Exotické hrnce aneb zkušenosti s poznávacími zájezdy CK TopFly s. r. o. do Turecka

Redakce
Publikováno 3. března 2015

Přezdívá se jim exotické hrnce. Nebývale levné poznávací zájezdy do Turecka, u kterých má člověk po přečtení účastníků zájezdů dojem, že cílem pořadatele je vydělat v první řadě na provizích od prodejců koberců, hrnců, šperků a dalších orientálních cetek.

Pořadatelem většiny těchto zájezdů je kontroverzní pražská cestovní kancelář TopFly s.r.o.

Zkušenosti účastníků zájezdu s CK TopFly do Turecka

Pro potenciální zájemce o zájezd s CK TopFly je takřka povinným čtením košatá diskuze o 52 stranách na webu Orbion.cz. Negativních komentářů je velké množství, často detailně popsaných. Ačkoliv ne všechny jsou zcela relevantní a u části z nich lze rozpoznat jistou míru zveličování, nelze se ubránit dojmu, že jich je až příliš mnoho. Těch pozitivních je sice řádově více, ale…

U komentářů na Orbionu je zobrazena část IP adresy diskutujícího – z důvodu ochrany soukromí je skryta čtvrtá část, která může nabývat hodnot 0 – 255. U několika komentářů s pozitivními reakcemi na společnost TopFly jsou první tři části IP adresy shodné, avšak diskutující vždy vystupuje pod jinými jmény. Minimálně v jednom případě pak vystupuje přímo jako zástupce CK TopFly.

To vytváří velmi silné podezření, že si minimálně některé pochvalné komentáře psali přímo zástupci společnosti TopFly snažící se tak napravit dojem vyvolaný negativními recenzemi. Po upozornění na tuto skutečnost jedním z diskutujících se již žádné pochvalné komentáře z dané části IP adresy na webu neobjevují.

Tento exces nicméně hází stín podezření na všechny ostatní pochvalné komentáře. Člověk se po jejich přečtení neubrání dojmu, že jsou psány účelově.

Za zmínku stojí také fakt, že se všichni klienti cestovní kanceláře ve smlouvě zavazují dodržovat obchodních podmínky, dle kterých se “zdrží jednání, které by mohlo […] poškodit jméno TopFly a/nebo jejího zástupce (eventuelně delegáta)”. Pod tím lze chápat také sdílení svých negativních zkušeností.

Na co si stěžují účastníci zájezdů od CK TopFly?

Většina stížností na webu Orbion se týká následujících témat:

  1. Povinné předváděčky

    Zájezdy od TopFly jsou nebývale levné, neboť je jejich součástí povinná exkurze do obchodů se zlatem, koberci, nebo koženými výrobky. To v diskuzi na Orbionu potvrdil i údajný zástupce CK Top Fly. V průběhu exkurzí jsou návštěvníci přesvědčováni ke koupi výrobků za ceny vyšší než obvyklé. Cestovní kancelář z realizovaných nákupů zjevně inkasuje část provize, v důsledku čehož může zájezd nabízet za nízkou cenu, aniž by na tom výrazněji ekonomicky tratila.

    Povinné účasti na prodejní akci se lze dle obchodních podmínek vyhnout jen dodatečným poplatkem: “V případě, že se zákazník nezúčastní stanoveného programu či jeho části, je povinen uhradit na místě přirážku ve výši 199,- EUR delegátovy TopFly, splatnou v den odletu z destinace do ČR.” (Ano, pravopisná chyba je součástí podmínek.)

    Po přečtení zkušeností údajných účastníků zájezdu se člověk neubrání vzpomínce na organizátory předváděcích akcí, pro něž se vžilo označení šmejdi. Pakliže turečtí prodejci skutečně finančně sponzorují účastníky zájezdu, nelze se divit intenzitě přesvědčování ani případným lžím. Veškeré nákupy se samozřejmě řídí tureckými zákony, ceny některého nabízeného zboží se přitom pohybují v tisících eur. Kdo nemá hotovost, existuje možnost prodeje na splátky.

  2. Hotely

    U negativních komentářů panovala nebývalá shoda ohledně nízké kvality ubytování. Dle jednoho z diskutujících “byl hotel na Pamukale horší než nádražní ubytovna”. Jiný z účastníků zájezdu nahrál fotografie jednoho z hotelů na internet.

    Velmi často také mělo docházet ke změnám ubytování na poslední chvíli, obvykle v důsledku “náhlého uzavření” či “obsazenosti”. Dle diskutujících šlo v drtivé většině případů o změnu k horšímu.

    Skrblíkovi se podařilo získat seznam některých hotelů, v níž měli být účastníci poznávacích zájezdů TopFly ubytováni. Většina z nich sice uvádí u svého názvu čtyři hvězdičky, jak slibuje sama cestovní kancelář, nicméně toto označení je zcela nicneříkající. Společné mají jedno – Magic Hotel, Hotel Suix Lara, Grida City Hotel, C&H Hotel Pamukkale, Golden Ring HotelHalici Hotel Pamukkale mají na rezervačních portálech velmi podprůměrné hodnocení.

    Tato volba hotelů vytváří dojem, že šlo primárně o snahu nalákat méně zkušené cestovatele na počty hvězdiček bez ohledu na skutečnou úroveň hotelu. Zkušený cestovatel nehledí na počet hvězdiček jako na ukazatel kvality, nýbrž na recenze a hodnocení bývalých hostů.

  3. Chování delegátů cestovní kanceláře

    Stížnosti na chování delegátů nebo zástupců cestovní kanceláře je prakticky nemožné objektivně hodnotit. Účastníci diskuze se zmiňují o aroganci, nedodržování programu, nepřesně či nepravdivě podávaných informacích, opakovaně měli být klienti odbýváni sdělením ve stylu “a co jste za tu cenu čekali”? Horší mělo být také chování zástupců pořádající kanceláře vůči účastníkům, kteří si nezakoupili ani jeden z nabízených balíčků.

    V diskuzi se dále řeší několik osobních výpadů, jeden z uživatelů na YouTube nahrál video z jednoho incidentu z průběhu zájezdu.

    U komentářů tohoto typu je třeba nezapomínat na značně nereprezentativní chování některých českých účastníků zájezdů poté, co překročí hranice státu. Pověstné jsou trapné nájezdy na švédské stoly, kdy si někteří neváhají nabízeným jídlem plnit igelitové tašky.

  4. Vysoké ceny fakultativních výletů

    Někteří diskutující si stěžují na vysoké ceny některých výletů či vstupného. Ty mají převyšovat skutečnou cenu vstupného a jistým způsobem tak kompenzovat nízkou cenu zájezdu.

    Cestovní kancelář o nezahrnutí vstupného do ceny zájezdu upozorňovala předem a je na každém z klientů, aby s touto informací nějak naložil. Cestovka je soukromá společnost, jejímž cílem je generovat zisk svým majitelům.

    Někteří z účastníků si v destinaci uspořádali vlastní program a dle svých slov nelitovali.

Jak předváděčkový zájezd poznat

Zájezdy s takřka povinnou účastí na předváděcích či nákupních akcích lze v nabídkách cestovních agentur rozpoznat relativně jednoduše:

Zájezdy jsou nabízeny přes slevové portály

Neplatí to výhradně, ale poznávací zájezdy za hrnci a kožešinami jsou velmi často prodávány na slevových portálech. Nabídka zájezdu se objevila na Slevomatu, Hyperslevách nebo na problémovém webu Zapakatel, kde šlo zájezd pořídit již za 2 790 Kč. Po připočítání poplatků a nepsaně povinných balíčků se cena vyšplhala na téměř 13 400 Kč.

Kolik bylo lidí, kteří se o navýšení ceny dozvěděli až poté, co si výhodný zájezd zakoupili?
Inzerce na slevových portálech může být zcela regulérním kanálem, zároveň ji však je možné rozumět také jako cestou, kterou lze prodat jinak neprodejné zboží nebo služby.

Cena zájezdu

“Exotické hrnce” jsou obvykle prezentovány jako poznávací zájezdy, navíc jsou nápadné svou nízkou cenou ve srovnání s ostatními poznávacími zájezdy.
Nejlevnější varianta 8denního poznávacího zájezdu Velký okruh Lykií od CK TopFly je na webu Invia.cz prodávána za 5 980 Kč včetně tax. Odhlédneme-li od zájezdů této společnosti, nejlevnější poznávací zájezd do Turecka (bez předváděček) je 4denní a stojí 12 529 Kč.

Programový balíček za příplatek

Balíčky za příplatek nelze automaticky chápat negativně, nicméně je důležité si uvědomit jejich roli. U zájezdu po Lykii a do Kappadokie činí cena balíčku 160 euro ve variantě bez all-inclusive na 6. a 7. den pobytu, nebo 190 euro včetně all-inclusive. Balíček obsahuje nejen vstupné do některých navštívených památek nebo plavby lodí, ale také obědy během výletů. Bez nápojů.
Účastník zájezdu tak bude buď o hladu, nebo zaplatí o 4 430 Kč na osobu navíc. Cena zájezdu tak nabírá zcela jiné obrysy.

“Možnost nákupu”

Popis programu zájezdu vždy tak trochu připomíná fotografie hamburgerů v restauraci se dvěma zlatými oblouky ve znaku. Také tam není realita nikdy tak zářivá.
“Možnost nákupu, prohlídka specializované výrobny hliněného nádobí, prohlídka koberců, tureckých manufaktur…” za těmito a podobnými frázemi se ve většině případů skrývá orientální variace na předváděčky spojená s přemlouváním k nákupu.

Na zájezd až od 21 let

Další z podmínek zájezdu je účast osob ve věku nejméně 21 let. Tato informace je opět uvedena v popisu.

A co na to Skrblík?

Skrblík účast na poznávacím zájezdu od CK TopFly nedoporučuje.

Po sečtení ceny zájezdu, balíčků (stravovat se někde musíte), vstupů a fakultativních výletů jste na běžné ceně poznávacího zájezdu do Turecka. Oproti nim navíc strávíte nezanedbatelné množství času na cestách po předváděčkách koberců nebo zlata. Ve finále tak zájezd vyjde dosti draho.

Do Turecka raději vycestujte s jinou cestovní kanceláří – českou, nebo německou. Zde najdete nabídku zájezdů do Turecka.

Jestliže jste zcestovalí, nebo zdatní, vydejte se do Turecka takříkajíc na vlastní pěst. Z Prahy do Istanbulu již nějakou dobu létá společnost Pegasus, cena zpáteční letenky včetně tax a zavazadla začíná na 3 360 Kč. Solidní pokoj pro dva se snídaněmi v ceně lze v Istanbulu pořídit již za 6 000 Kč na týden. Po Turecku lze velmi levně létat se zmíněným Pegasusem. Zpáteční letenku s kufrem z Istanbulu do Ankary seženete za 609 Kč, do Antalyi za 664 Kč a třeba do Izmiru za 858 Kč. Nemusíte se tedy v rámci svých cest omezovat na jednu destinaci a zároveň nemusíte sahat hluboko do peněženky.

Jestliže nejste příliš zcestovalí a zájezd do Turecka od CK TopFly berete jako jedinečnou příležitost poznat nebývale levně cizí zemi, nejezděte. Konečná cena bude mnohonásobně vyšší než ta první, která vás zřejmě k této myšlence nalákala.

A konečně – pokud jste i přes informace v tomto článku a kdekoliv jinde na internetu rozhodnuti na zájezd vycestovat, nepodepisujte cestovní smlouvu, dokud si ji důkladně nepřečtete. A nic neplaťte a už vůbec si nekupujte nabízené zboží.


Zatím žádné komentáře

Další články z kategorie Chráníme spotřebitele


💵

Šetříme vám peníze. Ukazujeme, kde zbytečně přeplácíte.

🖋️

Nejsme žádní poradci. Jsme novináři, naši prací je předávat informace.

😊

Skrblík je zdarma. Financuje nás reklama, ne peníze čtenářů.

Jsme féroví. Doporučujeme jen to, čemu sami věříme.

🙏

Jsme lidi a chybujeme. Nepřesnosti se však snažíme rychle opravit.

Rubriky
O nás