Kdy se auto stává veteránem

Lenka Rutteová
Publikováno 9. března 2021
  1. Kdy se auto stává veteránem

    Kdy se auto stává veteránem

    Aby z auta mohl být veterán, musí:

    • od jeho výroby uplynout minimálně 30 let
    • být uchováváno a udržováno v historicky správném stavu
    • nesmí být užíváno ke každodenní přepravě
    • je z výše uvedených důvodů součástí našeho technického a kulturního dědictví

    Pravidla určuje mj. Ministerstvo dopravy České republiky, konkrétně formou vyhlášky č. 355/2006 Sb. o stanovení způsobu a podmínek registrace, provozu, způsobu a podmínek testování historických a sportovních vozidel, dále Mezinárodní technický kodex FIVA (v současnosti ve verzi z roku 2015)

    Ještě si řekněme, co jej onen historicky správný stav, i k tomuto se váží konkrétní předpisy. Co tedy musí auto splňovat, aby se z něj mohl stát veterán? Musí mít:

    • původní typ motoru a převodovky
    • dobrý technický stav a bezchybná funkčnost
    • původní typ a rozměry ráfků
    • karoserie bez koroze
    • jednotný celistvý lak (jiné podmínky jsou u laku původního)
    • dobrý povrch chromovaných částí
    • dobrý povrch hliníkových částí
    • absence nepůvodních doplňků
    • čistota karoserie, motoru a podvozku
    • zachovalý interiér v pěkném stavu
  2. Co zařídit, aby byl z auta veterán

    Auto je nutné přihlásit jako veterána, čímž pak získáte jak veteránské doklady, tak i veteránskou SPZ. Aby bylo auto veteránem, musí být jednak dostatečně staré, nepoužívané k denní přepravě, zachované – a s tím vším musí projít testováním a zařazením podle Mezinárodního technického kodexu FIVA 2015.

    FIVA 2015 je v oblasti veteránů zásadním dokumentem, který rozhoduje o úspěchu přihlášení auta do statutu veterána. FIVA stanoví jak věkové kategorie vozů, tak jejich druhy nebo míru zachovalosti.

    FIVA dělí vozy na:

    • standardní
    • dobově upravené
    • kopie
    • repliky

    Podle FIVA jsou kategorie míry zachovalosti následující (vůz je podle nich):

    • originální
    • autentický
    • renovovaný
    • znovu vystavěný

    Pak je tu ještě dělení podle stáří vozidla na:

    • Třída A (Ancestor) vozidla vyrobená do 31.12.1904
    • Třída B (Veteran) vozidla vyrobená mezi 1.1.1905 a 31.12.1918
    • Třída C (Vintage) vozidla vyrobená mezi 1.1.1919 a 31.12.1930
    • Třída D (Post Vintage) vozidla vyrobená mezi 1.1.1931 a 31.12.1945
    • Třída E (Post War) vozidla vyrobená mezi 1.1.1946 a 31.12.1960
    • Třída F vozidla vyrobená mezi 1.1.1961 a 31.12.1970
    • Třída G vozidla vyrobená mezi 1.1.1971 a  věkovým limitem 30 let od výroby

    Samotné testování auta, zda bude veteránem, provádí tzv. krajská testační komise. Samotné testování má dvě úrovně: klubovou (historická stránka vozidla) a krajskou (technická stránka, způsobilost). Pro testaci je nutné mít hotovou i STK.

  3. Jaké se platí povinné ručení a ekologické daně u veterána

    Auto veterán má mnohem nižší sazby povinného ručení než auto určené pro běžný provoz na pozemních komunikacích. Proto při uzavírání pojistné smlouvy musíte vždy nahlásit, že jde o veterána.

    Pokud využíváte služeb online srovnávače povinného ručení nebo havarijního pojištění, rozhodně vždy hledejte kolonku “veterán” nebo si vyžádejte telefonickou konzultaci s odborníkem z daného srovnávacího portálu.

    Veteránské vozy jsou, i přes jejich věk, zcela osvobozeny od nutnosti placení ekologické daně – a to hned při první registraci.

    V tomto případně rozhodně nejde o nijak malou úlevu, protože ekologická daň při přepisu automobilu může dosáhnout až na 10 000 Kč (platí se jednorázově). Výše daně se vypočítá podle emisí automobilu – jsou roztříděny do několika kategorií, od nichž se výsledná daň odvíjí.

  4. Jaká je SPZ u veterána

    Veteránská auta získávají speciální SPZ se symbolem „V“ a se čtyřmi číslicemi za ním. SPZ veterána je bílá se zelenými písmenky, značí mimo jiné, že auto nesmí do pravidelného a běžného provozu, pouze na veteránské srazy a tomu podobné akce.

  5. Kolik stojí registrace auta jako veterána

    Registrovat auto coby veterána také není zdarma. Sice ušetříte na povinném ručení a též za ekologickou daň, ale pro změnu musíte uhradit jiné poplatky.

    U klubových testací je stanovena horní hranice poplatku na 2 000 Kč, u krajské je to pak 800 Kč. Následně je nutno zaplatit ještě za registraci vozu, kde se cena liší podle typu auta, pohybuje se od 300 do 800 Kč.

    Hradí se však i cestovné komisaře k majiteli vozu, dále například konzultace, focení vozu, rešerše historický dat apod. Jde ovšem v tomto případě o jednorázové náklady  – stejně jako v případě ekologické daně u starších aut, která ale veterány nejsou.


Zatím žádné komentáře

Napsat komentář


💵

Šetříme vám peníze. Ukazujeme, kde zbytečně přeplácíte.

🖋️

Nejsme žádní poradci. Jsme novináři, naši prací je předávat informace.

😊

Skrblík je zdarma. Financuje nás reklama, ne peníze čtenářů.

Jsme féroví. Doporučujeme jen to, čemu sami věříme.

🙏

Jsme lidi a chybujeme. Nepřesnosti se však snažíme rychle opravit.