Jak využít chia semínka

Veronika Jelínková
Publikováno 9. března 2021
  1. Jak využít chia semínka

    Co jsou chia semínka

    Chia semínka pochází ze Střední Ameriky. Šalvěj hispánská, ze které semínka pochází, roste hlavně v Guatemale a Mexiku.

    Tato šalvěj je jednoletá rostlina, která dorůstá asi do výšky jednoho metru. Její květy jsou bílé a fialové barvy. Samotná semínka mají bílošedivou, či černou barvu.

    Chia obsahují mnoho zdraví prospěšných minerálů. Řadíme mezi ně draslík, železo, či vápník. V semínkách je dokonce 5x více vápníku, než v kravském mléce. Další důležitou součástí chia semínek je přítomnost omega 3 mastných kyselin. Tyto kyseliny jsou silným antioxidantem, proto hrají semínka velkou roli i v posilování imunity.

    Chia semínka na sebe váží vodu a na objemu mohou přibrat až 12x.

    Staří Aztékové a Mayové přidávali tato semínka do většiny svých pokrmů.

  2. Jak využít chia semínka v kuchyni

    Možností, jak využít chia semínka, je mnoho.

    Jako přísadu je použijte do kaší, nebo snídaňových cereálií. V kaši, nebo mléce je nechte chvíli nabobtnat. Jelikož zvětší svůj objem, velmi dobře vás zasytí.

    Semínka také využijete při pečení domácího chleba. Jednoduše jej posypete směsí chia a dalších semínek. Zdravý chléb je na světě.

    Zeleninové, nebo ovocné smoothies pozvedne jedna přidaná lžička chia semínek. Koktejl se zahustí a dodá ještě více energie.

    Z chia semínek vytvoříte gel, který přidáte do některých pokrmů. Zároveň může tento gel nahradit vejce. Zkuste také ochutnat výtečný chia pudink. Skvěle využít se dají i naklíčená. Jak naklíčit chia semínka?

  3. Jak využít chia semínka pro zdraví

    Vzhledem k tomu, že semínka šalvěje hispánské obsahují mnoho vitamínů a minerálů, měla by být součástí pestré stravy každého z nás. Zároveň tělu dodávají energii.

    Díky schopnosti vázat na sebe vodu, umí zasytit na delší dobu a dokáží zahnat hlad i žízeň. Toho se využívá při hubnutí a dietách. Obsahují málo kalorií, přesto jsou výživná.

    Díky antioxidantům zpomalují proces stárnutí a snižují riziko onemocnění vč. rakoviny.

  4. Jsou nežádoucí účinky chia semínek

    Semínka jako taková nemají v podstatě žádné nežádoucí účinky. Ovšem všeho s mírou. Přílišná konzumace může způsobit žaludeční či střevní potíže. Obsahují totiž hodně vlákniny. Jak jíst chia semínka?

    Konzumace semínek se však obecně nedoporučuje osobám, které trpí nízkým tlakem. Pro ostatní jsou v podstatě bezpečná.


Zatím žádné komentáře

Napsat komentář


💵

Šetříme vám peníze. Ukazujeme, kde zbytečně přeplácíte.

🖋️

Nejsme žádní poradci. Jsme novináři, naši prací je předávat informace.

😊

Skrblík je zdarma. Financuje nás reklama, ne peníze čtenářů.

Jsme féroví. Doporučujeme jen to, čemu sami věříme.

🙏

Jsme lidi a chybujeme. Nepřesnosti se však snažíme rychle opravit.