Jak poznat podvodný e-shop

  • Poznejte podvodný internetový obchod ještě předtím, než vás okrade o peníze
  • Podvodný e-shop poznáte podle 11 bodů zmíněných v článku
  • Při ověřování body kombinujte, třeba absence recenzí nemusí vždy znamenat podvodný obchod
  1. Přečtete si recenze ostatních nakupujících

    Jak poznat podvodný e-shopChystáte-li se nakupovat v novém eshopu, ještě před odesláním objednávky si ho vyhledejte na webu Heuréka.cz.

    Nejprve si všimněte počtu recenzí. Aby byly vypovídající, měly by se pohybovat v řádu stovek či tisíců. U každého obchodu je zvlášť hodnocena dodací lhůta, přehlednost obchodu, kvalita dopravy a kvalita komunikace. Pozitivním znakem jsou rovněž odpovědi zaměstnanců obchodu na jednotlivé příspěvky.

    V případě recenzí se zaměřte spíše na ty negativní, které jsou více vypovídající, ačkoliv mohou být do jisté míry zavádějící.

    Pokud u obchodu žádné recenze nejsou, nebo jich je minimum, jedná se o nový internetový obchod. Nemusí jít nutně o podvod, nicméně doporučujeme si obchod prověřit ještě dalšími způsoby.

    Seriozní internetové obchody si můžete ověřit také na webu Asociace pro elektronickou komerci. Někteří podvodníci používají na svých stránkách logo APEK neoprávněně.

  2. Příliš levné zboží = podezřelé zboží

    Pokud je zboží ve srovnání s jinými eshopy levnější o desítky procent, je to podezřelé.

    V takovém případě doporučujeme internetový obchod důkladně prověřit a v případě jakéhokoliv podezření raději nakoupit jinde. Tvrzením, že se jedná “o zboží z výprodejů” nebo “o totální likvidaci skladových zásob” raději nevěřte.

  3. U neznámých obchodů neplaťte předem

    Neplaťte za zboží předem u internetových obchodů, se kterými nemáte osobní zkušenosti a které jste nemohli dohledat třeba na Heuréce.

    Mimořádně podezřelá je povinnost uhradit předem zálohu na bankovní účet nebo složenkou a nemožnost zaslat zboží na dobírku.

    Redakce Skrblíka dokonce ví o případu, kdy došlo ke zneužití šablony faktury jednoho známého obchodu. Oproti originálu se falešná faktura lišila pouze číslem účtu, na který bylo nutné složit zálohu.

  4. Obchod nabízí vše od telefonů po značková trička

    Některé podvodné internetové obchody se snaží přilákat zákazníky tím, že nabízí širokou škálu zboží od telefonů po značkové oblečení. Zboží se často ještě neprodává, nebo se naopak jedná o výprodejové zboží.

  5. Provozovatel obchodu není snadno k dohledání

    Nemůžete na stránkách obchodu dohledat jméno, adresu provozovatele a jeho IČ? Nabízí se jako jediná forma komunikace s obchodem kontaktní formulář?

    Takový internetový obchod nelze považovat za seriózní a doporučujeme na něm nenakupovat.

    Jméno provozovatele si můžete dle IČ prověřit v živnostenském nebo obchodním rejstříku, adresu třeba na Google Mapách. Při ověřování právnických osob si všimněte, zdali v poslední době nedošlo ke změně majitele firmy. Některé podvodné eshopy bývají krátce před započetím páchání trestné činnosti převedeny na bílé koně.

    K prověření obchodu můžete použít také Google – stačí hledat IČ, telefonní číslo nebo adresu sídla provozovatele.

  6. Ověřte si majitele domény eshopu

    Na internetových stránkách who.is si můžete ověřit majitele domény eshopu. Do vyhledávacího políčka stačí zadat např. “alza.cz”.

    Pokud jsou údaje skryté, je to podezřelé. Obdobně podezřelé je, když byla doména obchodu registrována v nedávné době (poznáte podle data u položky “registered”).

  7. Obchod nekomunikuje

    Neodpovídá vám nikdo na dotaz zaslaný přes email a uvedený telefon nikdo nezvedá? Takový obchod si doporučujeme důkladněji prověřit, nebo se mu zcela vyhnout.

  8. Pochybné obchodní podmínky

    Provozovatelé podvodných eshopů často obchodní podmínky zkopírují z jiných obchodů a kolikrát ani neopraví uvedená data či obchodní strany. Budou-li se vám zdát podmínky podezřelé, zkopírujte z nich jednu větu a vyhledejte ji Googlem.

  9. Pozor na obchody a bazárky na Facebooku

    Velké riziko skrývají obchody a bazárky na Facebooku, u kterých je třeba oproti Aukru jen velmi obtížné ověřit totožnost protistrany.

    Je-li to možné, doporučujeme se zejména u dražšího zboží domluvit na osobním předání.

  10. Nedejte na vzhled stránek

    Vzhled internetových stránek nic nevypovídá o serióznosti jeho provozovatele. Mnoho seriózních prodejců klade důraz spíše na kvalitu produktu nebo servisu, a naopak mnoho podvodníků se snaží zákazníky přesvědčit právě nadprůměrným designem.

Víte, na co máte právo?

Při nákupu na internetu máte právo od smlouvy do 14 dní odstoupit a požadovat peníze zpět. Výjimkou je pouze zboží podléhající zkáze, opotřebení nebo zastarání, na audio a video nahrávky nebo počítačové programy při porušení jejich originálních obalů nebo třeba na zboží upravené dle přání zákazníka.