Jak dlouho vařit luštěniny

Zdeňka Kolářová
Publikováno 9. března 2021
  1. Jak dlouho vařit luštěniny

    Co jsou luštěniny

    Luštěnin existuje celkově velké množství druhů, ale mezi základní druhy se řadí:

    Hrách

    Běžně se prodává buď v suchém stavu zelený, žlutý nebo půlený žlutý a nebo čerstvý čizmražený zelený hrášek. Hrách má nejvíc vitamínů B a kyseliny listové a dále minerálů, draslíku a fosforu. Oblíbený je ve formě hrachové či hráškové polévky, hrachové kaše nebo hráškového pyré či jako příloha či zavářka do polévky.

    Čočka

    Nejčastěji kupujeme červenou, žlutou, zelenou nebo hnědou variantu. Z luštěnin obsahuje nejvíce železa. Velmi oblíbená je opět ve formě kaše, polévky nebo do salátů a polévky. Často je používána červená drobnozrnná čočka, která tolik nenadýmá a nemusí se namáčet.

    Fazole

    Na trhu jich existuje velké množství a je nutné je většinou minimálně 6 h před přípravou namáčet. Obsahují velké množství vápníku a draslíku. Velmi oblíbené jsou ve fozmě fazolového guláše nebo polévek.

    Cizrna

    Je velmi oblíbená ve Středomoří, ale poslední dobou si získává příznivce i u nás. Obsahuje velké množství železa, zinku, vitamínu E a manganu. Má lehce oříškovou chuť a je to typická surovina pro přípravu pasty hummus.

    Sója

    Objevuje se v mnoha provedeních sušená jako sójové maso nebo například ve formě tofu. Z luštěnin obsahuje nejvíce tuku. Má širokou škálu použití a často se využívá jako levná náhražka v potravinářství.

  2. V čem je prospěšnost luštěnin

    Luštěniny jsou superzdravé potraviny a jsou velmi hodnotné z výživového hlediska. Obsahují velké množství vlákniny a bílkovin a na druhou starnu málo tuků a jsou velmi kvalitní náhražkou například masa.

    Z minerálních látek obsahují železo, draslík, hořčík a celou řadu vitamínů B. Mají nízký glykemický index, a proto se z nich energie uvolňuje postupně a zasytí na delší dobu.

    Jsou velmi dobým bojovníkem proti chorobám trávícícho traktu i srdeční soustavy. Velmi vhodné jsou samozřejmě pro různé druhy diet bezlepkovou, bezlaktózovou apod.

  3. Jaká je příprava luštěnin

    Před samotným vařením luštěniny přeberte a propláchněte studenou vodou. Dále je vhodné luštěniny den dopředu namočit. Doba namáčení se liší podle jednotlivých druhů ( čočka 5-6 hodin, fazole a hrách 3-10 hodin, sója i více než 10hodin). Některé druhy jako půlený hrách nebo červenou čočku namáčet nemusíte, ale samozřejmě můžete. Namáčení je důležité proto, aby uvařené luštěniny poté nenadýmaly.

  4. Jak dlouho vařit luštěniny

    Předem namočené luštěniny před vařením propláchněte ve studené vodě a vodu, ve které se luštěniny namáčely vylijte. Poté zalijeme novou vodou a přivedeme k varu, při vaření sbíráme pěnu, ale luštěniny pokud možno při vaření nemícháme. Nádobou pouze potřeseme, či opatrně počechráme vidličkou.

    Délka vaření závisí na druhu luštěnin od 30 minut červená čočka, po několik hodin 2-3h fazole. Pokud možno se řídíme údaji uvedenými na obalu luštěnin. Solíme až před dovařením.


Zatím žádné komentáře

Napsat komentář


💵

Šetříme vám peníze. Ukazujeme, kde zbytečně přeplácíte.

🖋️

Nejsme žádní poradci. Jsme novináři, naši prací je předávat informace.

😊

Skrblík je zdarma. Financuje nás reklama, ne peníze čtenářů.

Jsme féroví. Doporučujeme jen to, čemu sami věříme.

🙏

Jsme lidi a chybujeme. Nepřesnosti se však snažíme rychle opravit.