SKRBLOG

Pavelkovo skrblení 86: Moje zkušenosti s Aliexpress.com

Pátek, 16. prosinec 2016, Michal Pavelka

Právě sbírám první zkušenosti s doručováním dárků. Až na některé větší kousky jsem vše objednával po internetu. Výsledky jsou rozporuplné.

Lidé se stále bojí asijských e-shopů, ale já s nimi zatím nemám žádnou špatnou zkušenost. Třeba fotopast jsem sehnal na serveru AliExpress v přepočtu za 1 600 korun, přičemž šlo o konečnou cenu. (Na českých e-shopech je za cenu skoro dvojnásobnou.) U malých věcí si neúčtovali žádné poštovné, žádné další poplatky. U větších ano podle rychlosti přepravy, ale i tak se cena vyplatila skoro o tisícovku. Pro někoho je samozřejmě problémem angličtina, ale i pro mě na úrovni A2 se nejednalo o problém. Jiní se ještě stále bojí používat platební kartu při placení na internetu.  Slyšeli jste o někom, že by byl po netu zneužit? Cena je uváděna v dolarech, ale kalkulačka je součástí každého počítače nebo mobilu.

Největším problémem je doba doručování. Standardně se pohybuje v rozmezí 15 a 40 dnů. Mně kamera dorazila přesně za měsíc. Nejedná se tedy o obchod pro někoho, kdo nakupuje dárky na poslední chvíli.

Menší věci typu obalů na mobil mi hodil pošťák do schránky, pro zmíněnou kameru jsem si musel na poštu.

A tím se dostáváme do českého prostředí. Pošta zkrátka nestíhá, chodím tam prakticky denně a ne vždy jsem spokojen. Po jednom balíku, který mi avizovali jako doručený, už pátrají čtyři dny, další nalezli ve skladu poté, co jsem byl už velmi neodbytný. Nějak ten jejich systém nechápu – pošlou avízo, vezmou si občanku, znají číslo balíku, a přesto mi klidně sdělí, že balík ve skladu nemají. A nejvíc mě prudí, jak mi mezi tím neustále nabízejí stírací losy. Což o to, já to vydržím a žádný si nesetřu. Vadí mi však, jak si je po desítkách kupují lidé, kteří evidentně mají hluboko do kapsy. Zaměstnanci pošt jsou evidentně hodnocení podle počtu prodaných losů.

K balíkům se v nejbližších dnech vrátím. Mám ještě některé historky v zásobě a stále mám doma jen polovinu objednaného zboží.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa zůstane utajena. Urážlivé nebo nicneříkající komentáře rovnou mažeme. :-)

Komentáře

  • Irena 21. prosince 2016 v 22:48

    Nesouhlasím s tím, co autor říká o “nezneužitelnosti” platební karty – mně osobně se to za poslední rok stalo hned dvakrát. Aliexpress totiž nepoužívá 3D secure, potvrzování plateb formou SMS funguje pouze při částkách vyšších než 10 tisíc Kč. Za takové částky se tu ale většinou nenakupuje. Mně bylo při prvním pokusu ukradeno cca 2300 Kč, další pokusy již byly na vysoké částky, takže příchozí sms mě upozornila, že se něco děje. Okamžitě jsem se spojila s bankou a během měsíce byla neoprávněná platba zrušena a peníze vráceny. Bance se totiž podařilo stopnout platbu dříve, než dorazila na “druhou” stranu. Začala jsem díky tomu na Aliexpressu platit kartou, na které se dá vynulovat limit pro internetové placení. Uběhl asi půlrok a přišla mi SMS o překročení limitu – což signalizovalo pokus o zneužití (já byla v divadle a rozhodně v tu chvíli nic nenakupovala). Banka mi pak potvrdila pokus o zaplacení částky cca 2400 Kč přes zahraniční platební bránu. Tentokrát díky vynulovanému limitu k žádnému stržení peněz nedošlo, banka mi pak potvrdila, že vynulování limitu pro internetové platby je to jediné, čím se mohu stoprocentně bránit. Takže platit ano, ale buď nulovat limit, což zdaleka u každé karty nejde, nebo platit systémem PayPal.

  • Roman 15. ledna 2017 v 17:09

    Při zneužití platebních karet na internetu si v 99% může uživatel sám a to většinou tím, že z lenosti (i když tomu všichni říkají pohodlnost) kartu s údaji uloží na webu e-shopu, kde jsou údaje zcizitelné a lehce zneužitelné. Takže spíš by mělo být Platit ano, ale neukládat kartu na webu. A platí to o jakémkoliv e-shopu, nejen na Aliexpress. A PayPal není o moc bezpečnější. Použil jsem jej 1x před 5 lety. Loni mi začaly chodit podvodné maily (Bylo legrační sledovat adresy, ze kterých chodily. Např. Japonsko, USA, Rusko, Čína apod.), které tvrdily, že je potřeba aktualizovat můj PayPal účet. Pravděpodobně tedy došlo ke krádeži dat z PayPal.