Jak naklíčit špaldu

Lenka Rutteová
Publikováno 9. března 2021
  1. Jak naklíčit špaldu

    Jak naklíčit špaldu

    Klíčení špaldy je docela rychlý proces. Tedy pokud chcete naklíčit zrno pro jeho následnou konzumaci (nikoliv nechat vyrůst zelené výhonky, tzv. zelenou špaldu). Stačí namočit a do 36 hodin může být hotovo. Obsah výživných látek se klíčením zněkolikanásobí.

    Pšenici špaldu můžeme nechat naklíčit dvěma způsoby. Buď pro konzumaci obilí jako takového, kdy budou stačit jen drobné klíčky. Anebo ji chceme nechat narůst do mladé rostlinky, kterou pak sklidíme jako zelenou špaldu.

    Jak naklíčit špalduPro naklíčení ke konzumaci celého obilného zrna stačí špaldu propláchnout a namočit na celou noc do vody. Pokud vyměníte vodu, můžete špaldu nechat namočenou i 24 hodin. Pak ji (pokud chcete klíčky ještě o něco větší) dejte na tácek a překryjte vlhkou utěrkou. Anebo ji jednoduše přesypte do nakličovací misky. Můžete i do zavařovací sklenice. Během několika dalších hodin bude špalda připravená ke konzumaci. Pokud ji budete nechávat nakličovat déle – pro delší klíčky, pravidelně ji proplachujte.

    Když chcete pěstovat mladé rostlinky špaldy (zelená špalda, osení), tak předem nabobtnanou pšenici špaldu rozprostřete v jedné vrstvě na tácek s mokrou buničitou vatou nebo kuchyňskou papírovou utěrkou. A pravidelně ji vlhčete střičkou.

    Když ale špaldu vysejete do nádoby se zahradnickým substrátem, bude mít o to více výživných látek, až ji budete sklízet. Sejte na mokrý substrát, stačí ho vrstva okolo 3 – 4 cm. Po vysetí můžete nechat špaldu nepřikrytou anebo ji zasypat jemnou vrstvičkou substrátu a tu pak zastříkat střičkou. Vlhčení nemusí být potom tak pravidelné, stačí jednou denně. Zelené výhonky pak sklidíte jako pažitku – stačí chytnout a ustřihnout.

    Čím je nám špalda prospěšná? Jednak tím, že jde o původní pšenici pěstovanou na našem území. Kvůli nižším výnosům byla sice vytlačená současnou šlechtěnou pšenicí, ale naštěstí nevymizela úplně.  Špalda obsahuje velké množství sacharidů. Je také bohatým zdrojem dietní vlákniny a obsahuje řadu vitamínů a minerálů. Jmenujme hlavně mangan, fosfor, hořčík, zinek, železo. Z vitamínů je to zejména B3.


Zatím žádné komentáře

Napsat komentář


💵

Šetříme vám peníze. Ukazujeme, kde zbytečně přeplácíte.

🖋️

Nejsme žádní poradci. Jsme novináři, naši prací je předávat informace.

😊

Skrblík je zdarma. Financuje nás reklama, ne peníze čtenářů.

Jsme féroví. Doporučujeme jen to, čemu sami věříme.

🙏

Jsme lidi a chybujeme. Nepřesnosti se však snažíme rychle opravit.