Životní a existenční minimum 2026: Rozdíl, kalkulačka, započítané příjmy

Hana Volencová
Publikováno 12. října 2026
  • Životní a existenční minimum jsou dvě odlišné částky důležité pro posuzování nároku na některé sociální dávky
  • Od 1. října 2026 se životní minimum jednotlivce zvýšilo ze 4 860 Kč na 5 500 Kč
  • Existenční minimum se nemění, i v roce 2026 činí 3 130 Kč
  1. Rozdíl mezi životním a existenčním minimem

    Životní a existenční minimum 2026: Rozdíl, kalkulačka, započítané příjmyPři posuzování nároku na některé sociální dávky se využívá tzv. životní a existenční minimum. Nejde však o dávky, které by stát automaticky vyplácel.

    Životní minimum 2026

    Jde o minimální společensky uznanou hranici peněžních příjmů k zajištění výživy a ostatních základních osobních potřeb. Řečeno jednoduše, je to minimální částka stanovená v korunách za měsíc, za kterou můžete žít skromný život.

    Existenční minimum 2026

    Je nižší než životní minimum. Jde o nejnižší možnou částku, za kterou je možné zajistit výživu a ostatní základní osobní potřeby na úrovni přežití. Osoby s existenčním minimem musí žít ještě skromnější život než osoby s životním minimem.

    Existenční minimum se využívá zejména při posuzování pomoci lidem v hmotné nouzi. Jeho nižší výše má motivovat dospělé osoby, které mohou pracovat, k vlastnímu zajištění příjmů.

    Použití existenčního minima není možné u nezaopatřených dětí, poživatelů starobního důchodu, u invalidních osob třetího stupně a u osob starších 68 let.

    Životní minimum ani existenční minimum nezahrnují nezbytné náklady na bydlení.

  2. Změna životního minima 2026

    Částky životního a existenčního minima se naposledy měnily 1. ledna 2023. K další úpravě životního minima došlo 1. října 2026, přestože se původně počítalo s termínem 1. května 2026. Tentokrát ale nešlo o prosté navýšení, nýbrž o úpravy oběma směry.

    Změny úzce souvisejí se zavedením dávky státní sociální pomoci – takzvané superdávky. Jde o reakci na skutečnost, že řada nákladů, které domácnosti platí, je fixní bez ohledu na počet jejích členů. Malé domácnosti, které mnohdy tvoří třeba samostatně žijící senioři, tak byly znevýhodněné.

    Životní minimum pro jednotlivce a první dospělou osobu v domácnosti se proto od 1. října 2026 zvýšilo, pro druhou a další osobu v domácnosti, která není nezaopatřeným dítětem, naopak kleslo. Pro nezaopatřené děti zůstalo na stejných hodnotách jako dosud.

  3. Částky životního a existenčního minima v roce 2026

    Životní minimum do 30. 9. 2026 Životní minimum od 1. 10. 2026 Existenční minimum pro rok 2026
    Samostatně žijící osoba 4 860 Kč 5 500 Kč 3 130 Kč
    První dospělá osoba v domácnosti 4 470 Kč 5 000 Kč 3 130 Kč
    Druhá a každá další osoba nad 15 let, která není nezaopatřeným dítětem 4 040 Kč 3 750 Kč 3 130 Kč
    Nezaopatřené dítě ve věku do 6 let 2 480 Kč 2 480 Kč –
    Nezaopatřené dítě ve věku od 6 do 15 let 3 050 Kč 3 050 Kč –
    Nezaopatřené dítě ve věku od 15 do 26 let 3 490 Kč 3 490 Kč –

    Životní minimum domácnosti je součtem částek jednotlivých společně posuzovaných členů domácnosti. Při výpočtu vám může pomoct také kalkulačka pro výpočet životního minima, která je dostupná na webu MPSV.

    Jak vypočítat životní minimum domácnosti

    Stačí sečíst částky životního minima všech společně posuzovaných osob. Od 1. října 2026 se první dospělá osoba v domácnosti započítává částkou 5 000 Kč, druhá a každá další dospělá osoba částkou 3 750 Kč. Za nezaopatřené děti se připočítává částka podle jejich věku. Například životní minimum dvou dospělých s dítětem do 6 let činí 11 230 Kč měsíčně. U samostatně žijící osoby je životní minimum 5 500 Kč.

    Životní minimum a superdávka

    Životní minimum hraje důležitou roli také při posuzování nároku na dávku státní sociální pomoci, takzvanou superdávku. Její výše se však neodvíjí pouze od životního minima domácnosti. Zohledňují se také příjmy, náklady na bydlení, majetkové poměry a další zákonem stanovené podmínky. Samotný výpočet superdávky je proto složitější než prostý součet částek životního minima.

    Společně lze posuzovat:

    • rodiče a nezletilé nezaopatřené děti,
    • manžele a partnery,
    • rodiče a děti nezletilé zaopatřené nebo zletilé, pokud tyto děti s rodiči užívají byt a nejsou posuzovány s jinými osobami,
    • a jiné osoby společně užívající byt, pokud neprokáží, že spolu trvale nežijí a společně neuhrazují náklady na své potřeby.

    Společně posuzovanými jsou i osoby, které se přechodně zdržují mimo byt z důvodu soustavné přípravy na budoucí povolání nebo ze zdravotních či pracovních důvodů (včetně dobrovolnické služby).

  4. Příklady životního minima pro různé druhy domácností do 30. září 2026

    Domácnost Výpočet životního minima Životní minimum domácnosti
    Jednotlivec 4 860 Kč 4 860 Kč
    1 dospělý + 1 dítě do 6 let 4 470 + 2 480 Kč 6 950 Kč
    2 dospělí 4 470 + 4 040 Kč 8 510 Kč
    2 dospělí + 1 dítě do 6 let  4 470 + 4 040 + 2 480 Kč 10 990 Kč
    2 dospělí + 1 dítě do 15 let 4 470 + 4 040 + 3 050 Kč 11 560 Kč
    2 dospělí + 2 děti do 15 a 26 let 4 470 + 4 040 + 3 050 + 3 490 Kč 15 050 Kč
    2 dospělí + 3 děti do 6, 15 a 26 let 4 470 + 4 040 + 2 480 + 3 050 + 3 490 Kč 17 530 Kč
  5. Příklady životního minima pro různé druhy domácností od 1. října 2026

    Domácnost Výpočet životního minima Životní minimum domácnosti
    Jednotlivec 5 500 Kč 5 500 Kč
    1 dospělý + 1 dítě do 6 let 5 000 + 2 480 Kč 7 480 Kč
    2 dospělí 5 000 + 3 750 Kč 8 750 Kč
    2 dospělí + 1 dítě do 6 let  5 000 + 3 750 + 2 480 Kč 11 230 Kč
    2 dospělí + 1 dítě do 15 let 5 000 + 3 750 + 3 050 Kč 11 800 Kč
    2 dospělí + 2 děti do 15 a 26 let 5 000 + 3 750 + 3 050 + 3 490 Kč 15 290 Kč
    2 dospělí + 3 děti do 6, 15 a 26 let 5 000 + 3 750 + 2 480 + 3 050 + 3 490 Kč 17 770 Kč
  6. Jaké příjmy se (ne)započítávají do životního minima?

    Hranice životního minima se porovnává s čistými započitatelnými příjmy jednotlivce nebo společně posuzovaných osob. Ne všechny příjmy se však do výpočtu zahrnují.

    Započítávají se příjmy

    • ze zaměstnání a podnikání,
    • z pronájmu a kapitálového majetku,
    • důchody a dávky nemocenského pojištění,
    • podpora v nezaměstnanosti a při rekvalifikaci,
    • výživné a některé sociální dávky.

    Nezapočítávají se příjmy

    • z dávky státní sociální pomoci (superdávky),
    • z jednorázových sociálních dávek,
    • z daňového bonusu,
    • ze stipendií,
    • z příjmů ze zaměstnání nezaopatřených dětí.

    Úplný přehled započitatelných příjmů a výjimek najdete v § 7 zákona č. 110/2006 Sb., o životním a existenčním minimu.


Rf
Roland ferenc 22.03.2022 – 13:30

Dobrý den já sem se chtěl zeptat já máma přídavky na 3 dětí ve věku 6 14 16 2200kc a životní minimum 5 člena rodiny máme 10500 chci se zeptat jestli se přídavky počítají do životního minima a jestli bere to co máme děkuji za odpověď

Odpovědět

B
Barbora 11.07.2023 – 04:47

Dobrý den,nějak to nechápu. Můžete mi prosím někdo stručně napsat kolik je životní minimum pro 1 dospělou osobu 1,dítě do 6let plus druhé dítě do 15 let. Děkuji moc

Odpovědět

Hana Volencová
Hana Volencová redaktor Skrblíka 11.07.2023 – 08:40

Hezký den, Báro, pokud ve společné domácnosti žije dospělá osoba, dítě do 6 let a dítě do 15 let, životní minimum pro takovou domácnost momentálně činí: 4 470 + 2 480 + 3 050 = 10 000 Kč. Můžete využít i kalkulačku od MPSV: https://www.mpsv.cz/web/cz/kalkulacka-pro-vypocet-zivotniho-minima

Odpovědět

Napsat komentář


💵

Šetříme vám peníze. Ukazujeme, kde zbytečně přeplácíte.

🖋️

Nejsme žádní poradci. Jsme novináři, naši prací je předávat informace.

😊

Skrblík je zdarma. Financuje nás reklama, ne peníze čtenářů.

✋

Jsme féroví. Doporučujeme jen to, čemu sami věříme.

🙏

Jsme lidi a chybujeme. Nepřesnosti se však snažíme rychle opravit.