Jak zjistit cholesterol

Markéta Dyjaková
Publikováno 9. března 2021
  1. Jak zjistit cholesterol

    Co je to cholesterol

    Cholesterol se nachází v každé buňce našeho těla. Je základní stavební jednotkou nervů a mozkových buněk. Je nutný pro tvorbu hormonů. V těle máme dva druhy cholesterolu. HLD (high density lipoprotein) a LDL (low density lipoprotein).

    HLD je ten “hodný”, který cholesterol přenáší zpět do jater. Tam se zpracuje a přemění. LDL je ten “zlý”, který nám může způsobit zdravotní problémy.

  2. Je vysoký cholesterol nebezpečný

    LDL cholesterol je velmi nebezpečný. Převádí totiž cholesterol z krve do tkání. Může tak dojít k srdečním nebo cévním onemocněním, jako je infarkt, mozková mrtvice nebo zúžení cév.

    Pokud máme v krvi vyšší hladinu právě LDL, vytvářejí se tzv. aterosklerotické pláty. To znamená, že se časem začnou zužovat cévy.

    Hladina celkového cholesterolu by měla být 3,9–5,2 mmol/l. Nad 6,2 už může dojít k ucpání cév. U dětí by mě být cholesterol pod 4,4 mmol/l.

  3. Jak zjistit cholesterol

    Vysoký cholesterol se bohužel nijak neprojevuje a ani nebolí. První příznaky pacient pocítí, až když dojde k zúžení tepny. Může dojít k ucpání cév v dolních končetinách, infarktu nebo mozkové mrtvici.

    Jediná možnost, jak zjistit vysoký cholesterol, jsou pravidelné návštěvy u lékaře, který hodnoty může zjistit při odběru krve.

    Pokud lékař zjistí vyšší hladinu a nasadí cholesterolovou dietu, je třeba ji přísně dodržovat. Pokud hladina cholesterolu neklesne během 3 až 6 měsíců, lékař musí nasadit léky. V tomto případě se užívají léky zvané statiny, fibráty nebo pryskyřice.

  4. Jak snížit hladinu cholesterolu

    Při vysoké hladině cholesterolu je vhodné jíst ovoce, které je bohaté na pektin. Pektin, nebo-li E440, je typ přírodní vlákniny, který se objevuje v citrusových plodech, jablkách nebo rybízu. Tato rozpustná vláknina je mimo jiné také prevencí proti rakovině tlustého střeva a celkově zlepšit střevní prostředí.

    Jiným výborným zdrojem je zelenina. Vysoký obsah pektinu nám nabízí mrkev, rajčata a brambory. U luštěnin má nejvyšší koncentraci této látky hrášek.

    Další přírodní látkou, která nám pomáhá snížit hladinu cholesterolu v krvi, je lecitin – E322. Ten se vyskytuje v sojových bobech. Můžeme ho zakoupit i samostatně v tobolkách. Kromě snížení hladiny cholesterolu nám zlepšuje činnost nervového systému, zásobuje buňky kyslíkem a podporuje redukci tuků zrychlením metabolismu.

    Ke snížení hladiny cholesterolu velmi dobře pomáhají potraviny, které obsahují nenasycené mastné kyseliny. Ty najdeme převážně v rostlinných olejích a tučnějších rybách.

    Nesmíme zapomínat na celkově vyšší příjem vlákniny, která zabraňuje vstřebávání cholesterolu ze zažívacího traktu do krve. Perfektním bojovníkem proti “zlému” cholesterolu, jsou naklíčená semínka.

  5. Co nejíst při vysokém cholesterolu

    Při vysoké hladině cholesterolu není vhodné jíst potraviny, které obsahují nasycené mastné kyseliny. Tyto kyseliny najdeme převážně v tučných masech. Je lepší si vybírat ke konzumaci masa méně tučná (kuřecí, krůtí nebo jehněčí).

    Další skupinou potravin, která tyto nebezpečné nasycené mastné kyseliny obsahuje, jsou sladkosti. Sice obsahují rostlinné tuky, nicméně palmové. A ty pro naše zdraví vhodné nejsou.

    Je třeba si dávat pozor i na máslo. Můžeme ho nahradit kvalitními rostlinnými margaríny. Nevhodné je i bílé pečivo. Volíme raději pečivo celozrnné. Nesmíme si ho však plést s karamelem dobarvovaným pečivem se semínky.

    Je dobré výrazně omezit i příjem alkoholu. Měli bychom vypít maximálně 2 dcl vína denně. Vynechat bychom měli větší množství černé kávy a silné čaje.

    Doporučené potraviny při vyšší hladině cholesterolu v krvi:

    • celozrnné pečivo
    • ovesné, jáhlové, ječné a pohankové vločky
    • 200 g ovoce denně v menších dávkách
    • 400 g zeleniny denně v menších dávkách
    • 25 g oříšků denně (výborné jsou mandle)
    • semínka (lněné)

    Velmi důležité je dodržovat pitný režim. Pít čistou vodu a zelený čaj, který také pomáhá ke snížení hladiny cholesterolu. A nezapomínat na pravidelný pohyb.


Zatím žádné komentáře

Napsat komentář


💵

Šetříme vám peníze. Ukazujeme, kde zbytečně přeplácíte.

🖋️

Nejsme žádní poradci. Jsme novináři, naši prací je předávat informace.

😊

Skrblík je zdarma. Financuje nás reklama, ne peníze čtenářů.

Jsme féroví. Doporučujeme jen to, čemu sami věříme.

🙏

Jsme lidi a chybujeme. Nepřesnosti se však snažíme rychle opravit.