SKRBLOG

Pavelkovo skrblení 44: Moje zkušenosti s odstoupením od smlouvy

Pondělí, 23. březen 2015, Michal Pavelka

Nebudu protahovat story o svém počítači, kterou jsem rozehrál v minulých dvou dílech (první, druhý). Prodejce mi nakonec peníze vrátil ve lhůtě jednoho měsíce. Překvapilo mě, že nakonec vrátil vše včetně ceny za služby a poštovné.

Ale přesto si pojďme připomenout zádrhele tohoto zákaznického práva. Bez udání důvodu můžete zboží zakoupené na internetu vrátit ve lhůtě čtrnácti dnů. Zboží nestačí poslat poštou a myslet si, že ono tam nějak dojde. Například můj internetový prodejce měl centrálu v Brně a jednotlivé pobočky ve větších městech České republiky. Kdyby mi sami nezavolali, ani bych původně nevěděl, se kterou pobočkou jsem ve skutečnosti obchodoval. Odstoupení od smlouvy je tak dobré poslat poštou, e-mailem, faxem nebo ho prostě sepsat přímo na pobočce (pokud není na druhém konci republiky).

Jde o standardní oficiální dopis, který nás učili psát ve škole, a měl by obsahovat něco v tomto smyslu: S ohledem na to, že jsem zboží zakoupil/a prostřednictvím Internetu, uplatňuji tímto v souladu s občanským zákoníkem své právo a odstupuji bez uvedení důvodu a bez jakékoli sankce od kupní smlouvy, a to ve čtrnáctidenní lhůtě od převzetí zboží.

Zákon však připouští některé výjimky.

V obchodních podmínkách „mého“ prodejce je například tato větička: V případě nákupu v rámci podnikatelské činnosti (uvedení IČ na nákupní doklad) nárok na odstoupení od kupní smlouvy nevzniká. Jinými slovy: nakupujete-li produkt na firmu, občanský zákoník se na vás nevztahuje.

Vrátit nemůžete také rychle se kazící zboží, zboží, které bylo na vaši žádost upraveno, audio a video nahrávky a počítačové programy s porušeným originálním obalem, noviny a časopisy (to je škoda, vracet přečtené noviny a pondělní Týden by mě fakt bavilo).

Vracet nelze věci vydražené nebo získané v loterii.

Také nezkoušejte vracet věci na dobírku, zboží vracíte na vlastní náklady.

Chybami se člověk učí. Svůj nový počítač jsem si koupil pod komínem, od firmy přímo v místě bydliště. Není to repas, na jednotlivé komponenty mám dvou i tříletou záruku, programy, které jsem požadoval, mi nainstalovali zadarmo. Hned po zapojení jsem měl jen jediný problém – s neviditelným diskem – a ten mi vyřešil technik během pár minut prostřednictvím teamvieweru. A cena jen o tisícovku větší.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa zůstane utajena. Urážlivé nebo nicneříkající komentáře rovnou mažeme. :-)

Komentáře