Jak se počítá marže

Michaela Hakenová
Publikováno 9. března 2021
  1. Jak se počítá marže | Dreamstime.com

    Jak se počítá marže

    Než se pustíte do počítání marže, je důležité si připomenout pár pojmů. Důvod je jednoduchý. Velmi často se pojem marže a přirážka zaměňuje.

    Přirážka říká, kolik % si obchodník přidal k nákupní ceně.

    Marže říká, kolik podnikatel vydělal. Ať už v korunách nebo v %. Není to však zisk obchodníka. Marži snižují ještě náklady, které podnikatel má. Jsou to např. elektřina, nájemné, mzdy apod.

    Pokud tedy chcete počítat marži, počítá se podle vzorce:

    m (v %) = ((p – n) / p) * 100.

    • m = marže,
    • p = prodejní cena,
    • n = nákupní cena.

    Pro správný výpočet musíte zadávat buď ceny bez DPH, nebo ceny včetně DPH. Nikdy ne jejich kombinaci. Jak se počítá cena bez DPH?

    Příklad:

    Prodáváte sešit za 100 Kč. Nakupujete ho za 70 Kč. Marže se tedy spočítá:

    ((100 – 70)/100)*100 = (30 / 100) * 100 = 0,3 * 100 = 30 %.

  2. Jak se počítá čistá marže

    S čistou marží se můžete setkat, jako s ukazatelem ziskovosti. Někdy se také označuje jako zisková marže nebo rentabilita tržeb.

    Vzorec (v %) = (čistý zisk / tržby (příjem)) * 100

    Pokud nemáte k dispozici čistý zisk, můžete ho spočítat: celkový výnos – celkové výdaje.

    Čistou marži se vyplatí sledovat uvnitř jedné firmy. Může vypovídat o tom, jak rostou náklady v čase. Čím se % snižuje, tím se zvyšují náklady a naopak.

    Čistou marží můžete porovnávat společnosti, ale pouze v jednom oboru. Je to proto, že firmy v různých oborech mají různou nákladovost i hrubé marže. Kdežto ve stejném oboru mají tyto hodnoty podobné.

  3. Jaká je marže obchodů

    Jaká je přesná marže jednotlivých obchodů Vám zřejmě nikdo nesdělí. A přeci to všechny zajímá.

    Na začátku roku 2018 provedlo Družstvo CBA průzkum. Srovnávali ceny cca 500 potravin u tradičních prodejen (Družstvo CBA a Tempo Opava) a u zahraničních (Kaufland, Albert a Penny Market). Srovnávány byly mléčné produkty a lihoviny.

    Výše marže u tradičních prodejen je okolo 35 %. U zahraničních prodejců je marže cca 70 %.

    Zahraniční řetězce mají obchodní přirážku okolo 120 %. Na tradičním trhu mají prodejny přirážku jen okolo 60 %.

    Proč to tak je? Důvod je jednoduchý. Češi slyší na velké slevy. Pokud tedy zahraniční prodejny vytvoří slevovou akci, zákazník u nich nakoupí a mnohdy to není jen zlevněné zboží. V košíku vám tak přistane i zboží s obchodní přirážkou 120 %. Ve výsledku tedy v obchodě necháte výrazně více, než v prodejně na tradičním trhu.

    Jiný, podobně založený, průzkum jsem nevypátrala. Ale máme pro vás 14 triků, jak ušetřit na jídle.


B
Beer 22.04.2021 – 12:41

Prosím o sdělení výpočtu marže: Patří do nákupní ceny, cena fakturovaného zboží /nákupní cena/ plus nebo mínus kurzové rozdíly a cena dopravy? Potom je výpočet marže Prodejní cena - Nákupní cena s uvedeným kurzovým rozdílem a cenou dopravy. Děkuji za zprávu. Beer

Odpovědět

Napsat komentář


💵

Šetříme vám peníze. Ukazujeme, kde zbytečně přeplácíte.

🖋️

Nejsme žádní poradci. Jsme novináři, naši prací je předávat informace.

😊

Skrblík je zdarma. Financuje nás reklama, ne peníze čtenářů.

Jsme féroví. Doporučujeme jen to, čemu sami věříme.

🙏

Jsme lidi a chybujeme. Nepřesnosti se však snažíme rychle opravit.