18 triků supermarketů → Nejdražší zboží je v…

Redakce
Publikováno 1. května 2024
  • Větší balení není automaticky levnější, sledujte jednotkovou cenu
  • Největší lákadla naleznete u vstupu do prodejny, kde mají zákazníka přilákat
  • Nejdražší zboží se umísťuje do úrovně očí, kde po něm zákazník spíše sáhne
    1. Pozor na falešné slevy

      Podle současné legislativy nesmí prodejci navýšit cenu, následně zboží zlevnit a vytvořit tak falešnou slevu. Od ledna 2023 musí obchodníci uvádět u jakéhokoliv zlevněného produktu původní cenu. Tedy cenu, za jakou se produkt prodával v předchozích 30 dnech. Za porušení této povinnosti hrozí prodejcům pokuta až 5 miliónů korun.

      Přestože jde o protiprávní jednání, není neobvyklé, že obchodní řetězce uvádí původní cenu výrobku mnohem vyšší, než jaká ve skutečnosti byla. V takovém případě není avizovaná sleva slevou, často jde dokonce o zdražení. Inspektoři České obchodní inspekce při kontrole jednoho supermarketu například zjistili, že láhev vína, která se běžně prodávala za 99,90 Kč, stála “po slevě” 109,90 Kč. Prodejce jako původní cenu uvedl částku 209 Kč. A vůbec nešlo o ojedinělý případ.

      Jenom za první čtvrtletí 2024 Česká obchodní inspekce uložila obchodním řetězcům pokuty v souhrnné výši 5 milionů korun, přičemž Albert zaplatil 1,4 milionu, Kaufland téměř milion a Lidl 750 tisíc korun. Informoval o tom web Kverulant.org.

    2. Nesprávná cena nebo cenovka u výrobku

      K dalším pochybením, za která Česká obchodní inspekce udělovala pokuty, patřilo nesprávně účtovaní ceny zboží na pokladně.

      Pečlivě kontrolujte ceny a účtenky, jde o velmi častou nekalou obchodní praktiku. Pokud ceny uvedené u zboží neodpovídají účtovaným cenám, vždy trvejte na nižší ceně. Pokud jste již za zboží zaplatili, je prodejce povinen rozdíl v ceně vrátit.

    3. Falešně akční zboží

      V čele regálů a v uličkách bývají obvykle umístěny produkty, které se prodávají za akční ceny. Kolem tohoto zboží většinou visí cedule s nápisy “Akce”, “Levně” nebo “Výhodná nabídka”. Takto vystavené akční zboží je velmi často kombinováno s jinými produkty, které se ovšem prodávají za běžné ceny.

      Zákazník si pak výrobek kupuje v domnění, že kupuje výhodně za sníženou akční cenu.

    4. Nejdražší zboží se umísťuje do úrovně očí

      18 triků supermarketů → Nejdražší zboží je v…Zboží s nejvyšší marží (tedy zpravidla to nejdražší) se záměrně umísťuje do regálů v úrovni očí.

      Levnější alternativy jsou buď velmi vysoko nebo v regálech zcela u země. Prodávající sází na to, že se nakupující nebude namáhat s braním zboží z hůře přístupných regálů a raději sáhne po dražších výrobcích.

    5. Nejčastěji nakupované zboží je rozprostřené po celé prodejně

      Pečivo, mléko, nápoje a další nejčastěji nakupované zboží je rozprostřeno po celé prodejní ploše a zpravidla co nejdále od vstupu do obchodu. Obchodníci tak spoléhají na to, že zatímco budete křižovat obchod z jednoho konce na druhý, přihodíte do nákupního vozíku další zboží.

    6. Největší lákadla u vstupu

      Ke vstupu do prodejny se často umísťuje zboží, jež je často prodávané pod cenou, avšak má jediný cíl. Přitáhnout zákazníka stojícího před vchodem do prodejny.

    7. Zboží s blížící se dobou spotřeby se dává dopředu

      Svůj řád má také to, jak budou výrobky srovnány za sebou v regále. Zejména u potravin s krátkou dobou spotřeby (jako jsou jogurty nebo bagety) platí, že se při doplňování zboží nové kusy dávají zásadně na konec regálu.

      Pokud jste zvyklí sáhnout po prvním kusu odpředu, můžete si být téměř jistí, že se jedná o nejméně čerstvý kousek. Obdobné promíchávání čerstvých a starých kousků se s oblibou používá také u pečiva.

    8. Foto © Markus Krug / Stream.cz

      Zavádějící označení

      Obchodníci se často uchylují k používání zavádějících označení ve snaze zlepšit dojem z výrobku v očích veřejnosti. Například v říjnu 2015 Kaufland vystavoval u Tradičních piškotů Opavia cenovku s českou vlajkou a samostatný štítek “Česká kvalita”. Piškoty se však v té době již několik měsíců vyráběly v Polsku.

      Mluvčí Kauflandu označení vysvětlil takto: “Vlajka nemusí signalizovat pouze místo výroby, ale i původ dodavatele, místo balení, původ ingrediencí, recepturu atd.”

      Na tento fakt upozornil pořad A dost! internetové televize Stream.cz.

    9. Změna rozmístění jednotlivého zboží

      Rozmístění jednotlivého zboží na prodejně se po určité době mění. Důvod je jednoduchý – v průběhu hledání požadovaného zboží zákazník do vozíku přidá také mnohé další.

    10. Bonbóny, čokolády a další lákadla u pokladen

      Sladká lákadla, časopisy nebo menší balení nápojů nejsou u pokladen proto, aby se efektivně využil prostor, nýbrž aby je zákazník nudící se ve frontě přihodil do vozíku. Zvlášť zákeřné pak jsou pestrobarevné cukrovinky umísťované cíleně do úrovně dětských očí.

    11. Větší balení nemusí být vždy výhodnější

      Podvědomí říká, že větší balení zboží musí být vždy výhodnější. Jenže na totéž sázejí obchodníci, a tak se občas stává, že několik menších balení vychází v konečném součtu levněji než jedno balení velké.

      Zejména u cukrovinek a u některých mléčných výrobků se čas od času stává, že výrobce tajně zmenší balení. Jedná se o oblíbený trik, jak se vyhnout zdražení výrobku.

      Vyzrát na všechny tyto fígle lze jednoduše – součástí cenovek na regálech je přepočet ceny zboží na pevně danou jednotku, jako je 1 litr, 1 kilogram nebo 1 kus. Takto lze odhalit rovněž nevýhodné akce typu 2 + 1 zdarma apod.

    12. Používání velkého nákupního vozíku

      Nákupní vozíky bývají velké a hluboké a tím podněcují k většímu nákupu. Ne všichni nakupující dokáží přijet k pokladně jen s několika málo položkami, aniž by do vozíku nepřidali další zboží.

    13. Výběr a umístění zboží v letácích

      Rozmístění výrobků v letácích není nahodilé, nýbrž je výsledkem důkladného testování na vzorcích lidí. Letáky často slibují slevu v řádech “až” desítek procent a tisíce výrobků.

      Ve skutečnosti je výrazná sleva jen u několika málo produktů a většina je zlevněna jen nepatrně. Většinu slev v letácích navíc dotuje výrobce zboží, nikoliv jeho prodejce.

    14. Kdo by neochutnal a pak nekoupil?

      S ochutnávkami se v hypermarketech setkáte zejména při zahájení prodeje nového výrobku, který se neřadí do kategorie nejlevnějších. Psychologickou zbraní zejména na muže jsou krásné hostesky, které jsou součástí kampaně. Cíl ochutnávek je jasný – donutit zákazníka, aby si po ochutnání koupil zboží, o něž by běžně ani nezavadil.

    15. “Cena již od”

      Tento trik se používá zejména v oddělení textilu a domácích potřeb, kde je v koších smícháno vždy několik různých druhů zboží. Nad koš se umístí cedule s nápisem např. “Cena již od 99 Kč”, přičemž ta platí zpravidla u toho nejhoršího kusu ze všech. Většina ostatního zboží se prodává mnohem dráže.

    16. Vylepšení zboží správně zvoleným světlem

      Svou roli ve vybavení a zařízení prodejny hraje výběr osvětlení a odstínu světla, neboť na prodávané zboží musí být dobře vidět. Obchodníci se snaží vylepšit dojem z prodávaných potravin používáním osvětlení s nádechem růžové barvy u masa a uzenin a teple bílé barvy u pečiva, ovoce a zeleniny.

    17. Manipulace prostřednictvím hudby a vůně

      Hudba pouštěná v supermarketech a hypermarketech nebývá vybrána náhodně, jejím účelem je navodit v zákaznících pohodovou atmosféru, která je podnítí k větším nákupům. Často jsou k tomuto účelu využívány také průmyslové vůně.

    18. Zboží v letáku není nutně levné

      Pokud je výrobek uvedený v akční nabídce supermarketu, neznamená to, že je automaticky výhodný.

    Odolejte trikům obchodníků

    Ochrana proti většině z triků obchodníků je snazší, než si myslíte. Postačí, když si celý zamýšlený nákup předem sepíšete na seznam a toho se budete striktně držet.

    Pokušení přihodit do vozíku další zboží zamezíte jednoduše tím, že si s sebou do obchodu vezmete peníze pouze na zamýšlený nákup a malou rezervu navíc. Vezmete-li si s sebou do obchodu platební kartu, povede to k tomu, že utratíte víc. Totéž se dá říct také o nakupování s dětmi.

    Nakupovat zásadně nechoďte hladoví – vyvarujete se nákupu velkého množství potravin, které stejně nakonec nesníte.


Js
Jak se nás supermarkety snaží zmást a donutit nás platit víc 16.05.2023 – 13:02

[…] https://www.skrblik.cz/nakupovani/nakupovani-v-kamennych-obchodech/triky-a-finty-se-kterymi-se-setka… […]

Odpovědět

M
Marie 17.05.2023 – 14:05

Mate pravdu ve vsem. Ziji v Plane nad Luznici. Drive hlavni tah, Praha-Ceske Budejovice. Mame v centru mesta moznost zakoupit ve trech obchodech zakladni potraviny. Vietnamska prodejna je naprosta katastrofa, z roku X. Jsem nucena jezdit pro Bio potraviny, zeleninu apd., do Tabora. Nenechavam se tim ovlivnovat. Mam mnoho pohybu. Velkym retezcum se vyhybam, jak to jde. Jsem pracujici duchodkyne. Hodne si uvarim sama. Byliny pestuji kolem bytovky s polu s kvetinami. Tez na balkone. Je to zabava a usetri to nejake ty penize z rozpoctu. Navic drubez a vejce si donesu ze zamestnani levne. Chleb si obcas peceme v pekarne a i jine dobroty. Pokud je nutne jit do supermarketu, tak ano, ale ne casto. Preji nam krasny zivot, bez chemicky pestovanych potravin. Dekuji za pozornos. Srdecne zdravi Marie

Odpovědět

N
NOro 24.01.2024 – 13:14

Este by som pridal marketingovy trik. Vsimli ste si ze obrovske plochu marketu su vydlazdene malimy dlazdicami? jednoduchsie by bolo dat vatsi format, ale... zamer je ten, ze pri tlaceni nakupneho vozika prechod medzi spojmi dlzdic vydava zvuk ktory podvedome ludom vadi a preto autmaticky spomalia a tym predajca ziska cas na ucarovanie a vzbudenie zaujmu pre produkty.

Odpovědět

RK
Radek Kopeček 10.07.2024 – 06:53

Pokud mě prodejce přemístí zboží, abych prý toho nakoupil víc, tak osobně mě akorát dopálí, a než abych něco hledal, tak spoustu věcí "nepotřebuju". Co se týče hudby v marketech, tak ta mě navodí tak příjemnou atmosféru, že jak začne řvát, a podle hesla čím je skladba blbější tak je delší. Okamžitě začnu pospíchat ven a koupím jen ty nejnutnější věci. A co se balení zboží, nejsem třeba líný si spočítat kolik kiwi je v košíku, vydělit a zjistím, že třeba jednotlivě mě přijdou daleko levněji. Co se týče velkých vozíků, ty mě v některém nejmenovaném známém řetězci opravdu dopalují, protože když je málo místa u pokladny, že tam nemůžu kloudně z boku, tak se to velice špatně vyndává. Jenže nachytat mě na nějaký trik, to se jim hned tak nepovede, za prvé jsem toho o nakupování přečetl spoustu, a když nakupujete už přes 60 let...

Odpovědět

Napsat komentář


💵

Šetříme vám peníze. Ukazujeme, kde zbytečně přeplácíte.

🖋️

Nejsme žádní poradci. Jsme novináři, naši prací je předávat informace.

😊

Skrblík je zdarma. Financuje nás reklama, ne peníze čtenářů.

Jsme féroví. Doporučujeme jen to, čemu sami věříme.

🙏

Jsme lidi a chybujeme. Nepřesnosti se však snažíme rychle opravit.