Jak dlouho archivovat faktury

Veronika Jelínková
Publikováno 9. března 2021
  1. Jak dlouho archivovat faktury

    Koho se archivace týká

    Archivace faktur se týká hlavně firem a podnikatelů. V období, kdy je zákonem daná lhůta pro archivaci, může být úřady zpětně vyměřena daň.

    Archivovat doklady by si měli i ostatní. Na základě faktur a dokladů totiž uplatňujete nárok na reklamace zboží či služeb v záruční době. Doklady minimálně 2 roky skladujte a uchovávejte.

  2. Jak dlouho archivují plátci DPH

    Povinností podnikatelů a daňových subjektů je uchovávat daňové doklady. Především doklady od osob povinných k dani.

    Archivujeme doklady splňující dvě podmínky:

    • doklad za uskutečněné plnění vystaven osobou povinnou k dani, nebo jejím jménem
    • osoba má provozovny či sídlo na území ČR a je plátce DPH či osobou s IČO

    Výše zmíněné doklady se archivují 10 let a období archivace začíná koncem zdaňovacího období. Archivovat se musí na území ČR. Výjimkou je archivování s nepřetržitým přístupem na dálku.

    Faktury musí být v českém jazyce, případně se zajišťuje jejich překlad.

    Daňové doklady archivujeme:

    • čitelné
    • s původním obsahem
    • vystavené důvěryhodnou osobou
  3. Jak dlouho archivují neplátci DPH

    Neplátci DPH jsou podnikatelé, kteří vedou jen daňovou evidenci, nebo uplatňují výdaje paušálem.

    Neplátci DPH jsou povinni archivovat doklady, které jsou vyžadovány při kontrole z daňového úřadu.

    Faktury uchovávejte minimálně 3 roky. Tak dlouhá je doba pro stanovení daně. Tříleté období archivace začíná posledním dnem možného termínu pro podání řádného daňového tvrzení.

    Jak dlouho archivovat faktury3 roky se prodlužují ve dvou případech:

    • současně končící lhůty pro uplatnění daňové ztráty a pro podání daňového tvrzení
    • nesplněné podmínky pro uplatnění úplaty

    V druhém případě počíná lhůta posledním dnem kalendářního roku.

    Maximálně se však prodlužuje o 10 let.

  4. Archivace dokumentů

    Jsou různé způsoby, jak skladovat archivované dokumenty. Vzhledem k době archivace jich bývá mnoho a je nutné hledat prostory.

    Archivovat můžete fyzicky doma (ve skladu, garáži) ve speciálních archivačních krabicích, nebo v šanonech (klasický případ archivování).

    Dokumenty je možné archivovat digitálně. Pro digitální archiv však platí, že existuje neustálá možnost přístupu. Při digitální formě archivování zaniká potřeba fyzického úložiště.

    Existují i společnosti, které se na archivaci specializují. Mají k dispozici velké prostory a mnoho doprovodných služeb, např. odvoz dokumentů a jejich evidence. Těchto služeb využívají hlavně velké firmy.


MZ
Marta Zapletalová 26.03.2020 – 15:31

Dobrý den, prosím o dvě rady, jak dlouho musí být uchovány : - Doklady SVJ ? Myslím tím výpisy z účtu, faktury, smlouvy a vyúčtování za kalendářní rok, atd. - Ukončené smlouvy o pojištění, půjčce, stavebním spoření ap., výpisy z účtu a podobné doklady vzniklé v domácnosti. Moc děkuji za odpověď a přeji hezký den.

Odpovědět

Napsat komentář


💵

Šetříme vám peníze. Ukazujeme, kde zbytečně přeplácíte.

🖋️

Nejsme žádní poradci. Jsme novináři, naši prací je předávat informace.

😊

Skrblík je zdarma. Financuje nás reklama, ne peníze čtenářů.

Jsme féroví. Doporučujeme jen to, čemu sami věříme.

🙏

Jsme lidi a chybujeme. Nepřesnosti se však snažíme rychle opravit.