Jak nejlépe doplnit železo

Lucie Telievová
Publikováno 9. března 2021
  1. Jak nejlépe doplnit železo

    Funkce železa v těle člověka

    Železo se v lidském těle vyskytuje v různých formách. Až 70 % železa je v těle vázána na červené krevní barvivo, které se nazývá hemoglobin. Jeho hlavní funkcí je přenášet životně důležitý kyslík do všech tkání i orgánů. Gram hemoglobinu obsahuje zhruba 3,4 miligramy železa. Naše tělo si ukládá v játrech, slezině či krevních buňkách přibližně polovinu veškerého železa jako zásobu na horší časy. Železo je zde vázáno na bílkovinu – feritin a hemosiderin.

  2. Doporučená denní dávka železa

    Pro ženy ve věku mezi 19 a 50 lety je to 18 mg denně. Během menstruace se tato hodnota navyšuje, v těhotenství je pak dokonce až 27 mg denně.

    Pro muže ve věku mezi 19 a 50 lety je doporučená denní dávka 8 mg.

  3. Rizikové faktory vedoucí ke ztrátě železa

    Úplně nejrizikovější skupinou jsou těhotně ženy a ženy v šestinedělí, dospívající, a pak také vegetariáni, kteří nedostatek železa z potravy nijak nekompenzují.

    Nejčastější příčinou ztráty železa bývají opakující se krvácení. Tedy nejen menstruace, ale třeba i dárcovství krve, případně ztráta krve při operaci nebo úrazu. Ojediněle lze ztrátu železa pozorovat i při častém krvácení z nosu nebo v případech krvácení zažívacího traktu (hemoroidy či žaludeční vředy).

    Jistý nedostatek železa může být důsledkem jeho nízkým přísunem, typicky třeba u kojených dětí nebo dospívajích vegetariánů, kteří neužívají jiné suplementy. Svou roli může sehrát i chybné vstřebávání z potravy.

  4. Příznaky nedostatku železa

    Nejčastější příznaky, které vás mohou varovat, že máte nedostatek železa

    Bledá kůže

    Mezi jeden z typických příznaků nedostatku železa patří bledá kůže. Nutně nemusí jít ale jen o kůži samotnou, jistou bledost pak lze pozorovat třeba i na nehtech, očních víčkách nebo i jazyku. Tato bledost je způsobena právě nízkou hladinou červeného krevního barviva – hemoglobinu. Ten přenáší kyslík z plic.

    Vyčerpání a únava

    Patří opět mezi nejběžnější příznaky nedostatku železa. Opět je to kvůli tomu, že je součástí hemoglobinu, který má na starost přepravu kyslíku do všech tkání. Organismus se pak musí snažit získat energii jinde, což je velmi náročné.

    Dušnost a zadýchávání se

    Častý a neodůvodněný pocit únavy či ztráta životní energie může být v důsledku nedostatku železa. K zadýchávání se dochází nejen při větší fyzické námaze. Stačí provádět úplně běžné denní činnosti a začnete lapat po dechu. Svaly a tkáně totiž nemají dostatečný přísun kyslíku.

    Chronická bolest hlavy, závratě, poruchy soustředění

    Nedostatek hemoglobinu má za následek, že se do mozku dostává velmi málo kyslíku. Cévy se pak roztahují a tlačí na okolní tkáně, což má za následek právě bolest hlavy.

    Afty a vřídky v ústech, rozpraskané rty, „koutky“, nepříjemné pocity v ústech a na jazyku

    Nízké množství železa v krvi má za následek i nízkou hladinu bílkoviny (myoglobinu), která zodpovídá za přenášení kyslíku do svalů. I

    Kožní problémy, suché vlasy i pokožka, křehké nehty a klouby

    Nedostatek železa může mít vliv i na kvalitu vlasů a kůže. Ty jsou suché a snadněji se poškodí, lámou a třepí. Taktéž klouby mohou být křehčí.

    Bušení srdce

    Nízké okysličení krve může vést i k nepravidelnému, ale hlavně příliš rychlému tempu bušení srdce. Rozhodně tento stav nepřehlížejte, může totiž vést až k šelestům na srdci a v krajním případě až srdečnímu selhání.

    Syndrom neklidných nohou

    Bylo zjištěno, že zhruba 15 % lidí, kteří trpí syndromem neklidných nohou trpí nedostatkem železa. Čím méně železa, tím jsou symptomy horší.

    Nechutenství nebo nutkání jíst nepotravinářské věci

    Snížené množství železa má někdy za následek to, že lidé mají chuť na poněkud zvláštní věci . třeba kostky ledu, nevařenou čočku, nebo klidně hlínu, zeminu či omítku.

    Časté infekce a onemocnění

  5. Jak nejlépe doplnit železo do těla

    Máte možnost buď navštívit nějakou lékárnu a poptat se po tabletách nebo kapkách, nebo se zaměřit na to, co jíte. Některé potraviny totiž obsahují více železa, než jiné. Spolu s nimi ale konzumujte i potraviny bohaté na vitamín C (brokolice, papriky, bobule, atd.), vitamin A a cystein – tato kombinace totiž usnadňuje vstřebávání. Naopak se při nedostatku železa vyhněte konzumaci čaje a kávy či vápníku, nebo ji aspoň omezte. Jsou pro vstřebávání železa spíše překážkou.

    Pokud použijete suplement z lékárny, podává se většinou ráno, a to na lačno. Je to proto, že pokud se bezprostředně poté najíte, snížíte absorpci železa až o 50 %. Naopak předávkování železa může způsobovat zácpu nebo průjem. Nahromaděné železo při předávkování pak může poškozovat některé orgány, třeba játra, slinivku i srdce.

    Železo obsahují především tyto potraviny:

    • Amarant
    • quinoa
    • Játra (především vepřová)
    • Hovězí maso
    • Vaječný žloutek
    • Tmavá listová zelenina
    • Ovoce (například jahody, fíky, meruňky, atd.)
    • Luštěniny (čočka, bílé fazole cizrna)
    • Semínka (slunečnice), ořechy (kešu, lískové ořechy, mandle)
    • Tofu
    • Melasa
    • Mořské řasy

    Na fámu o špenátu zapomeňte, je to omyl, vědci se prostě spletli a udělali chybu v desetinné čárce.

  6. Jak doplnit železo u dětí

    Nedostatek železa u dětí bývá častý jev. Riziko je ještě větší u předčasně narozených dětí.

    • Na své dítě by proto měla myslet již těhotná žena a užívat dostatek železa již v očekávání miminka. Neměla by zapomínat také brát kyselinu listovou.
    • Pokud už doma jednu ratolest máte, měli byste zvážit dalšího potomka a dopřát spíše tělu rekonvalescenci. Delší rozestupy mezi těhotenstvími mají na množství železa pozitivní vliv.
    • Aby čerstvě narozené miminko dostalo co nejvíce „své“ krve a s ní i dostatek železa, je vhodné nechat dotepat pupečník.
    • Kojené děti pak dostávají železo v mateřském mléce. Je ale potřeba dohlédnout na stravu matky, aby měla dostatek tohoto stopového prvku ve stravě.
    • Děti od tří let už smí i potravinové suplementy obsahující železo (například Floradix).
    • Je potřeba dbát na správné složení jídelníčku dětí – tedy dostatek potravin, které obsahují železo. Pokud dítě začíná s příkrmy, je vhodné zavádět maso poměrně brzo.
  7. Jak doplnit železo při menstruaci

    Při menstruaci jsou ženy oslabeny, zvláště ty, které trpí na menstruaci silnou. Měly by se proto vždy připravit a zásobu železa pravidelně doplňovat. Pokud je ztráta krve veliká, měla by se žena poradit se svým lékařem, který určí nejvhodnější přípravek obsahující železo.

  8. Jak doplnit železo v těhotenství

    Především v těhotenství by žena měla dbát na to, aby měla dostatek železa nejen pro sebe, ale i pro své miminko. Je vhodné se proto obrátit na doktora, který bude hodnotu železa pravidelně zjišťovat a v případě poklesu množství pak může zasáhnout a předepsat přípravek obsahující železo. Samotná maminka může ale dbát i na svůj jídelníček.


Zatím žádné komentáře

Napsat komentář


💵

Šetříme vám peníze. Ukazujeme, kde zbytečně přeplácíte.

🖋️

Nejsme žádní poradci. Jsme novináři, naši prací je předávat informace.

😊

Skrblík je zdarma. Financuje nás reklama, ne peníze čtenářů.

Jsme féroví. Doporučujeme jen to, čemu sami věříme.

🙏

Jsme lidi a chybujeme. Nepřesnosti se však snažíme rychle opravit.