Jak zařídit eObčanku

Lenka Rutteová
Publikováno 9. března 2021
  1. Jak zařídit eObčanku

    Kde zařídit eObčanku

    Protože mi končila platnost starého občanského průkazu byl ideální čas zjistit jak funguje pro někoho stále ještě novinka v podobě eObčanky. Ty vydávají příslušné obecní či městské úřady a to zdarma, pokud Vám končí platnost předchozího dokladu.

    Když byste chtěli svou občanku vyměnit dříve např. v polovině platnosti občanského průkazu pak zaplatíte 200 Kč a u odcizení, ztrátě či poškození si stát účtuje rovných sto korun. Návštěva úřadu proběhla velice rychle bez front a samotný akt žádosti o novou eObčanku netrval ani deset minut. Sebou nemusíte mít nic kromě starého dokladu.

    Fotografii i žádost k eObčance zařídí úředník na místě. Do 30 dní máte pak novou eObčanku k vyzvednutí. U mne to trvalo ani ne tři týdny s tím, že mi přišlo upozornění na mobilní telefon, že mám nový doklad připraven.

  2. Aktivace eObčanky

    Nezapomeňte si aktivovat eObčanku při převzetí – bez toho následně služby na dálku fungovat nebudou. Úředník Vám s tím pomůže – je potřeba si zvolit dva číselné (4-10 číslic) bezpečnostní kódy IOK – identifikační bezpečnostní kód a DOK – deblokační osobní kód.

    Pomocí IOK se přihlašujete podobně jako s PINem u bankovní karty, je to jakési heslo a DOK slouží k odblokování třikrát chybně zadaného kódu IOK. Na úřadě jsem prvně vyťukal dvakrát mnou zvolený IOK a to do zařízení připomínající u pokladen čtecí zařízení s klávesnicí na bankovní karty. Poté si obdobně navolíte i DOK a máte aktivaci elektronické občanky hotovou.

  3. Jakou čtečku na eObčanku

    Než si půjdete pro novou eObčanku je ideální čas se podívat na čtečku, která bude jakýmsi rozhraním mezi mnou a úřadem. Čtečky na eObčanku jsou již běžně v prodeji a stojí pár stokorun.

    Např. tento typ zn. Akasa je plně dostačující a nestojí ani tři stokoruny. Pokud se budete dívat na jiné čtečky pak by měly splňovat normu ISO 7816 a mít označení CCID (Chip Card Interface Device).

    Je škoda, že stát nevyjednal či nevysoutěžil nějakou základní čtečku, kterou by dával hned na úřadě k novým eObčankám zdarma nebo za nějaký mírný poplatek. Jistě by to přispělo k rozšíření a používání tohoto dokladu pro komunikaci s úřady.

  4. Aplikace eObčanka

    Máte-li aktivovanou eObčanku a připravenou čtečku v PC či notebooku můžete se pustit k přípravě jejího využívání. Prvním krokem bude stažení a instalace aplikace eObčanka z webu eidentita.cz, který je portálem národního bodu pro identifikaci a autentizaci.

    Využít u této aplikace lze funkci eObčanka – identifikace, kde zjistíte, zda instalace proběhla úspěšně a zda můžete plnohodnotně využívat eObčanku. Druhá služba této aplikace je eObčanka – Správce karty, která slouží k nastavení či změně jednotlivých bezpečnostních kódů.

  5. Bezpečnostní kódy eObčanky

    Bezpečnostních kódů kolem eObčanky je mnoho a z počátku budete mít problém rozpoznat k čemu který slouží. U aktivace eObčanky na úřadě zvolíte hned dva z nich – IOk a DOK a zbývající si nastavíte v aplikaci už doma. Co který kód tedy umí a k čemu slouží ?

    IOK

    Identifikační osobní kód se používá pro schválení odentifikační operace, jeho hodnotu volíte při samotné aktivaci eObčanky. Díky tomuto kódu si nastavíte i kód PUK.

    DOK

    Deblokační osobní kód – volí se při samotné aktivaci eObčanky a slouží k odblokování zalokovaného kódu IOK.

    PIN

    Používá se pro schvalování operací s kartou (zápisy na čip, přihlašování, dešifrování).Pokud si PIN zablokujete máte možnost odblokování kódem PUK.

    PUK

    Slouží k odblokování kódů PIN a QPIN. Výchozí hodnotu PUK si nastavíte ve správci karty díky kódu IOK. Zablokovaný PUK nelze odblokovat !!

    QPIN

    Schvalování operací s kartou – hlavně elektronické podepisování. Zablokovaný QPIN lze odblokovat díky kódu PUK.

  6. Co umí eObčanka ?

    Když jste zvládli vše potřebné pak již můžete vstoupit do systému Portál občana. Zde se přihlásíte pomocí e-identity – eObčanky, kterou musíte mít samozřejmě v příslušné čtečce.

    Následně se proberete příslušnými souhlasy a dostanete se na hlavní stránku portálu veřejné správy, kde máte v náhledu kalendář a uvidíte upozornění na blížící se konec platnosti dokladů. Zjistíte kde a jaké údaje o vás stát vede, údaje z katastru nemovitostí i z registru řidičů včetně bodového hodnocení.

    Vedle kalendáře je náhled na datovou schránku (pokud ji máte zřízenou) – ta je důležitá pro výpisy jako je třeba z rejstříku trestů, insolvenčního rejstříku či právě pro výpis bodového hodnocení řidiče..

  7. Další služby eObčanky

    Na svou stránku portálu občana si lze přidávat služby, které jsou připraveny pro vstup díky eObčance. Jistě užitečná může být služba České správy sociálního zabezpečení, kam se přihlásíte a následně ze systému vidíte kolik jste zatím na pojištění kdy zaplatili, vše o vaší nemocenské, pokud se vám blíží důchod je zde i informativní výpočet starobního důchodu, můžete si vyžádat potvrzení o bezdlužnosti, náhledy na evidenční listy a další.

    Výhodou je, že interaktivní tiskopisy lze odesílat i bez použití elektronického podpisu. Další služby se přidávají a kromě náhledu do katastru nemovitostí a výstupu ze živnostenského rejstříku v nabídce dále najdeme tyto služby :

    eRecept

    Slouží k vyhledávání předepsaných elektronických receptů (eReceptů), které byly danému pacientovi předepsány..

    Elektronická podání pro finanční správu

    Je elektronickou podatelnou orgánů Finanční správy umožňující činit daňová podání a odesílat další písemnosti v elektronické podobě.

    Jednotný registrační formulář

    Umožňuje vytvořit elektronické podání živnostenskému úřadu ve formátu Jednotného registračního formuláře (JRF), lze učinit i podání vůči správci daně z příjmů, resp. silniční daně, správě sociálního zabezpečení, Úřadu práce České republiky a zdravotní pojišťovně.

    A další služby se připojují. Dokonce ani samospráva nespí a města připojují k základnímu registru svoje portály města – Pelhřimov, Chotěboř či Říčany. Můžete s nimi tedy komunikovat elektronicky bez nutné návštěvy příslušného úřadu.

  8. Aplikace eObčanka pro mobilní telefony

    Do výše uvedených systémů se můžete přihlašovat i pomocí mobilního telefonu. Je však zapotřebí bluetooth čtečka čipových karet, kterých není na trhu dostatek a pokud seženete požadovaný typ pak je jeho cena vyšší – přes tisíc korun.

    Po spárování s telefonem pak můžete využít aplikaci eObčanka, která je k dispozici jak pro android telefony tak pro ty se systémem iOS. Toto jsem zatím nevyzkoušel a proto nemůžu tuto aplikaci hodnotit.

Vyplatí se tedy pořídit eObčanku?

Služba je to stále ještě nová, protože v červenci to bude teprve rok od jejího spuštění, neumí toho moc, ale ani málo. Služba jako taková se dále rozvíjí a přestože vzory státu jako je Estonsko jsou ještě na míle daleko co se využití eGovernmentu týká i tak se můžeme těšit na další rozvoj této komunikace s úřady na dálku.

S využitím datové schránky si opravdu můžete ušetřit čas i peníze a získat tak potřebné výpisy a dokumenty pro které byste jinak museli na úřady popř. na Czechpointy. Pořízení eObčanky i její samotné zprovoznění není nic nákladného či složitého a pro ty, kteří potřebují komunikovat s úřady popř. chtějí mít pod kontrolou různé údaje a náhledy do systému s ohledem na svou osobu je to jistě služba užitečná.

Škoda jen, že systém není otevřen pro vývojáře aplikací a služeb, protože by došlo k větším možnostem využití a rozšíření dalších jistě zajímavých služeb, ale pro stát je bezpečnost na prvním místě a zatím se tomuto kroku brání.


Zatím žádné komentáře

Napsat komentář


💵

Šetříme vám peníze. Ukazujeme, kde zbytečně přeplácíte.

🖋️

Nejsme žádní poradci. Jsme novináři, naši prací je předávat informace.

😊

Skrblík je zdarma. Financuje nás reklama, ne peníze čtenářů.

Jsme féroví. Doporučujeme jen to, čemu sami věříme.

🙏

Jsme lidi a chybujeme. Nepřesnosti se však snažíme rychle opravit.