Jak začít meditovat

Jana Olašinová
Publikováno 9. března 2021
  1. Jak začít meditovat

    Proč bychom měli meditovat

    Důvodů k meditaci je v dnešní době opravdu hodně. Ať už Vás tíží stres v práci, ve škole při zkouškách nebo prožíváte jiné náročné životní období, meditace Vám pomůže k větší stabilitě, takže Vás žádná životní překážka neskolí.

    Účinky pravidelné meditace

    • Zlepšení paměti a koncentrace
    • Zvýšení sebevědomí
    • Zmírnění astmatu
    • Posílení psychické stability
    • Navození vnitřního klidu
    • Lepší usínání i kvalita spánku
    • Odbourávání stresu
    • Posílení kardiovaskulárního systému
  2. Jak se připravit na meditaci

    Pro meditaci je velmi důležitý výběr vhodného místa, obzvlášť v případě, že s meditováním nemáte zkušenosti. Místo k meditaci by mělo být tiché a klidné bez rušivých podnětů. Ze začátku je ideální meditovat v klidu domova. S přibývajícími zkušenostmi zjistíte, že se dokážete soustředit i venku, například v parku nebo v přírodě. Ani procházející kolemjdoucí nemusí být problém.

    Při meditaci byste se měli dokonale uvolnit, to ale nepůjde, když budete mít nepohodlné oblečení. Pokud je to tedy možné, raději se převlékněte do něčeho pohodlného. Vždy jsou lepší tepláky a volné tričko než košile nebo elegantní kostým. Před meditací si nezapomeňte sundat boty.

    Další důležitou částí přípravy k meditaci je protažení. Abyste mohli uvolnit mysl, musíte uvolnit i své tělo. Pokud máte sedavé zaměstnání nebo naopak fyzicky náročnou práci, můžete mít zatuhlé svaly, páteř i klouby. Tělesná ztuhlost se projeví na vašem nepohodlí, a to bude zatěžovat i vaši mysl.

    K meditaci byste neměli přistupovat hladoví, ale ani přejedeni čerstvě po obědě

  3. Jak často meditovat

    Každý může mít jinou potřebu meditace, proto nelze doporučit konkrétní čísla. Meditace má většinou největší význam ráno a večer. Ráno nastartuje mysl pro nový den a večer ji dokáže uklidnit před spaním. Někdo může mít větší chuť meditovat v průběhu dne, záleží na vašich pocitech a intuici.

    Výhodné je meditovat každý den ve stejnou dobu. Samozřejmě to není podmínkou, ale lidské tělo má rádo opakující se rituály a jednodušeji tak dosáhnete stavu uvolnění mysli.

  4. Jak meditovat v práci

    I v práci je možné meditovat. Základem je najít si klidné místo, kde nebudete vyrušováni. Může to být šatna, terasa, auto nebo třeba kancelář v době, kdy jsou kolegové na obědě. Když jste takové místo našli, nezapomeňte se trochu protáhnout. Sundejte si boty, uvolněte kravatu a košili, klidně si rozepněte pásek i knoflík u kalhot či sukně, abyste se cítili příjemně a pohodlně.

  5. Jak meditovat

    Meditace je cvičení mysli, proto nemá pevně nařízenou polohu. Důležité je pohodlí, aby naše nepříjemné pocity neodváděly pozornost od meditace. Nejčastěji se zaujímá poloha v tureckém sedu nebo na židli s volně spuštěnýma nohama. Seďte rovně a vzpřímeně, páteř by měla být příjemně a uvolněně srovnaná. Žádné hrbení a prohýbání.

    Zavřete oči a nechte své myšlenky plynout. Nemusíte za každou cenu nemyslet na nic, to je ze začátku velice obtížné. Zkuste jen své myšlenky v klidu pozorovat. Postupně, s trochou cviku se Vám bude dařit během pár minut dosáhnout zklidnění mysli až zastavení toku myšlenek.

    Pokud vám myšlenky v hlavě stále běhají a nedaří se dosáhnout zklidnění mysli, můžeme si pomoci soustředěním se na jednoduchý předmět. Při meditaci se můžete soustředit také na svůj dech.

    Existují i meditační techniky, které se praktikují za pohybu. Místo na dýchání se soustředíte na svůj pohyb. Vnímáte každý krok a na nic jiného nemyslíte. Tyto detaily mohou pomoci vypnout nebo zpomalit myšlení.
    Meditovat bychom neměli, pokud cítíme větší únavu.

  6. Vedená meditace

    Pro začátečníky může být jednodušší navštívit centrum nebo kurz, který se meditací zabývá. Zkušený instruktor dokáže navodit příjemné prostředí. Pak už se jen soustředíte na jeho hlas a pokyny.

    Stres ovlivňuje náš život i naše zdraví. Přechodný stresový faktor lze zvládnout, ale pokud jsme stresu vystaveni dlouhodobě, může být velice nebezpečný. Jestli Vás meditace neoslovila, můžete si přečíst o dalších možnostech Jak se zbavit stresu. Anebo jinak pojatý návod jak meditovat.


J
Johana 06.04.2020 – 20:36

Dobry den. Od vanoc cvicim jogu a snazim se meditovat ale nejak se to nedari-mam porad myslenky se honi hlavou a ne se soustredit.

Odpovědět

Napsat komentář


💵

Šetříme vám peníze. Ukazujeme, kde zbytečně přeplácíte.

🖋️

Nejsme žádní poradci. Jsme novináři, naši prací je předávat informace.

😊

Skrblík je zdarma. Financuje nás reklama, ne peníze čtenářů.

Jsme féroví. Doporučujeme jen to, čemu sami věříme.

🙏

Jsme lidi a chybujeme. Nepřesnosti se však snažíme rychle opravit.