10 dotazů na České dráhy: Místenky zdarma, slevy pro studenty, kdy přistavují další vagóny?

Neděle, 09. prosince 2018, Michal Pavelka

V prosinci 2018 došlo k dalším změnám v traťových jízdenkách, a tak jsme požádali tiskového mluvčího Českých drah, jestli by nám nezprostředkoval odpovědi na několik otázek, které se obecně týkají problémů cestujících.

Nakonec jsme zaměstnali dispečery zajišťující operativní řízení, rezervační pracoviště, tarifní oddělení i odborníky přes IT technologie. Tímto všem děkujeme za ochotu a nabízíme různá jejich doporučení či přímo vychytávky, které vám mohou ulehčit cesty po našich železnicích.

1V diskusních fórech se hodně diskutuje o místenkách zadarmo. Já používám aplikaci Můj vlak. Někdy mi je místenka zdarma nabídnuta, někdy ne. Můžete mi popsat, zdali jde o čas rezervace, případně jiná specifika vlaků?

České dráhy nabízejí bezplatné rezervace při nákupu jízdenky v e-shopu.

Pokud si tedy cestující kupuje Superakční jízdenku vázanou na konkrétní vlak, pak je mu přímo rezervace pro tento vlak nabídnuta. Ostatní jízdenky vázáné na konkrétní vlak nejsou a cestující tak musí zadat požadavek na rezervaci místa v konkrétním vlaku.

Ve vnitrostátní přepravě je mu obvykle nabídnuta rezervace zdarma. Výjimkou jsou spoje SC Pendolino, kde se pohybuje cena rezervace podle času jízdy vlaku (špička versus sedlo) od 35 do 200 Kč.

Rezervace jsou zpoplatněny v případě mezistátní dopravy nebo v případě samostatného pořízení rezervace bez jízdenky.

2Vyhodnocujete si statistiku rezervovaných míst a jste na základě výsledků schopní operativně přistavit další vagón?

V rezervačním systému máme nastavené tzv. alarmy, které upozorní na větší rezervaci míst u všech spojů, které jsou v našem rezervačním systému zavedeny.

Počty rezervací se denně vyhodnocují a případně se organizuje operativní posila na následující den, pokud to provozní a technologické procesy umožňují. Ne vždy a všude to lze, např. s ohledem k délce nebo hmotnosti vlaku.

Některé spoje jsou pak v rezervačních systémech zahraničních železnic, a zde informace o obsazenosti bohužel nemáme. Jsou to hlavně mezistátní vlaky, které mají výchozí stanici v zahraničí.

3Jsem profesí učitel a velmi často jsem řešil společnou jízdenku. Nyní, když studenti jezdí za 25 % ceny, jsem ji už několikrát nekupoval a nechal jsem na studentech, aby si ji koupili sami. Samozřejmě jsem se následně nevyhnul slovním potyčkám s průvodčími. Jak zákazníky v současné situaci motivujete ke koupi společné jízdenky?

Hlavní motivací pro pořízení společné jízdenky je zajištění bezplatné rezervace míst pro skupinu ve většině spojů.

Pořízení společné jízdenky a ohlášení přepravy skupiny je také zdvořilost vůči ostatním cestujícím, protože s ohledem na známou situaci v cestě skupin lze podle provozních možností reagovat na kapacitu vlaku, a je to také výhoda pro samotnou skupinu, že bude přepravena společně a bude pro ni zajištěno místo k sezení.

Pokud to provozní podmínky dovolují, jsou pro skupiny vyčleněna místa také např. v osobních a spěšných vlacích.

4Jak správně postupovat, když se rozhodnu, že se třídou studentů ve věku cca 17 let vyrazím na školní výlet?

Nejlepší je nadále objednávat přepravu skupiny prostřednictvím webových stránek www.cd.cz s dostatečným předstihem, tedy nejméně 72 hodin.

Podmínkou je, že musí být do formuláře uvedeni minimálně dva cestující, kteří budou odbaveni slevou pro skupinu, a k nim se připíše počet cestujících, kteří jsou součástí skupiny, ale jízdenku si pořizují samostatně, např. se slevou pro děti, studenty, tarif IDS atp.

Taková skupina pak bude odbavena jízdným vypočteným pouze pro uvedené dva cestující a bezplatnými místenkami pro celou skupinu. Ve specifických případech je možné kontaktovat také zákaznickou linku (např. mail info@cd.cz) nebo se obrátit na obchodní oddělení ČD.

5Stalo se nám, že jsme jeli s více než sto dětmi, písemně i telefonicky jsme tuto skutečnost hlásili, stejně se v zatáčce před nádražím objevily dva vagóny lokálky jako kdykoliv jindy. Jde o nějaké osobní selhání anebo někdy není technicky možné přistavení dalšího vagónu? (Stalo se nám to na Šumavě, myslím Kubova huť.)

V případě některých tratí nebo vlaků jsou možnosti posílení omezeny např. charakterem tratě, jako jsou například stoupání a délka kolejí, nebo parametry vozidla, např. tažnou sílou.

V závislosti na těchto parametrech je pak někdy posílení vlaků možné pouze v omezené míře nebo není vůbec možné. I v těchto případech se ale snažíme hledat alternativní řešení např. rozdělením skupiny nebo zajištěním náhradní dopravy autobusem atp.

Provoz na Pošumavských lokálkách včetně tratě přes Kubovu Huť však od jízdního řádu 2018 České dráhy neprovozují.

6Další podobný problém. Na mnou nejčastěji využívané trati jezdí zpravidla dva vagóny, v půlce jednoho z nich je první třída. V ní samozřejmě nikdo nesedí, zatímco ve zbytku vlaku v některých obdobích stojí desítky lidí. Z mého pohledu to kazí vaší společnosti image. Maji průvodčí nějaká interní nařízení, že do jedničky nemohou cestující v žádném případě pustit?

Délka souprav a jejich kapacita, typ vozů a služeb je smluvně zakotven v objednávce Ministerstva dopravy ČD u dálkové dopravy a jednotlivých krajů v dopravě regionální.

Kapacita vlaků je stanovena podle obvyklého využití, které sledujeme při týdenních sčítacích akcích nejméně čtyřikrát do roka. Kromě toho děláme např. mimořádná sledování a vyhodnocujeme i hlášení personálu z každé jízdy, pokud došlo k přeplnění vlaku. Na základě takových podkladů jsme zařadili do dálkových vlaků např. po zavedení státních slev pro studenty a seniory od 1. září v několika vlnách skoro 60 dalších vozů.

Na lince R22 Rumburk – Kolín, o kterou ve vašem případě jde, jezdí dvou až třívozové soupravy s kapacitou cca 100 až 200 míst k sezení, kde je pouze 8 až 14 % míst v 1. třídě (méně než třetina plochy jednoho z vozů). Třívozové soupravy jezdí především ve frekvenčně silných obdobích a v úseku s větší obsazeností.

Za běžné situace mohou oddíl 1. třídy využít cestující jen s jízdenkou pro 1. třídu. K řadě jízdenek je možné si 1. třídu doplatit a tento doplatek není obvykle nijak vysoký. Před několika lety došlo k výraznému zlevnění 1. třídy v řádu desítek procent.

Použití 1. třídy i dalšími cestujícími je možné po souhlasu dispečera a přistupuje se k němu za zcela mimořádných provozních situací.

7Zaměřme se na problémy klasického zákazníka. Jaké výhody má aplikace Můj vlak? Proč by ji měli cestující více využívat?

Mobilní aplikace Můj vlak je jednoduchý a praktický nástroj pro plánování cesty spoji Českých drah i při samotné cestě.

Vyplatí se i lidem, kteří cestují vlakem jen příležitostně. Rychle a jednoduše je možné vyhledat spojení, on-line získat informace o jízdě vlaku (např. údaje o plánovaných výlukách, mimořádnostech, aktuální poloze vlaku, plánu další jízdy a nástupišti atp.) a umožňuje také snadný a rychlý nákup jízdenky bez nutnosti cesty k pokladně, a to prakticky kdekoliv, kde je pokrytí signálem mobilních operátorů.

8Jsem zákazník, co využije vlak jednou za čtrnáct dnů při cestě na výlet. Nemáte nějaké vychytávky, jak ušetřit? Případně, jak získat nějaké bonusy?

Ušetřit a získat bonusy je nejlépe možné při pravidelném nákupu jízdenek v e-shopu, kde může registrovaný zákazník sbírat za jednotlivé nákupy body a následně je může vyměnit za různé výhody, které jsou nabízeny.

Ušetřit lze také díky nákupu různých zvýhodněných jízdenek, jako jsou např. Superakční jízdenka, Skupinová víkendová jízdenka, Skupinová sleva a jiné. Děti, studenti a senioři nad 65 let pak mohou i pro výlety využít státní slevu 75 %. Vždy tedy záleží na konkrétním charakteru cesty, např. na trase, počtu osob, termínu atp. Přehled slev lze snadno vyhledat na webu www.cd.cz.

9A co zákazník, který jezdí denně do práce? Jak ten by mohl co nejvíce využít výhod Českých drah?

Pro pravidelné cesty na jedné trati např. do školy nebo do zaměstnání nabízíme traťové jízdenky, které jsou od 9. prosince v nabídce pro trasy do 150 km.

V kombinaci se slevovými aplikacemi IN25 nebo IN50 pak mohou cestující ušetřit značné částky. Například jednorázová obyčejná jízdenka bez slev z České Lípy do Děčína (31 km) stojí 54 Kč. Při 20 pracovních dnech a 2 cestách denně by cestující zaplatit za dojíždění 2 160 Kč.

S obyčejnou traťovou jízdenkou je tato cena jen 1 512 Kč (úspora 648 Kč / sleva 30 %) a s aplikací IN50 je cena jen 756 Kč (úspora je 1 404 Kč / sleva 65 %). Využívat lze i krajské tarify IDS ve stále více regionech.

10Snem mnohých je procestovat vlakem Evropu. Nabízíte v tomto směru nějaké “celoevropské” jízdenky?

Pro cestování po Evropě nabízíme Včasné jízdenky Evropa. Ty jsou výhodné pro jednorázové cesty a nabízíme je do mnoha destinací např. v Německu, v Rakousku, na Slovensku, v Polsku, Maďarsku Švýcarsku, Belgii nebo v Nizozemí, Dánsku a také do slovinské Lublaně.

Jednorázová cesta např. z Prahy do Berlína nebo do Vídně stojí od 375 Kč, z Prahy do Lince od 238 Kč a z Prahy do Hamburku od 502 Kč. Studenti nebo senioři mají jízdenky ještě levnější.

Pro delší poznávací cesty jsou vhodné jízdenky Interrail. Ty nabízíme v různých cenových úrovních podle věku cestujícího (student, dospělý, senior) a podle země, resp. podle toho, kolik zemí navštěvuje. Jejich platnost může být až jeden měsíc.

Jízdenky lze kombinovat např. i s leteckou dopravou, lze letět třeba z Prahy do Madridu, Lisabonu nebo Londýna a pak dané země, Španělsko, Portugalsko nebo Velkou Británii, poznávat vlakem se síťovou jízdenkou Interrail zakoupenou v Česku. Podobně to samozřejmě platí pro všechny země zapojené do nabídky Interrail. Podrobné informace o nabídkách jsou na www.cd.cz.

Komentáře

  • Vlasta 19. prosince 2018 v 07:07

    To je všechno hezké, ale kdy konečně budou ČĐ jezdit podle jízdího řádu. Jezdím vlakem velice často a ještě jsem pomalu tu čest dojet do cíle načas!!!

  • Petr Novák 19. prosince 2018 v 08:14

    Vlasto a je zpoždění způsobeno vinou Českých drah? Nemůže za něj třeba správce kolejí (SŽDC), nedostatečná kapacita trati (poděkujte aktivní vládě, která zaspala), špatné počasí, rekonstrukce trati atd.? Hloupě plkat dokáže každý.

  • Ivan 19. prosince 2018 v 10:58

    ano, hloupě plkat dokáže každý.
    jenže cestujícího nezajímá ani nemá, kdo za co může. dvojnásob ne, že tratě provozuje někdo jiný než dopravce. to by se měli zajímat i o dodavatele elektřiny, transformátorů, usměrňovačů, nafty…?
    ČD má v dodržování jízdního řádu velké problémy. klidně nechá spoj, který má poznámku “vlak nečeká na přípoj”, odjet minutu před příjezdem rychlíku, aby druhý den týž spoj nechal na jiný vlak čekat.
    cestující je až v poslední řadě

  • Marie 19. prosince 2018 v 11:20

    Dobrý den, platí ještě v současné době ZDARMA jízda v MHD Praha na vlakovou jízdenku ČD zakoupenou do Prahy? Může někdo poradit? Děkuji Marie

  • Petr Novák 20. prosince 2018 v 16:11

    “Cestujícího nezajímá, kdo za co může” – a jak může dle Vás dopravce ovlivnit problémy na straně správce dopravní cesty? Pokud někdo nedokáže rozlišit správce dopravní cesty a dopravce, internetový obchod a společnost přepravující zásilku nebo obchodníka s elektřinou a správce infrastruktury, tak ať raději mlčí a stupidně neplácá.

    90 % vlaků Českých drah v roce 2017 odjelo/přijelo se zpožděním do 5 minut. Jak chcete při množství vlaků vypravovaných ČD zajistit 100% spolehlivost, pakliže do provozu přichází vlivy, které neovlivníte? Např. zmíněná SŽDC, případně dominový efekt u zpoždění (pakliže by vámi zmiňovaný spoj čekal, mají čekat i všechny přípojné spoje v následujících stanicích?)

  • Honza 11. ledna 2019 v 12:57

    Mluvíte o aplikaci “Můj vlak”, která na rozdíl od webové stránky https://www.cd.cz neukazuje hned nejnižší cenu za spoj, ale musí se k ní člověk proklikat, takže si nemůže vybrat spoj podle ceny (zajímavé, že na webu je tato cena zobrazena u každého spoje). PROČ?

  • Jan Říha 2. srpna 2019 v 10:57

    Dobrý den,
    jak lze v aplikaci Můj vlak zakoupit parkovací voucher ?
    děkuji
    Jan Říha