, Ztráty a nálezy → ČD, DPP, vlaky, autobusy a eZtráty - Skrblík.cz

Ztráty a nálezy: ČD, DPP, vlaky, autobusy a eZtráty

Už se vám podařilo něco ztratit, zapomenout nebo prostě nenajít? Nebo jste naopak našli něco cenného a nevěděli, co s tím? A dá se ztrátě osobních věcí nějak předejít, nebo alespoň pomoct jejich nalezení? Máme pro vás pár tipů a kontaktů. Tak zaprvé, rozhodně nejste se sami! Například ve vlacích Českých drah zapomněli cestující jen v lednu 2017 asi tisícovku předmětů.

Jak postupovat při ztrátě…

V případě ztráty je prvním místem, kam se obrátit, městský úřad nebo magistrát místa, kde byla věc ztracena. Na internetu většinou místní úřady nabízejí konkrétní řešení nebo kontakt. Například tady jsou údaje, které poskytuje pražský magistrát.

1eZtráty.cz

Celostátně používanou databází ztrát a nálezů jsou eZtráty.cz.

Jedná se o projekt, do kterého se již zapojilo 700 partnerů z celé České republiky, mezi ty největší patří České dráhy. Pomocí jednoduchých filtrů je možné zadat datum a místo, kde ke ztrátě došlo. Systém vyfiltruje seznam nalezených předmětů, a pokud mezi nimi majitel najde ten svůj, vyplní do formuláře své údaje a popis předmětu a eZtráty.cz ho zkontaktují s nálezcem.

Vedle funkce Hledat ztracené, je tu i možnost Přidat nález. Zde mohou poctiví nálezci za pár minut zveřejnit svůj nález a být kontaktováni majitelem.

2České dráhy

České dráhyPokud cestující zjistí, že v kupé něco zapomněl hned po odjezdu vlaku, je nejlepší zavolat na linku Českých drah 221 111 122 nebo 840 112 113. Čím více informací o spoji a svém místě ve vlaku poskytne, tím lépe.

Jinak se všechny nálezy z vlaků a nádraží Českých drah shromažďují a zveřejňují v Národní databázi ztrát eZtráty.cz.

3LEO Express

LEO ExpressŠance na nalezení ztraceného předmětu v LEO Expressu je poměrně vysoká, díky tomu, že po každé jízdě palubní personál vlak uklízí a kontroluje. Nalezené předměty jsou vydávány na pokladnách v Praze, Bohumíně a v polském Krakově. Systém funguje poměrně dobře.

Při ztrátě, ale i nálezu (nejlépe s uvedením čísla sedadla) kontaktujte LEO Express na e-mailu ztraty@le.cz nebo na telefonu 220 311 700.

4Regiojet

RegiojetPři ztrátě osobních věcí na palubě autobusu nebo ve vlaku Regiojet poskytuje dopravce dostatek možností kontaktu a podle zkušeností rychlou pomoc:

  • Autobusová doprava ČR:
    Telefon: +420 539 000 322
    E-mail: ztraty.autobusy@regiojet.cz
  • Vlaková doprava ČR:
    Telefon: +420 841 101 101
    E-mail: ztraty.vlaky@regiojet.cz
  • Autobusová doprava SK:
    Telefon: +421 220 502 020
    E-mail: straty.autobusy@regiojet.sk
  • Vlaková doprava SK:
    Telefon: +421 220 502 020
    E-mail: straty.vlaky@regiojet.sk

5Flixbus

Autobusový dopravce Flixbus.deIhned po ztrátě kontaktujte infolinku Flixbusu +420 228 880 001. Nenechte se odradit neochotou (převážně lámanou češtinou mluvících) pracovníků a informací, že ztráty lze řešit jen on-line formulářem. Požadujte pokud možno co nejvíc informací. Případně volejte opakovaně.

Pokud možno, co nejdříve vyplňte formulář on-line, byť česky. Hlášení opakujte každý den a znovu volejte na infolinku. Druhý den si ověřte na infolince, že vaše hlášení o ztrátě již bylo zpracováno. Pracovnice má možnost to dohledat podle e-mailu.

Co možná nejdříve navštivte nejbližší pokladnu Flixbusu nebo se co nejdříve vraťte  na autobusové nádraží, pokud linka v místě končila.

Navštívit můžete také prodejní místa Flixbus:

  • Praha: ÚAN Florenc, Křižíkova 2110/2b, 186 00 Praha 8. Otevírací doba: Po–Ne 7:00–21:00 hodin
  • Brno: AN Hotel Grand, Benešova 16, 602 00 Brno. Otevírací doba: Po-Ne 7:00–19:00 hodin

Na tato místa se shromažďují nalezené věci z autobusů a zároveň máte u pracovníků pokladny jedinou šanci zjistit, kam autobus později odjel, případně se můžete do autobusu vrátit. Tuto informaci vám po telefonu ani online nikdo neposkytne.

Systém ztrát a nálezů u Flixbusu funguje jen jednosměrně, tedy od nálezců. Flixbus není schopen zpracovat ztráty okamžitě ani nekontaktuje řidiče autobusů nebo přepravní společnosti, které pod ním poskytují služby. Vše tedy záleží na poctivosti nálezců, případně přepravních společností.

6Ztráty a nálezy Praha

Kancelář: Karolíny Světlé 5, Praha 1 – Staré Město (zobrazit na mapě), telefon 224 235 085, web

Otevírací doba: pondělí a středa 8:00–17:30, úterý a čtvrtek 8:00–16:00, pátek 8:00–14:00, polední přestávka 12:00–12:30

Pražské ztráty a nálezy uschovávají předměty nalezené občany, nálezy z veřejné dopravy a od městských strážníků.

S nálezci je sepsán protokol o odevzdané věci, kterou mohou předat také anonymně. Majitelé pak musejí prokázat vlastnictví věci a prokázat se občanským průkazem nebo cestovním pasem. Maximální doba uložení věcí je 6 měsíců, poplatek za každou uloženou věc je 2 Kč za kalendářní den.

Ztracená zvířata jsou převážena do útulků pro opuštěná zvířata v Troji (telefon 222 025 916, 222 025 917) a v Dolních Měcholupech (222 025 929).

Ztracené auto nejprve hledejte na webové stránce odtahů městské policie. Kontaktovat Městskou policii můžete na čísle 222 025 000.

7Dopravní podnik hlavního města Prahy

Pokud je ztráta objevena bezprostředně, je možné volat na informační linku 296 19 18 17, kde se po získání podrobnějších informací pracovník linky spojí s dispečerským pracovištěm, které informuje řidiče konkrétní linky. Pokud se věc nalezne, cestujícímu je sděleno, kdy a kde si může ztracenou věc vyzvednout.

Pokud cestující ztrátu nahlásí později, pracovník informační linky mu sdělí telefonní číslo na garáž, či vozovnu, kde se nachází vůz, ve kterém byla věc ztracena.

Pokud si předmět nikdo nevyzvedne ani se k němu nepřihlásí, ztráty a nálezy se pak jednou týdně, a to vždy ve čtvrtek, sváží do kanceláře ztrát a nálezů pražského magistrátu, na adrese Karolíny Světlé 5, Praha 1.

Podrobnosti naleznete na stránkách Dopravního podniku.

8Pražská integrovaná doprava

V rámci Pražské integrované dopravy nejprve zjistěte dopravce.

Pokud je jím Dopravní podnik hlavního města Prahy, obraťte se na tel. č. 296 19 18 17 (viz výše).

U mimopražských linek zjistíte dopravce v jízdním řádu spoje, ve kterém jste věc zapomněli. Najdete ho v seznamu kontaktů dopravců PID.

Samozřejmě Vám rádi poradí kontaktní informace i pracovníci na telefonních linkách ROPID (tel.: 234 704 560).

Pokud jste věc zapomněli ve vlacích ČD, České dráhy můžete kontaktovat na zákaznické lince 221 111 122 nebo osobně navštívit jakoukoli přepážku ČD, kde Vám poradí, jak situaci řešit. Další dopravce na železnici najdete v seznamu dopravců.

Další informace najdete na webu PID.

Co mám dělat, když jsem něco nalezl?

Ztráty a nálezyNalezenou věc je možné zaevidovat do Národní databáze nálezů. S touto službou spolupracují i České dráhy a další instituce, takže je velká pravděpodobnost, že zde bude majitel ztracenou věc hledat. Registrace věci není složitá a je respektováno soukromí nálezce.

Podobnou možnost nabízejí i dopravci, například Leo Express. Při nálezu věci na palubě dopravních prostředků je možné okamžitě kontaktovat dopravce na e-mailu ztraty@le.cz a telefonu +420 220 311 700.

V menších sídlech má zodpovědnost za uložení nalezených věcí místní či městský úřad nebo magistrát.

Jak své věci ochránit?

Server eZtráty.cz nabízí službu Vrátilka.

Vrátilku můžete v podobě samolepky nalepit na své cennosti, v podobě přívěsku přidat na svazek klíčů nebo na obojek domácímu zvířátku. V e-shopu Vrátilky je na výběr z množství designů a podob Vrátilek. Za rozumnou cenu si koupíte sadu Vrátilek a pak po registraci na eZtráty.cz. Vrátilky na jednotlivých předmětech aktivujete. Nálezce ztracené věci Vrátilka upozorní na způsob, jak Vás kontaktovat.

Ztráty a nálezyApple má ve svých zařízeních službu Najít iPhone. Když nastavíte službu, na zařízení se automaticky zapne Zámek aktivace. Když uživatel službu aktivuje, je pak po ztrátě možné se z  jiného zařízení přihlásit svým Apple ID a nechat buď přehrát zvuk na ztraceném zařízení, nebo alespoň znesnadnit používání a prodej zařízení zloději nebo nepoctivému nálezci. Funkcí Ztraceno se na zařízení objeví vaše předem zadaná zpráva a nálezce vás může kontaktovat. Nebo můžete příkazem Vymazat iPhone smazat svá soukromá data.

Zabezpečení Android funguje přes Google účet. V nastavení Účet Google v prohlížeči počítače najdete i funkci Najděte svůj telefon. I zde můžete po přihlášení k účtu nastavit hlášku, která se po ztrátě objeví na displeji, nechat své zařízení prozvonit, zamknout, případně vymazat.

Více informací najdete v článku Jak si zabezpečit telefon proti krádeži.