neinformuje, prodlužuje se lhůta o jeden rok.

  7. Odvolání souhlasu se zpracováním osobních údajů

    Odvolání souhlasu se zpracováním osobních údajů

    Otravují vás telefonáty z call center, do e-mailu vám chodí spam z internetového obchodu, kde jste si kdysi jednou něco objednali a poštou vám pro změnu na vaše jméno chodí předvyplněné složenky od různých nadací?

    Poradíme vám, jak se nevyžádané reklamy zbavit, kde si stěžovat a jak si obtěžovatelé zajistili kontakt na vás.