Změna zdravotní pojišťovny 2017: Návod, jak postupovat

Návod jak změnit zdravotní pojišťovnuZměnit zdravotní pojišťovnou lze pouze jedenkrát ročně – buď k 1. lednu, nebo k 1. červenci.

Při změně se uplatňuje tříměsíční čekací lhůta. Pro změnu k 1. červenci je třeba o přeregistraci požádat nejpozději 31. března, pro změnu k 1. lednu nejpozději 30. září.

Samotný postup změny pojišťovny není příliš složitý, stačí se přihlásit k nové zdravotní pojišťovně a ta již zařídí odhlášení od té stávající.

Kdy dojde ke změně zdravotní pojišťovny

Přihlásit se k nové pojišťovně můžete na kterékoliv její pobočce po vyplnění přihlášky a evidenčního listu pojištěnce. Ve všech případech se předkládá osobní doklad (občanský průkaz nebo cestovní pas) plus:

  • u nezaměstnaných potvrzení z Úřadu práce,
  • u podnikatelů doklad o výši záloh na pojistné vypočtených z vyměřovacího základu v předchozím kalendářním roce, u některých pojišťoven navíc ještě výpis z živnostenského rejstříku,
  • u pracujících mimo ČR, ale v rámci EU čestné prohlášení o zaměstnání v  zahraničí a doložení pracovní smlouvy a úhrady pojištění v zahraničí,
  • u seniorů potvrzení o přiznání důchodu,
  • u studentů potvrzení o studiu,
  • u zaměstnanců název a sídlo zaměstnavatele a
  • u žen na mateřské dovolené rodný list dítěte.

Po provedení změny nezapomeňte o nové pojišťovně neprodleně informovat svého zaměstnavatele, školu apod.

O něco komplikovanější mají změnu pojišťovny OSVČ, které se musí přihlásit jako osoba samostatně výdělečně činná a navíc ještě:

  • předložit původní i nové pojišťovně Přehled o příjmech a výdajích ze samostatné výdělečné činnosti a úhrnu záloh na pojistné,
  • předložit nové pojišťovně doklad o výši záloh na pojistné,
  • změnit si na svém bankovním účtu trvalý příkaz určený k úhradě záloh.


Našli jste chybu?

Nahlásit chybu