Triky a finty, se kterými se setkáte v supermarketech

Obchodníci používají celou řadu sofistikovaných triků, s jejichž pomocí zákazníky přimějí do košíku vložit daleko více zboží. Zaměstnávají celé týmy lidí, které vás mají donutit utratit více. Skrblík vás upozorní na 18 nejčastějších pastí.

1Nejdražší zboží se umísťuje do úrovně očí

Zboží s nejvyšší marží (tedy zpravidla to nejdražší) se záměrně umísťuje do regálů v úrovni očí.

Levnější alternativy jsou buď velmi vysoko nebo v regálech zcela u země. Prodávající sází na to, že se nakupující nebude namáhat s braním zboží z hůře přístupných regálů a raději sáhne po dražších výrobcích.

2Nejčastěji nakupované zboží je rozprostřené po celé prodejně

Pečivo, mléko, nápoje a další nejčastěji nakupované zboží je rozprostřeno po celé prodejní ploše a zpravidla co nejdále od vstupu do obchodu. Obchodníci tak spoléhají na to, že zatímco budete křižovat obchod z jednoho konce na druhý, přihodíte do nákupního vozíku další zboží.

3Největší lákadla u vstupu

Ke vstupu do prodejny se často umísťuje zboží, jež je často prodávané pod cenou, avšak má jediný cíl. Přitáhnout zákazníka stojícího před vchodem do prodejny.

4Zboží s blížící se dobou spotřeby se dává dopředu

Svůj řád má také to, jak budou výrobky srovnány za sebou v regále. Zejména u potravin s krátkou dobou spotřeby (jako jsou jogurty nebo bagety) platí, že se při doplňování zboží nové kusy dávají zásadně na konec regálu. Pokud jste zvyklí sáhnout po prvním kusu odpředu, můžete si být téměř jistí, že se jedná o nejméně čerstvý kousek. Obdobné promíchávání čerstvých a starých kousků se s oblibou používá také u pečiva.

Foto © Markus Krug / Stream.cz

5Zavádějící označení

Obchodníci se často uchylují k používání zavádějících označení ve snaze zlepšit dojem z výrobku v očích veřejnosti. Například v říjnu 2015 Kaufland vystavoval u Tradičních piškotů Opavia cenovku s českou vlajkou a samostatný štítek “Česká kvalita”. Piškoty se však v té době již několik měsíců vyráběly v Polsku.

Mluvčí Kauflandu označení vysvětlil takto: “Vlajka nemusí signalizovat pouze místo výroby, ale i původ dodavatele, místo balení, původ ingrediencí, receptura atd.”

Na tento fakt upozornil pořad A dost! internetové televize Stream.cz.

6Změna rozmístění jednotlivého zboží

Rozmístění jednotlivého zboží na prodejně se po určité době mění. Důvod je jednoduchý – v průběhu hledání požadovaného zboží zákazník do vozíku přidá také mnohé další.

7Bonbóny, čokolády a další lákadla u pokladen

Sladká lákadla, časopisy nebo menší balení nápojů nejsou u pokladen proto, aby se efektivně využil prostor, nýbrž aby je zákazník nudící se ve frontě přihodil do vozíku. Zvlášť zákeřné pak jsou pestrobarevné cukrovinky umísťované cíleně do úrovně dětských očí.

8Nesprávná cena nebo cenovka u výrobku

Častým trikem je umístění nesprávné cenovky ke zboží, např. z výrobku ve vedlejším regálu. Alternativně může prodejce “opomenout” zadat do systému novou cenu. V takovém případě vždy trvejte na naúčtování nižší ceny zboží, braňte se také v případě, když již došlo k zaplacení.

9Větší balení nemusí být vždy výhodnější

Podvědomí říká, že větší balení zboží musí být vždy výhodnější. Jenže na totéž sázejí obchodníci, a tak se občas stává, že několik menších balení vychází v konečném součtu levněji než jedno balení velké.

Zejména u cukrovinek a u některých mléčných výrobků se čas od času stává, že výrobce tajně zmenší balení. Jedná se o oblíbený trik, jak se vyhnout zdražení výrobku.
Vyzrát na všechny tyto fígle lze jednoduše – součástí cenovek na regálech je přepočet ceny zboží na pevně danou jednotku, jako je 1 litr, 1 kilogram nebo 1 kus. Takto lze odhalit rovněž nevýhodné akce typu 2 + 1 zdarma apod.

10Používání velkého nákupního vozíku

Nákupní vozíky bývají velké a hluboké a tím podněcují k většímu nákupu. Ne všichni nakupující dokáží přijet k pokladně jen s několika málo položkami, aniž by do vozíku nepřidali další zboží.

11Výběr a umístění zboží v letácích

Rozmístění výrobků v letácích není nahodilé, nýbrž je výsledkem důkladného testování na vzorcích lidí. Letáky často slibují slevu v řádech “až” desítek procent a tisíce výrobků.

Ve skutečnosti je výrazná sleva jen u několika málo produktů a většina je zlevněna jen nepatrně. Většinu slev v letácích navíc dotuje výrobce zboží, nikoliv jeho prodejce.

12Falešně akční zboží

Některé supermarkety se snaží letáky a cedulemi v místě prodeje vyvolat dojem akční nabídky u zboží, které ve skutečnosti zlevněné není. Stačí k němu pověsit ceduli s nápisy “Akce”, “Levně”, “Výhodná nabídka” anebo nejtroufalejší “Levnější už to nebude!”.

Vyplatí se tak mít základní povědomí o přibližné snížené ceně té které potraviny – neboť např. dvoulitrové balení Coca Coly za 35,90 Kč není zdaleka výhodná cena, jak se snažil přesvědčit jeden z českých diskontů.

Tip: Ohlídat akční zboží si pohodlně můžete díky Kupi.cz.

13Kdo by neochutnal a pak nekoupil?

S ochutnávkami se v hypermarketech setkáte zejména při zahájení prodeje nového výrobku, který se neřadí do kategorie nejlevnějších. Psychologickou zbraní zejména na muže jsou krásné hostesky, které jsou součástí kampaně. Cíl ochutnávek je jasný – donutit zákazníka si po ochutnání koupit zboží, o něž by běžně ani nezavadil.

14“Cena již od”

Tento trik se používá zejména v oddělení textilu a domácích potřeb, kde je v koších smícháno vždy několik různých druhů zboží. Nad koš se umístí cedule s nápisem např. “Cena již od 99 Kč”, přičemž ta platí zpravidla u toho nejhoršího kusu ze všech. Většina ostatního zboží se prodává mnohem dráže.

15Vylepšení zboží správně zvoleným světlem

Svou roli ve vybavení a zařízení prodejny hraje výběr osvětlení a odstínu světla, neboť na prodávané zboží musí být dobře vidět. Obchodníci se snaží vylepšit dojem z prodávaných potravin používáním osvětlení s nádechem růžové barvy u masa a uzenin a teple bílé barvy u pečiva, ovoce a zeleniny.

16Širší nabídka zboží díky zrcadlům

Zrcadla nejčastěji umísťovaná v odděleních s pečivem, ovocem a zeleninou mají vytvořit dojem širší nabídky a lepšího výběru zboží.

17Manipulace prostřednictvím hudby a vůně

Hudba pouštěná v supermarketech a hypermarketech nebývá vybrána náhodně, jejím účelem je navodit v zákaznících pohodovou atmosféru, která je podnítí k větším nákupům. Často jsou k tomuto účelu využívány také průmyslové vůně.

18Zboží v letáku není nutné levné

Pokud je výrobek vybraný do letáku, neznamená to, že je automaticky výhodný. Třeba Penny Market před časem nabízel instantní kávu Tchibo Gold v akci za 77,90 Kč. Stejná káva byla ve stejném týdnu v akci také v Albertu. Cena však byla o 20 Kč vyšší.

Na výhodné nabídky zboží z letáků vás každé úterý upozorňuje Skrblíkova Letáková hlídka.

Odolejte trikům obchodníků

Ochrana proti většině z triků obchodníků je snazší, než si myslíte. Postačí, když si celý zamýšlený nákup předem sepíšete na seznam a toho se budete striktně držet.

Pokušení přihodit do vozíku další zboží zamezíte jednoduše tím, že si s sebou do obchodu vezmete peníze pouze na zamýšlený nákup a malou rezervu navíc. Vezmete-li si s sebou do obchodu platební kartu, povede to k tomu, že utratíte víc. Totéž se dá říct také o nakupování s dětmi.

Nakupovat zásadně nechoďte hladoví – vyvarujete se nákupu velkého množství potravin, které stejně nakonec nesníte.

Našli jste chybu?

Nahlásit chybu