Jak se chovat na pohovoru

Marie Janáčová
Publikováno 9. března 2021
  1. Jak se chovat na pohovoru

    Jak se připravit na pracovní pohovor?

    Životopis a motivační dopis

    Správně a poutavě napsaný životopis je základ při hledání nové práce. V současnosti se používá životopis strukturovaný, ve kterém se nemusíte květnatě rozepisovat, ale měly by v něm být všechny zásadní informace o Vaší osobě. Vedle obsahu životopisu nezapomínejte na jeho grafickou úpravu. Pokud do dovedností uvedete Microsoft Word a životopis nebudete mít ani správně naformátovaný, mnoho důvěry nevzbudíte.

    Jak se chovat na pohovoruVedle životopisu se ve většině případů píše také motivační dopis, zde už si můžete dovolit rozepsat více informací, vyhýbejte se ale otřepaným frázím typu “jsem flexibilní a rád se učím novým věcem”. Naučenými frázemi neohromíte, pište originálně, tak aby si vás potenciální zaměstnavatel zapamatoval a abyste se odlišili od ostatních zájemců. Piště konkrétně a přímo. Napište, co můžete právě vy nabídnout a v čem jste výjimečný.

    Co je ale důležité, nezapomeňte, co jste jak v životopisu, tak i v motivačním dopisu napsali. Před pohovorem si všechno znovu dobře pročtěte, je možné že budete tázáni na konkrétní body z těchto dokumentů, nesmíte být proto ničím zaskočeni.

    Informace o firmě

    Ohromte potenciálního zaměstnavatele tím, jak dobře znáte danou firmu. Vyhledejte si co nejvíce veřejně dostupných informací, částečně si tímto pomůžete i při formulaci odpovědi na otázku “proč chcete právě v této firmě pracovat”. Čím více o ní budete vědět, tím lépe si u pohovoru povedete. Ten, kdo s vámi pohovor povede, vaši snahu jistě ocení.

    Časté otázky

    Téměř na všech pohovorech se opakují stále podobné otázky. Těmi nejtypičtějšími otázkami jsou např. tyto: proč chcete pracovat pro naši společnost? Co můžete naší společnosti nabídnout? Jaké jsou vaše silné a slabé stránky? Jaké platové ohodnocení si představujete? Podobných otázek je mnoho. Je dobré si na tyto typické otázky připravit odpovědi předem, nebudete zaskočení a vyhnete se dlouhému přemýšlení a tichu, budete naopak působit pohotově a připraveně.

    Odpočiňte si

    Před pohovorem si pořádně odpočiňte a načerpejte co nejvíce sil. Při pohovoru musíte být v naprosté psychické pohodě.

  2. Jak se chovat na pracovním pohovoru?

    Vstup a podání rukou

    První dojem je důležitý, už během prvních pár sekund si na vás lidé utváří názor. A říká se, že zaměstnavatel už po prvních minutách ví, jestli vás přijme nebo ne. Přijďte do budovy o něco dříve, ať se stihnete rozhlédnout a aklimatizovat, vyhněte se pozdnímu příchodu. Při představení si dejte pozor na stisk ruky. Neměla by nastat tzv. “leklá ryba”. Stisk musí být pevný, ale ne příliš. Natrénujte si stisk už před pohovorem. Představte se, oni sice ví, jak se jmenujete, ale své jméno zcela jistě zopakujte.

    Mluva

    Jak se chovat na pohovoruMluvte dostatečně hlasitě a sebejistě, pozor ale aby váš projev nepůsobil arogantně a vychloubačně, zkuste skloubit sebejistotu s pokorou, najděte zlatý střed.

    Také byste neměli působit plaše a příliš nervózně (trocha nervozity je ale většinou tolerovaná, takže se nebojte, ukážete tím, že vám na získání daného místa záleží). Mluvte rozvážně, neříkejte vše, co vám přijde na jazyk. Větné konstrukce si dopředu rozmýšlejte, ať mají vaše odpovědi hlavu a patu. Neodbíhejte k jiným tématům, držte se otázek, které vám personalista či jiný odpovědný pracovník pokládá. Mluvte spisovně, neužívejte často expresivní výrazy, ukažte, že umíte vystupovat kultivovaně.

    Soustřeďte se na věcné a jasné odpovědi na otázky, nevyprávějte historky z vašeho soukromého života, ani nepomlouvejte předchozí zaměstnavatele. Stejně tak se vyhněte politickým debatám a nejapným vtípkům. Soustřeďte se na vaše dosavadní úspěchy, dovednosti a přednosti. Přesvědčte zaměstnavatele, že vy jste ten pravý. Probuďte v něm zvědavost a touhu poznat, co dokážete.

    Řeč těla

    Gestikulace napomáhá při hovoru, není na ní nic špatného, musíte ji zkrátka jen ovládat. Nemáchejte příliš rukama, následkem by mohlo být převrhnutí sklenice či jiná zbytečně trapná situace. Rukou si pomáhejte jen jemně, zdůrazněte klidným gestem, to o čem mluvíte.

    Jinak mějte ruce složené v klíně, nehledejte pro ně jiné pozice a už vůbec si rukama nepodpírejte třeba hlavu. Nehrajte si s prsty, ani s propiskou. Nevrťte a nekývejte stále hlavou, pouze jemně pokyňte, když je třeba. Tělo nechte klidné, neklepejte nohou, ani si nebubnujte rukou do stehen. Na židli se nijak nekruťte, seďte v naprostém klidu. Nenechte se vyvést z míry, zachovejte chladnou hlavu a klidné tělo za každou cenu. Usmívejte se, ne křečovitě, ne příliš, ale zlehka a přirozeně.

    Udržujte oční kontakt, a to se všemi v místnosti, s kým hovoříte. Ukážete, že se nebojíte a umíte se stavět věcem čelem. Nedívejte se při hovoru do země, ani do zdi, ale na toho, s kým mluvíte.

    Oblečení

    Oblečení na pohovor pravděpodobně přizpůsobíte dané pozici, o kterou se ucházíte. Nevolte však příliš extravagantní outfity (pokud to daná profese vyloženě nevyžaduje). Oblečení volte neutrální, vkusné a hlavně čisté. Nezapomeňte na boty, boty si vždy umyjte a nakrémujte, pokud je třeba. Šaty dělají člověka a na pohovoru obzvlášť, není to povrchní, ale přirozené.

    Otázky

    Stejně jako si zaměstnavatel připraví otázky na vás, připravte si i vy své otázky na zaměstnavatele. Mějte připravených vždy několik otázek, projevíte tím zájem a aktivitu. Za každou dobře položenou a věcnou otázku budete mít bod k dobru.

  3. Co rozhodně na přijímacím pohovoru nedělat?

    Nechoďte pozdě

    K tomuto bodu není co dodat, pozdnímu příchodu se vždy vyhýbejte.

    Nerozvalujte se na židli

    Držení těla vypovídá o člověku mnohé a při pohovoru je vždy žádoucí zaujmout spořádaný posed.

    Nevolte příliš extravagantní oblečení

    Takové oblečení možná zaujme u pohovoru v uměleckých oborech, ale v klasické práci se výstřelkům dnešní módy pro jistotu vyhněte.

    Nedívejte se do země

    Vždy se dívejte do očí, a to všem lidem u pohovoru.

    Neodpovídejte pouze “ano” a “ne”

    Zaujměte potenciálního zaměstnavatele tím, že umíte vyjádřit svůj názor více než jedním slovem či jednou větou.

    Nekuřte před pohovorem cigarety

    Nikde není psáno, že musíte s tímto zlozvykem skoncovat nadobro, ale minimálně při pohovoru není vhodné být cítit cigaretovým kouřem.

    Nezívejte

    Zkuste to ovládnout.

    Nepomlouvejte minulého zaměstnavatele

    Zavlečete do diskuse negativitu, která u pohovoru není žádoucí. Pomlouvání navíc nepůsobí loajálně.

    Nežvýkejte

    Žvýkání zakazují učitelé dětem už na základní škole během vyučování a dobře ví proč. Pokud Vám žvýkačka pomáhá soustředit se, zkuste přijít na jiný způsob, jak se koncentrovat.


Zatím žádné komentáře

Napsat komentář


💵

Šetříme vám peníze. Ukazujeme, kde zbytečně přeplácíte.

🖋️

Nejsme žádní poradci. Jsme novináři, naši prací je předávat informace.

😊

Skrblík je zdarma. Financuje nás reklama, ne peníze čtenářů.

Jsme féroví. Doporučujeme jen to, čemu sami věříme.

🙏

Jsme lidi a chybujeme. Nepřesnosti se však snažíme rychle opravit.