Elektronická identita občana: Co to je, registrace a založení, bankovní identita

Hana Volencová
Publikováno 19. ledna 2024
  • Od 1. července 2018 máte možnost zřídit si tzv. eObčanku, nepleťte si ji však s eDoklady a občankou v mobilu (novinka roku 2024)
  • Bankovní identitou, která umožňuje pohodlně úřadovat z domova, disponují od roku 2021 téměř všichni, kteří využívají elektronické bankovnictví
  • Existují i další možnosti, jak si zdarma zřídit elektronickou identitu, např. NIA ID, Mobilní klíč eGovernmentu nebo MojeID

Elektronická identita neboli e-identita vám umožňuje využívání online služeb poskytovaných zejména veřejnou správou, ale i soukromými firmami, kde je potřeba ověřit vaši totožnost. Díky ní můžete z pohodlí domova vyřídit třeba příspěvky, kvůli nimž byste jinak museli na úřad práce.

Identifikačními prostředky vydanými v souladu se zákonem č. 250/2017 Sb., o elektronické identifikaci, v současné době jsou:

  • Občanský průkaz s aktivovaným kontaktním čipem vydaný po 1. červenci 2018 – tzv. eObčanka,
  • Bankovní identita – bankami zdarma poskytovaný identifikační prostředek pro využívání internetového bankovnictví,
  • NIA ID – státem zdarma poskytovaný identifikační prostředek založený na kombinaci jména, hesla a SMS kódu, dříve označovaný jako uživatelský účet, OTP či UPS,
  • Mobilní klíč eGovernmentu – státem zdarma poskytovaný identifikační prostředek, který představuje využití přihlašování bez potřeby zadávání dalších ověřovacích kódů,
  • další identifikační prostředky vydávané soukromoprávními kvalifikovanými poskytovateli – např. čipová karta Starcos nebo MojeID.
  1. eObčanka

    Všechny občanské průkazy vydané po 1. červenci 2018 obsahují čip. Pokud byl váš občanský průkaz vydán před tímto datem, můžete požádat o výměnu na pracovišti osobních dokladů na jakémkoliv úřadu obce s rozšířenou působností.

    Díky tomuto novému průkazu s čipem, speciální čtečce a aplikaci eObčanka se můžete přihlašovat k online službám.

    O eObčance jsme podrobně psali v článku: eObčanka: Jak zřídit, cena, možnosti. A Skrblík také připravil návod Jak zřídit eObčanku.

    eObčanka vs. eDoklady (občanka v mobilu)

    eObčanku je však třeba si neplést s občanským průkazem v mobilu. Ten slouží k prokázání totožnosti jako alternativa plastové kartičky a je horkou novinkou roku 2024.

    Elektronický občanský průkaz si můžete uložit až do dvou mobilů současně prostřednictvím aplikace eDoklady od soboty 20. ledna 2024. Dostupná bude v obchodech App Store i Google Play zdarma.

    Od tohoto data pak začnou elektronický občanský průkaz pomalu uznávat ústřední správní úřady (všechna ministerstva, Český statistický úřad, Český telekomunikační úřad apod.), od 1. července 2024 se přidají další státní orgány i kraje a obce s rozšířenou působností (policie, soudy, finanční úřady, úřady práce apod.) a od 1. ledna 2025 i ostatní orgány veřejné moci a soukromé osoby (okrskové volební komise, banky, školy, zdravotní pojišťovny, pošta apod.). Do té doby byste s sebou proto měli i nadále fyzickou občanku nosit.

    Zařídit si elektronickou občanku může každý, kdo má platný plastový občanský průkaz. A teď to přijde – k jejímu zřízení budete potřebovat i některou z forem elektronické identity občana, o nichž shodou okolností pojednává článek, který právě čtete.

    Více o občance v mobilu

  2. Bankovní identita

    Pokud máte a využíváte internetové bankovnictví, s největší pravděpodobností disponujete elektronickou identitou, aniž byste pro to museli cokoli podniknout. Můžete tedy komunikovat např. s úřady elektronicky i bez vlastnictví datové schránky nebo elektronického podpisu. Na portálu firmy nebo úřadu se přihlásíte úplně stejně, jako když jdete vyřizovat platbu do bankovnictví.

    Díky tomu, že bankovní identita je dostupná přes přihlašovací údaje vašeho internetového bankovnictví, si navíc nemusíte vytvářet ani pamatovat další hesla. Služba je zdarma a lze ji využívat odkudkoli, z počítače, z mobilního telefonu i ze zahraničí. Vyzkoušet si, zda vám bankovní identita funguje, můžete v demo režimu od BankID.

    Společnost Bankovní identita, která službu nabízí prostřednictvím své platformy BankID, zaručuje maximální bezpečnost při používání digitálního přihlášení, takže se uživatelé nemusejí bát, že by jejich osobní údaje mohly být zneužity třetí osobou. Samotné ověření totiž probíhá v prostředí banky. Kromě zadání uživatelského jména a hesla úkon potvrzujete mobilním klíčem či kódem z SMS zprávy, tak jak jste zvyklí při přihlašování do bankovnictví.

    Sami se rozhodujete, která data chcete sdílet a ke kterým přístup neposkytnete. Úřady ani firmy nikdy neuvidí vaše heslo či jiné přihlašovací údaje, ani se u nich neukládají. Nehrozí proto jakékoli zneužití.

    V současné době poskytují službu bankovní identity následující banky:

    UniCredit Bank a mBank zatím umožňují využití bankovní identity pouze do portálů státní správy.

    Ve státní sféře mohou občané využít přihlášení přes bankovní identitu např. u těchto aplikací:

    Můžete se také podívat, u kterých firem a institucí bankovní identitu rovněž využijete. Patří mezi ně např. Alza, EUC, Sazka, Tisport nebo některé pojišťovny, univerzity, knihovy apod.

  3. NIA ID

    Jedná se o tzv. dvoufaktorový způsob ověření. Pro přihlášení uživatel zadá přístupové údaje tvořené uživatelským jménem a heslem, které si zvolí během registrace. Následně zadá jednorázově vygenerovaný SMS kód, který přijde na jeho mobilní telefon.

    Založení NIA ID můžete provést prostřednictvím registračního formuláře na portálu národního bodu (NIA). Jeho vyplnění je jednoduché a za dvě minutky můžete mít formulář vyplněný.

    Před prvním použitím je potřeba prostředek NIA ID aktivovat. Pokud ještě nemáte eObčanku ani datovou schránku, potřebujete osobně navštívit kontaktní místo veřejné správy CzechPoint a podat Žádost o poskytnutí referenčních údajů z registru obyvatel jiné osobě. Podání této žádosti je bezplatné.

  4. Mobilní klíč eGovernmentu

    Mobilní klíč eGovernmentu představuje využití přihlašování bez potřeby zadávání dalších ověřovacích kódů. Je také možné ho využít pro přihlášení k zahraničním službám prostřednictvím mezinárodní brány (IIG – International ID Gateway), pro tyto účely je však nutné, aby byl aktivován jinak než datovou schránkou, jinak bude potřeba ho před přihlášením přes mezinárodní bránu ověřit.

    Jako první krok je potřeba mít nainstalovanou aplikaci mobilního klíče na svém mobilním zařízení. Aplikace je zdarma a dá se stáhnout v Google Play nebo App Store. Aplikace mobilního klíče je shodná se stávající aplikací mobilního klíče ISDS. Pokud již vlastníte tuto aplikaci pro přihlašování k datovým schránkám, aktualizací této aplikace získáte i možnost využít ji i pro přihlašování ke službám prostřednictvím národního bodu.

    Pokud nevlastníte datovou schránku nebo už nepoužíváte jiný identifikační prostředek pro přihlášení prostřednictvím národního bodu, potřebujete aktivaci dokončit na jakémkoli CzechPointu podáním Žádosti o poskytnutí referenčních údajů z registru obyvatel jiné osobě. Podání této žádosti je zdarma.

  5. Další identifikační prostředky

    Mezi další identifikační prostředky patří čipová karta Starcos od společnosti První certifikační autorita nebo MojeID od sdružení CZ.NIC.


I
Identita 18.01.2023 – 10:04

Jak prosím založim bank identitu z domova?

Odpovědět

Napsat komentář


💵

Šetříme vám peníze. Ukazujeme, kde zbytečně přeplácíte.

🖋️

Nejsme žádní poradci. Jsme novináři, naši prací je předávat informace.

😊

Skrblík je zdarma. Financuje nás reklama, ne peníze čtenářů.

Jsme féroví. Doporučujeme jen to, čemu sami věříme.

🙏

Jsme lidi a chybujeme. Nepřesnosti se však snažíme rychle opravit.