SKRBLOG

Velké změny na české železnici: Zdražování, moderní vlaky a věrnostní program ČD

Neděle, 14. prosinec 2014, Petr Novák

Vlakoví dopravci dnes začali jezdit dle nového jízdního řádu, spolu s ním se mohou zákazníci těšit na několik novinek.

České dráhy mají věrnostní program

Největší tuzemský dopravce spustil nový věrnostní program ČD Body, který si vzal inspiraci u leteckých společností. Peníze utracené za jízdenky se v něm proměňují v body, ty je po dosažení vymezené hranice možné proměnit za slevy ve výši 90 %.

Za desetinu ceny je možné rezervovat libovolnou jednosměrnou či zpáteční jízdenku v první, nebo druhé třídě.

Pro představu: Pro získání slevy 90 % na libovolnou zpáteční jízdenku po Česku je třeba utratit za jízenky 9 000 Kč.

Ceny vlakových jízdenek v roce 2015

Dobrou zprávou je, že nedošlo k výraznému navýšení cen jízdenek Českých drah. Ty na trasách do 50 km nezdraží vůbec, jízdenky na delších trasách zdraží zhruba o 1 %. Na trase dlouhé 220 km činí tento rozdíl jen asi 2 Kč.

Soukromí dopravci RegioJet a Leo Express jízdenky nezdraží vůbec.

Včasná jízdenka do zahraničí se mění a zdražuje

Od neděle 14. prosince se změnil způsob kterým se stanovuje cena Včasných jízdenek do zahraničí. Nově se aplikuje zónový systém, který zvlášť zohledňuje vzdálenost projetou na území ČR a zahraničí.

V případě jízdenek z Prahy to bohužel znamená zdražování. Jednosměrná jízdenka do Vídně zdražila z přibližných 446 Kč na 524 Kč, do Berlína z 782 Kč na 800 Kč a jízdenka do Bratislavy zdražila z 389 Kč na 414 Kč.

Velkou novinkou je možnost kupovat jízdenky mezi libovolnými nádražími v obou zemích. Nejste již omezeni spojením Praha – Vídeň, rovnou si můžete zakoupit jízdenku třeba na trase Týniště nad Orlicí – Krems an der Donau.

Z Prahy do Vídně v nejmodernějších strojích Railjet

Na trase Praha – Brno – Vídeň – Graz budou nově pendlovat vysokorychlostní jednotky Siemens Viaggio Comfort, krátce zvané Railjet. V současnosti nejmodernější stroje na českých kolejích. Na trase je můžete potkat v modré (České dráhy) nebo červené (ÖBB) barvě.

Denně vyjede sedm párů spojů ve dvouhodinových taktech, doba jízdy se zkrátí o půl hodiny na 4 hodiny a 12 minut. V jízdních řádech railjety poznáte podle označení RJ, které může být vzhledem k existenci konkurenční společnosti RegioJet pro některé lidi poněkud matoucí.

Railjet je první vlak Českých drah, ve kterém si zákazník může vybrat ze 3 tříd komfortu svého cestovaní. Economy class (2. třída), First class (1. třída) a Business class (1. třída+).

Mezi sebou se jednotlivé třídy liší hlavně ve velikosti prostoru pro jednoho cestujícího, nabízeným občerstvením zdarma (pouze ve First a Business class) a možnostmi polohovatelnosti sedačky.

Všechny třídy jsou plně klimatizované, vybavené individuální lampičkou pro konkrétní místo a sdílenou 230 V zásuvkou. Vlaky Railjet jsou navíc vybaveny informačními panely v hlavní uličce, kde si může cestují kdykoliv zkontrolovat trasu, polohu a rychlost vlaku, případně i zpoždění soupravy, včetně příčiny.

V červených vlacích rakouských drah můžete na území Česka i Rakouska využívat bezplatné připojení k internetu přes wi-fi. Připojení v modrých jednotkách Českých drah má být k dispozici v průběhu roku 2015.

Na rozdíl od souprav SuperCity Pendolino, nejsou railjety povinně místenkové, s jedinou vyjímkou a tou je Business class. V ní je místenka povinná a nabízena od 70 do 250 Kč, podle času nákupu a vytížení vybraného spoje. Na oplátku kromě denního tisku, balené vody a dalšího nápoje na uvítanou, dostanete i poukaz na občerstvení z nabídky restauračního oddílu v hodnotě 50 Kč, ale jen na území ČR.

Skrblotip pro Vás: Místenka za 0 Kč

Cena vnitrostátních místenek do 1. nebo 2. třídy vlaků railjet pro cesty po ČR je stejná jako u vlaků kategorie EC nebo IC a činí 35 Kč. Při zakoupení místenky společně při nákupu jízdenky v eShopu ČD, mobilním eShopu ČD nebo mobilní aplikaci ČD Můj vlak získáte místenku zdarma.

Railjet | © Honza Bartoš

Souboj na lince Praha – Košice

Železniční souboj se z linky Praha – Ostrava přesunul na linku Praha – Košice, kde od 14. prosince jezdí všichni tři hlavní čeští dopravci:

  • České dráhy na této lince nahradily spoje EuroCity pendoliny, a jsou tak nejrychlejším dopravcem na trase.
  • Regiojet na trase jezdil ve zkušebním provozu od poloviny října, nyní přešel do ostrého provozu. Jednosměrnou jízdenku Praha – Košice můžete v nejméně vytížených spojích ve všední dny mít již za 252 Kč.
  • LeoExpress jezdí na téže trase od neděle 14. prosince vždy jednou denně. Z Prahy vlak odjíždí ve 14:06 a v Košicích je v 22:30. Opačným směrem vyjíždí ve 23:14 a do Prahy přijíždí v 8:06 následující den.

Nezapomeňte si přečíst také náš článek o In-kartě. Kdy se vám vyplatí? A proč díky ní můžete ušetřit i za telefon?

Napsat komentář

Vaše emailová adresa zůstane utajena. Urážlivé nebo nicneříkající komentáře rovnou mažeme. :-)

Komentáře