Elektronická identita občana: Co to je, registrace a založení, bankovní identita
- Od 1. července 2018 máte možnost zřídit si tzv. eObčanku, nepleťte si ji však s eDoklady a občankou v mobilu
- Bankovní identitu, která umožňuje pohodlně úřadovat z domova, mají od roku 2021 téměř všichni, kteří využívají elektronické bankovnictví
- Existují i další možnosti, jak si zdarma zřídit elektronickou identitu, např. NIA ID, Mobilní klíč eGovernmentu nebo MojeID
Elektronická identita, identita občana nebo též e-identita vám umožňuje využívání online služeb poskytovaných zejména veřejnou správou, ale i soukromými firmami, kde je potřeba ověřit vaši totožnost. Díky ní můžete z pohodlí domova vyřídit třeba příspěvky, kvůli kterým byste jinak museli na úřad práce.
Identifikačními prostředky vydanými v souladu se zákonem č. 250/2017 Sb., o elektronické identifikaci, v současné době jsou:
- Občanský průkaz s aktivovaným kontaktním čipem vydaný po 1. červenci 2018 – tzv. eObčanka,
- Bankovní identita – bankami zdarma poskytovaný identifikační prostředek pro využívání internetového bankovnictví,
- NIA ID – státem zdarma poskytovaný identifikační prostředek založený na kombinaci jména, hesla a SMS kódu,
- Mobilní klíč eGovernmentu – státem zdarma poskytovaný identifikační prostředek založený na načtení QR kódu mobilní aplikací,
- další identifikační prostředky vydávané soukromoprávními kvalifikovanými poskytovateli – např. I.CA Identita nebo MojeID.
-
eObčanka
Všechny občanské průkazy vydané po 1. červenci 2018 obsahují čip. Pokud je váš občanský průkaz starší, můžete požádat o jeho výměnu na pracovišti osobních dokladů na jakémkoli úřadu obce s rozšířenou působností.
Abyste se pak mohli přihlašovat k online službám, potřebujete nejenom tento nový průkaz s čipem, ale také speciální čtečku a aplikaci eObčanka.
O eObčance jsme podrobně psali v článku: eObčanka: Jak zřídit, cena, možnosti. A Skrblík také připravil návod Jak zřídit eObčanku.
eObčanka vs. eDoklady (občanka v mobilu)
eObčanku si však nepleťte s občanským průkazem v mobilu. Ten slouží k prokázání totožnosti jako alternativa plastové kartičky od 20. ledna 2024. Uložit si ho můžete až do dvou mobilů současně prostřednictvím aplikace eDoklady, která je zdarma dostupná v App Store i Google Play.
Elektronický občanský průkaz začaly v průběhu roku 2024 postupně uznávat jednotlivé úřady a další státní orgány, jako třeba policie nebo soudy. Od 1. ledna 2025 už ho jako plnohodnotnou alternativu plastového průkazu přijímají i volební komise, banky, školy, zdravotní pojišťovny, pošta apod. Pokud nejste fanda aplikací, klasický občanský průkaz můžete používat v běžném životě i nadále, eDoklady nejsou povinné.
Zařídit si elektronickou občanku může každý, kdo má platný plastový občanský průkaz. A teď to přijde – k jejímu zřízení budete potřebovat i některou z forem elektronické identity občana, o nichž shodou okolností pojednává článek, který právě čtete.
-
Bankovní identita
Pokud máte a využíváte internetové bankovnictví, s největší pravděpodobností máte i elektronickou identitu – aniž byste pro to museli cokoli podniknout. Můžete tedy komunikovat např. s úřady elektronicky i bez vlastnictví datové schránky nebo elektronického podpisu. Na portálu firmy nebo úřadu se přihlásíte úplně stejně, jako když jdete vyřizovat platbu do bankovnictví.
Díky tomu, že je bankovní identita dostupná přes přihlašovací údaje vašeho internetového bankovnictví, si navíc nemusíte vytvářet ani pamatovat další hesla. Služba je zdarma a lze ji využívat odkudkoli, z počítače, z mobilního telefonu i ze zahraničí. Vyzkoušet si, zda vám bankovní identita funguje, můžete v demo režimu od BankID.
Společnost Bankovní identita, která službu nabízí prostřednictvím své platformy BankID, zaručuje maximální bezpečnost při používání digitálního přihlášení, takže se uživatelé nemusejí bát, že by jejich osobní údaje mohly být zneužity třetí osobou. Samotné ověření totiž probíhá v prostředí banky. Kromě zadání uživatelského jména a hesla úkon potvrzujete mobilním klíčem či kódem z SMS zprávy, tak jak jste zvyklí při přihlašování do bankovnictví.
Sami se rozhodujete, která data chcete sdílet a ke kterým přístup neposkytnete. Úřady ani firmy nikdy neuvidí vaše heslo či jiné přihlašovací údaje, ani se u nich neukládají. Nehrozí proto jakékoli zneužití.
V současné době poskytují službu bankovní identity následující banky:
- Air Bank
- Banka CREDITAS
- Česká spořitelna
- ČSOB
- Fio banka
- Komerční banka
- mBank
- Moneta Money Bank
- Partners Banka
- Raiffeisenbank
- UniCredit Bank
Ve státní sféře můžete využít přihlášení přes bankovní identitu např. u těchto aplikací:
Bankovní identitu využijete také u některých firem a institucí. Patří mezi ně např. Alza, EUC, Sazka, Tisport nebo některé pojišťovny, univerzity, knihovny apod.
-
NIA ID
Jedná se o tzv. dvoufaktorový způsob ověření. Pro přihlášení k online službám zadáváte přístupové údaje tvořené uživatelským jménem a heslem, které si zvolíte během registrace. Následně zadáte jednorázově vygenerovaný SMS kód, který vám přijde na mobilní telefon.
Založení NIA ID můžete provést prostřednictvím registračního formuláře na Portálu Identity občana. Před prvním použitím je potřeba NIA ID aktivovat. Pokud ještě nemáte eObčanku ani datovou schránku, musíte osobně navštívit kontaktní místo veřejné správy CzechPoint a podat Žádost o poskytnutí referenčních údajů z registru obyvatel jiné osobě. Podání této žádosti je bezplatné.
-
Mobilní klíč eGovernmentu
Mobilní klíč eGovernmentu je identifikační prostředek v podobě mobilní aplikace. Umožňuje snadné a rychlé přihlášení k online službám, aniž byste potřebovali další ověřovací kódy. Mobilní aplikací vyfotíte QR kód zobrazený na přihlašovací obrazovce vybraného portálu, v mobilu potvrdíte schválení přístupu a na počítači budete okamžitě přihlášeni.
Jako první krok je potřeba nainstalovat si do mobilu aplikaci Mobilní klíč. Aplikace je zdarma a dá se stáhnout v Google Play nebo App Store. Pokud nemáte datovou schránku nebo nepoužíváte jiný identifikační prostředek pro přihlášení prostřednictvím Portálu Identity občana, potřebujete aktivaci dokončit na jakémkoli CzechPointu podáním Žádosti o poskytnutí referenčních údajů z registru obyvatel jiné osobě. Podání této žádosti je bezplatné.
-
Další identifikační prostředky
Mezi další identifikační prostředky patří I.CA Identita od společnosti První certifikační autorita nebo MojeID od sdružení CZ.NIC.
Jak prosím založim bank identitu z domova?
Odpovědět