Skalní most Bastei: 9 tipů před cestou

čtvrtek, 27. února 2020, Michal Pavelka

Symbolem české části Českosaského Švýcarska je Pravčická brána, případně nejníže položené město České republiky – nedaleké Hřensko. Symbolem německé části národních parků pravděpodobně je turistický most Bastei. Aspoň podle fotografií, které se objevují na pohlednicích a dalších propagačních materiálech.

Skalní most Bastei: 9 tipů před cestou | © Pixabay.com

1 Do Saského Švýcarska autem

Městem, které byste si do svých navigací měli zadat, pokud se chcete dostat do centra Saského Švýcarska, je Bad Schandau. A v něm se můžete rozhodnout, jak dál. Jste-li mastňáci a chcete se Bastei přiblížit co nejvíce, pak vězte, že lze dojet až několik stovek metrů před most. Čeká vás parkoviště, kde bude plno i za poměrně špatného počasí, navíc je zpoplatněno. Romantičtější je využít odstavná parkoviště v lesích, která tak plná nejsou, jsou zdarma a celý výlet si zpestříte procházkou skalním městem.

Z jakéhokoliv města Česka do Bad Schandau zamiřte přes Děčín a Hřensko, přes hraniční přechod Hřensko – Schmilka.

My například využili parkoviště, které je v mapách označeno jako Wanderweg zum Amselgrund. K Bastei to bylo s odbočkami k vyhlídkám kolem pěti kilometrů. Zpět jsme šli asi z půlky stejnou cestou. Počítejte s tím, že na počátku ztratíte něco přes dvě stě výškových metrů, sestoupíte až na dno skalního města, k přehradě Amselsee, a pak musíte zabrat do několika desítek schodů. Zpět prakticky to samé.

Velké parkoviště je u nádraží v Bad Schandau a v dalších obcích v údolí Labe. Cena za hodinu bývá kolem 26 Kč1 € s nějakým stropem, obvykle 102 Kč4 € (kromě parkování přímo pod pevností Königstein, kde se první hodinu neplatí, ale pak rovnou 115 Kč4.50 € eura).

2 Do Saského Švýcarska vlakem

Pokud se rozhodnete auto nechat v Čechách (anebo auto vůbec nemáte), využijte spojů vyjíždějících ze severočeského Děčína.

Vystoupit můžete v Bad Schandau anebo přestoupit a skončit až za ním, v lázeňské obci Kurort – Rathen. Přes Labe zde i v zimě jezdí přívoz (115 Kč4.50 €). Od severního přístaviště je to k Bastei asi hodinový výstup.
Například pokud vyjedete z Děčína v osm hodin, jste v Rathenu v 8:54. Některá spojení jsou ještě rychlejší. Běžná jednosměrná jízdenka, pokud nevyužijete žádných slev, vyjde asi na sto padesát korun.

Samozřejmě se vyplatí jet ve skupině a už v Čechách si koupit zpáteční jízdenku.

3 Paroplavba pod Bastei

Po Labi jezdí i parník. Jednu ze zastávek má i v Kurort Rathen. Už byl zveřejněn jízdní řád na rok 2020. Pokud jste romantiky, třeba využijete i tento způsob dopravy.

Všechny způsoby dopravy můžete pěkně zkombinovat. Například dojet autem do Bad Schandau, tam nechat auto, přestoupit na vlak, popojet do Kurortu Rathen, nechat se převézt přívozem, vystoupat k mostu a pak se pěšky deset kilometrů vrátit do Bad Schandau. Výškové metry urvete na začátku a pak už budete jen klesat zpět do údolí řeky.

4 Most Bastei

Skalní most Bastei (česky Bašta) nesloužil vlakům, jde o most vyhlídkový, který ani nebyl součástí nedalekého hradu, aspoň ne v této podobě. Basteibrücke má být podle Němců vůbec nejstarším turistickým mostem v Evropě a možná dokonce nejstarší turistickou stavbou, starší než rozhledny.

Měří 76 metrů a spojuje mezi sebou skály Bastei a zbytky skalního hradu Neurathen. Most je ve výšce 305 metrů nad mořem a skoro dvě stě metrů nad Labem. Propast, která je pod ním, se nazývá Mardeltelle (Kuní jáma).

Skalní most Bastei: 9 tipů před cestou | © Petr Novák

5 Hrad Neurathen

Hned vedle skalního hradu naleznete zbytky skalního hradu. V době naší návštěvy se platilo 51 Kč2 € do kasičky u cesty, pokladna byla zavřená. Většina turistů však byli Rusové a nikoho jsme platit neviděli. V sezóně je v místě kasa s živou obsluhou.

Hrad pochází už ze třináctého století a většinu své existence patřil rodu Michaloviců, tedy českým šlechticům. V dalším století byl majitelem mimo jiné Hynek Berka z Dubé. V patnáctém století už ale patřil Sasům.

Na okruhu, který je přizpůsoben turistům, naleznete několik skalních místností, cisternu, zbytky ochozů. Raritou jsou zbytky ohňové signální soustavy.
Pro Čechy je příjemné, že část popisků je i v češtině.

6 Další cíle v nejbližším okolí Bastei

Přímo na okraji Kurortu Rathen naleznete další z hradů, který měl podobnou historii. Jmenuje se Altrathen a byl romanticky přestavěn. V současnosti slouží jako penzion.

Další zajímavostí, kterou si můžete přidat do programu, je Kosí vodopád (Amselfall) v Kosím údolí. Na něj narazíte, když půjdete k mostu po turistických trasách od Rathewalde. Tato cesta je v mapách značena jako Malerweg (Malířská cesta). Když je dostatek vody, měří vodopád asi devět metrů. Je ti Kosí jezero, ale to bylo v zimě prakticky prázdné.

Hrad naleznete i v obci Hohnstein, je na tak vysokém ostrohu, že se pyšní nedobytností. I zde je penzion.

7 Vzdálenější cíle od Bastei

Pokud se pokusíte Bastei vyřídit co nejrychleji, abyste stihli aspoň dva další cíle, pak vám doporučujeme například Kirnitzschtalbahn – tramvajovou trať vedoucí mezi Bad Schandau a Lichtenhainer Wasserfall v údolí Kirnitzschtal. Lesní tramvaj jezdí údolím Křinice. Základní jízdné stojí 128 Kč5 € (děti 64 Kč2.50 €). Pořídit si můžete celodenní desetidenní, měsíční, skupinovou, rodinnou jízdenku. Tramvaj jezdí i v zimním období. V Bad Schandau zastavuje například botanické zahrady. První jede pět minut před desátou, poslední v šest odpoledne.

V údolí Labe se vyplatí navštívit dvě stolové hory. Skrblíkům doporučujeme spíše Lilienstein, kde se neplatí žádné vstupné a jsou zde jedny z nejhezčích výhledů do všech světových stran. Skála je v meandru řeky, takže ji vidíte hned do tří světových stran.

Hned naproti stojí Königstein se stejnojmennou pevností. Zde se však za výhledy platí. A ne nějak málo. Základní vstupné je 306 Kč12 €. Zajímavostí je celoroční permanentka, která stojí jen dvakrát tolik. Bohužel neplatí na mimořádné akce. Přitom právě během nich se návštěva vyplatí (například Vánoční trhy).

Skalní most Bastei: 9 tipů před cestou | © Pixabay.com

8 Ubytování v okolí Bastei

V Blízkém okolí Bastei jsou nádherná ubytování v penzionech, ale jejich ceny nejsou zrovna skrblické. Běžně za noc pro dva dáte více než dva tisíce korun. Pokud byste chtěli bydlet přímo u mostu Bastei, v Berhotelu Bastei, v zrekonstruovaném, sice poněkud nevkusném na tomto místě, ale s krásnými výhledy, pak za noc dáte přesně 2 463 korun.

Řešením je najít si nocleh na české straně hranice, kde luxus seženete minimálně o pět set korun levněji, standard i pod tisícovku. Například hostel v Děčíně má nejen společné pokoje, ale i dvoulůžkové dokonce s vlastní koupelnou za necelých devět stovek. Pokud se obejdete bez vlastní koupelny, můžete se přiblížit až k šesti stovkám. V Děčíně můžete zanechat i auto, ušetřit za parkování a do Německa se vypravit pohodlně vlakem.

9 Bastei – mapy

Do německého příhraničí zasahují i české turistické mapy v měřítku 1:100 000 nebo 1:50 000 (i když druhá jmenovaná ne až tam, kam tentokrát potřebujeme). My se už standardně pohybujeme podle elektronických map serveru mapy.cz. V Německu máte datové připojení za stejných podmínek jako v Česku, případně máme dobrou zkušenost s off-line mapami. V některých místech v údolí jsme očekávali slabší signál, ale z map jsme se prakticky nikdy neztratili ani v místech, kde jsme to čekali.

Pokud byste chtěli mapu německou, dala se koupit přímo u Bastei, stejně jako množství více či méně vkusných suvenýrů. Zaujali nás především 3D pohlednice.

Komentáře