Jak jíst avokádo

Lenka Rutteová
Publikováno 9. března 2021
  1. Jak jíst avokádo

    Jak jíst avokádo

    Avokádo můžeme jíst jakkoliv. Syrové i tepelně upravené. Se slanou chutí, ale i na sladko. Jsou lidé, kteří si avokádo jen přidají do salátu, aniž by jej jakkoliv dochucovali – vychutnají si přirozenou chuť tohoto ovoce, které téměř není sladké, za to má vynikající chuť svého rostlinného tuku. Ale ta samozřejmě nemusí vyhovovat všem. Proto je nutné si vyzkoušet různé úpravy avokáda a najít si ty, které vám budou nejvíce vyhovovat.

    Důležité je, že avokádo, které budete jíst, musí být měkké. Když jej zmáčknete v dlani (nikdy jen prsty), musí se prostě nechat mírně promáčknout. Jen nevyvíjejte příliš velký tlak, aby avokádo nezačalo hnít, když byste uznali, že ještě není připraveno, a nechali ho do dalšího dne v košíčku s ovocem. Zralé avokádo, respektive jeho dužnina, se dá snadno rozmačkat vidličkou přímo na mazlavou kaši.

    V obchodě koupíte avokáda ještě tvrdá. A je nutné je nechat doma několik dní dojít. Někdy tři dny, jindy týden. Ve specializovaných obchodech se zdravou výživou nebo s ovocem a zeleninou dávají avokáda na pult, až jsou téměř připravena ke konzumaci, takže se vám dostatečně odleží jen přes jednu noc.

    U nás se prodávají dva různé druhy avokáda, jedno je ve stádiu zralosti téměř černé, to druhé je jasně zelené. Avokádo černé má slupku tvrdou, někdy s problémy ji prokrojit. Naopak zelené avokádo má slupku měkkou. Vždy však musí být plod bez fleků, propadnutých skvrn, prostě bez jakéhokoliv poškození.

  2. Jak často jíst avokádo

    Jak připravit avokádoAvokádo obsahuje zdraví prospěšné tuky, ale na druhou stranu je poměrně bohaté na kalorie. Proto avokádo sice zařaďte do jídelníčku, ale střídměji než klasickou zeleninu, například rajčata či okurky. A zároveň se pokuste omezit příjem dalších tuků (když je v salátu avokádo, už v něm nepotřebujete olej).

    Avokádo má tu kouzelnou moc, že dobře a dlouhodobě zasytí, protože obsahuje mononenasycené mastné kyseliny. Díky tomu budete mít mnohem menší pocit hladu i během diety. Ve výsledku bude vaše dieta prostě úspěšnější. Takže když se naučíte přidávat avokádo do vašich jídel (ne celé, vždy jen kousek), budete mít v hlídání postavy a výživy mnohé usnadněno.

  3. Jak jíst avokádo syrové

    Syrové avokádo jíme tak, že jej rozloupneme napůl a vyndáme pecku. Dužninu pak lžící vyškrábneme ze slupky. Slupka se většinou vyhazuje, ale jsou recepty, kde se dá pracovat i se slupkou. Jen musíme být smíření s vrstvou postřiků a leštících látek, která na slupce je.

    Vyškrábnutou dužninu dále upravíme podle receptu. Nejjednodušší jsou pomazánky z avokáda, kdy dužninu jen namačkáme vidličkou nebo s ostatními surovinami namixujeme. Pokud chcete čistě avokádovou pomazánku, stačí do namačkané dužniny z avokáda přidat sůl a pepř. A je hotovo. Výsledná chuť je trochu podobná míchaným vajíčkům.

    Avokádo lze nakrájet a přidat do zeleninového salátu. Ale vynikající je i jako doplněk koktejlů. Avokádové dipy a pomazánky, známé jako guacamole, mají mnoho podob a příchutí. Avokádo se k mnoha jídlům hodí jako doplněk, kdy ho jen nakrájíte na malé kousky nebo plátky. Takto se avokádo dává do sushi, do již zmíněných salátů, k mořským plodům, prostě kamkoliv, kam potřebujete přidat hladivou, tučnou a nenáročnou chuť avokáda.

    U syrového avokáda je vždy nutné počítat s tím, že avokádo oxiduje a tmavne. Více než banán, dokonce asi v té míře jako nové brambory. Takže pokud chcete chystat syrové avokádo a pokrmy z něj s předstihem, vždy přidejte trochu citronové šťávy, abyste oxidaci a nevzhlednému hnědnutí zabránili.

  4. Jak uvařit avokádo

    Jak připravit avokádoAvokádo je však vynikající i v teplé kuchyni. Vyrobíte z něj vynikající polévku guacamole (recept na ni najdete v tomto návodu). Avokádo je vynikající grilované, kdy na celou úpravu stačí asi pět minut. Avokádo položíte na gril, ale předtím jste jej rozpůlili. Jakmile je avokádo ogrilované, jen jej ze slupky vyloupnete na chléb a rozetřete nebo rozmáčknete vidličkou. Přidáte vrstvu ochuceného žervé sýra, do kterého jste přimíchali sůl, pepř a citronovou šťávu (ta není nutná).

    Avokádo můžete přidat do zapékané zeleniny, do omáček, které chcete zjemnit. Výborné je avokádo i v těstech na přípravu moučníků. Není nutné se jeho tepelné úpravy bát, protože nijak nemění barvu ani strukturu. Naopak zjemní a zvláční celý výsledný pokrm.

  5. Jak jíst avokádo na sladko

    Sladké příchutě avokáda jsou nejlepší v kombinaci s kakaem. Stačí vzít avokádo, kakao, med, třeba i banán. A všechno pak rozmixovat dohromady na čokoládovou pomazánku. Vynikající je i čokoládová pěna, na jejíž přípravu najdete recept opět tady.

    Avokádo můžete přidat do ovocných smoothie, koktejlů, do ovocných salátů. Dobrou službu udělá, i coby součást těsta na buchtu nebo na lívance. Výsledek bude totiž o dost jemnější než bez avokáda. Pokud jste zvyklí na sladké tousty, dejte avokádo na toustový chléb místo másla. Potom přidejte marmeládu a zapečte. Výživná sladká snídaně je na světě.

  6. Jak jíst avokádo na slano

    Slané podoby avokáda jsou také bohaté. Jak syrové pomazánky, tak zapékaná jídla, polévky nebo slané moučníky, kdy avokádo přidáte třeba do slaného koláče quiche nebo jej přimícháte k cuketě a vytvoříte cukeťák.

    Avokádo dokonale zjemní každou omáčku k masu, vykouzlí hlaďoučký dip nebo si jej prostě jen namažete na chleba, osolíte a opepříte. Vynikající je i samotné zapečené avokádo nebo plněné pečené avokádo se šunkou, sýrem a žloutkem.

  7. Jak jíst pecku z avokáda

    Pecka z avokáda je další výživová bomba. A dá se jíst! Stačí ji pár dní sušit, potom kladívkem nebo paličkou na maso rozbít na menší kousky. A ty buď nadrtit v hmoždíři nebo v sekáčku na oříšky či na led. Vznikne prášek, který si budete přidávat do jídla. A za jakým účelem?

    Pecka avokáda má kvanta antioxidantů. Nese v sobě látky, které mají protizánětlivé účinky. A také jsou antivirotické, což výrazně omezí výskyt rýmy a dalších infekcí horních cest dýchacích. V pecce od avokáda je také spousta luteinu, který napomáhá zdravému zraku. No a v neposlední řadě je tu spousta vitamínů a minerálů. Nelze nezmínit hořčík a draslík. Vláknina tu samozřejmě také nechybí.


Zatím žádné komentáře

Napsat komentář


💵

Šetříme vám peníze. Ukazujeme, kde zbytečně přeplácíte.

🖋️

Nejsme žádní poradci. Jsme novináři, naši prací je předávat informace.

😊

Skrblík je zdarma. Financuje nás reklama, ne peníze čtenářů.

Jsme féroví. Doporučujeme jen to, čemu sami věříme.

🙏

Jsme lidi a chybujeme. Nepřesnosti se však snažíme rychle opravit.