Jak změnit banku za 15 minut (NÁVOD 2023)

Lenka Chládková
Publikováno 10. února 2023
  • Některé banky vám se změnou zdarma pomohou – nastaví vám inkasa, trvalé příkazy nebo SIPO
  • Této službě se říká Kodex mobility klientů, díky ní je změna banky jednoduchá
  • Návod na změnu banky si můžete přečíst v tomto článku

Návod jak snadno změnit banku

Jak změnit banku za 15 minut (NÁVOD 2023)Tento návod slouží k přechodu do některé z bank, jež přistoupily na Kodex mobility klientů. Přehled těchto bank naleznete na této stránce dole.

Díky Kodexu mobility klientů je přechod vcelku jednoduchý a bezbolestný. Lze ho provést prostřednictvím nové či původní a následně nové banky.

Následující návod počítá s převodem za pomoci nové banky.

  1. Založte si účet u nové banky

    Prostřednictvím internetových stránek nebo přímo na pobočce si založte účet u banky, do které chcete přejít.

  2. Vyplňte formulář na pobočce, nebo zařiďte vše online

    V dnešní době je zpravidla možné provést změnu banky zcela online v internetovém bankovnictví, nebo telefonicky. Je to možné i přímo na pobočce banky.

    Ke změně banky budete zpravidla potřebovat formulář Žádost o změnu banky, který vyplníte dle pokynů a nezapomenete v něm uvést, zdali žádáte o převedení trvalých příkazů a souhlasů s inkasem nebo o zrušení účtu u vaší stávající banky. Formulář vyplníte buď na pobočce, nebo doma a do banky ho odnesete. Možné je také naskenování a odeslání skrze e-mail.

    Vždy se řiďte pokyny jednotlivé banky. Je také důležité, aby stávající i nová banka na Kodex mobility klientů přistoupily.

  3. Banka žádost vyřídí…

    Bude-li vše v pořádku, nová banka vaši žádost vyřídí. Občas se může stát, že se produkty nové a stávající banky mírně liší. Například že jedna z bank neumožňuje zasílat inkasní platby vícekrát měsíčně apod. V takovém případě budete o dalším postupu informováni telefonicky.

    Převod účtu také nelze provést v případě, kdy tomu brání podepsaný závazek v původní bance. Například když u ní máte sjednanou hypotéku apod.

  4. …a převede vám platby

    Nová banka následně zařídí převod trvalých příkazů a schválení inkas ze staré banky. Nemusíte tak ručně zadávat všechna inkasa apod.

    Vy sami si ale musíte upravit nastavení inkasa u svých dodavatelů služeb, za které inkasem platíte. To z toho důvodu, že banka nemá oprávnění za vás jednat s dodavatelem elektřiny, plynu nebo mobilním operátorem.

  5. Účet je převeden!

    Celý proces by v ideálním případě neměl trvat déle než 15 dní. Banka vás o jeho dokončení bude informovat, svůj nový účet můžete využívat hned poté, co si ho zřídíte.

Které banky přistoupily na Kodex mobility klientů?

K usnadnění přechodu mezi jednotlivými bankami se zavázaly níže uvedené společnosti. Dodržování jejich závazku pravidelně kontroluje Česká bankovní asociace. V praxi to znamená, že pokud přestoupíte k některé z těchto bank, přechod za vás zařídí.

Kodex mobility klientů (stav k únoru 2023)

Banka Kodex mobility klientů Možnosti vyřízení změny banky
Air Bank ✔️ online/ na pobočce
Banka Creditas ✔️ osobně na pobočce
ČSOB ✔️ online/telefonicky/na pobočce
Max Banka (dříve Expobank) ✔️ online
Fio Banka ✔️ online/na pobočce
Hello Bank ✔️ na pobočce/telefonicky
J&T Banka ✔️ online
Komerční banka ✔️ online/telefonicky/na pobočce
mBank ✔️ online
Moneta Money Bank ✔️ online/na pobočce
Oberbank ✔️ online prostřednictvím žádosti
PPF banka ✔️ online prostřednictvím žádosti
Raiffeisen bank ✔️ online/na pobočce
UniCredit Bank ✔️ na pobočce
Volksbank Raiffeisenbank Nordoberpfalz eG ✔️ na pobočce
VÚB a.s., pobočka Praha ✔️ online prostřednictvím žádosti
Trinity bank ✔️ na pobočce

Zdroj: Česká bankovní asociace + jednotlivé banky

Často kladené otázky

  1. Kdo může tento postup využít?

    Kodex mobility klientů se vztahuje pouze na fyzické osoby a na jejich nepodnikatelská bankovní konta.

  2. Může se při převodu objevit nějaký problém?

    Samozřejmě a bohužel, může. Tím nejčastějším bývá závazek vůči původní bance, který zamezuje vypovězení smlouvy. Jedná se například o hypotéku či úvěr vázaný na bankovní účet.

  3. Mohu si ponechat své původní číslo účtu, jako je tomu u mobilních operátorů?

    Bohužel, Kodex mobility toto neumožňuje.

  4. Není to podvod, nezneužije banka moje údaje?

    Tyto obavy jsou zcela zbytečné. Žádná z bank si toto nemůže dovolit, celý kodex navíc pečlivě monitoruje a kontroluje Česká bankovní asociace.


Zatím žádné komentáře

Napsat komentář


💵

Šetříme vám peníze. Ukazujeme, kde zbytečně přeplácíte.

🖋️

Nejsme žádní poradci. Jsme novináři, naši prací je předávat informace.

😊

Skrblík je zdarma. Financuje nás reklama, ne peníze čtenářů.

Jsme féroví. Doporučujeme jen to, čemu sami věříme.

🙏

Jsme lidi a chybujeme. Nepřesnosti se však snažíme rychle opravit.