18 triků supermarketů → Nejdražší zboží je v…

Redakce
Publikováno 1. října 2025
  • Větší balení není automaticky levnější, sledujte jednotkovou cenu
  • Největší lákadla naleznete u vstupu do prodejny, kde mají zákazníka přilákat dovnitř
  • Nejdražší zboží se umísťuje do úrovně očí, aby po něm zákazník sáhl jako po prvním
  1. Jak poznat falešné slevy v supermarketech

    Podle platné legislativy nesmí prodejci uměle navýšit cenu, následně zboží „zlevnit“ a vytvořit tak dojem falešné slevy. Od roku 2023 musí obchodníci uvádět u každého zlevněného výrobku nejnižší cenu, za kterou se produkt prodával v posledních 30 dnech. Cílem je zabránit manipulaci s cenami a klamání spotřebitelů. Výjimku mají pouze rychle se kazící potraviny a akce typu „2 + 1 zdarma“.

    Za porušení této povinnosti hrozí prodejcům pokuta až 5 milionů Kč. Česká obchodní inspekce (ČOI) přesto stále odhaluje případy, kdy prodejci uvádějí nepravdivou „původní“ cenu. Například láhev vína, která se běžně prodávala za 99,90 Kč, byla v „akci“ za 109,90 Kč, přičemž obchod uvedl původní cenu 209 Kč.

    V roce 2025 uložila ČOI desítky pravomocných pokut v celkové výši několika milionů korun. Mezi nejčastěji pokutované řetězce patří Penny Market, Billa a Albert – nejčastěji za falešné slevy, nesprávně vypočítaná procenta nebo chybné uvedení původní ceny.

  2. Jiná cena na pokladně než u regálu? Jak postupovat

    K nejběžnějším pochybením, za která ČOI uděluje pokuty, patří nesprávně účtovaná cena na pokladně. Pečlivě kontrolujte ceny a účtenky – jde o velmi častou nekalou obchodní praktiku. Pokud cena uvedená u zboží neodpovídá účtované částce, máte právo trvat na nižší ceně. A pokud jste již zaplatili, prodejce je povinen vám rozdíl vrátit.

    Kontrolu účtenky proveďte přímo v obchodě, reklamovat cenu později bývá složitější.

  3. Falešně “akční” zboží

    V čele regálů a v uličkách bývají umístěné palety nebo koše s výrobky, které jsou označené jako „Akce“, „Levně“, „Výhodná nabídka“ apod. Tyto nápisy vytvářejí dojem, že všechno v okolí je zlevněné.

    Velmi často ale v tom samém stojanu nebo koši leží i zboží za plnou cenu. Zákazník sáhne po výrobku v domnění, že kupuje se slevou, ale u konkrétní položky žádná sleva vůbec neplatí. Všímejte si tedy nejen velkých cedulí „AKCE“, ale hlavně malých cenovek konkrétních výrobků.

  4. Nejdražší zboží se umísťuje do úrovně očí

    18 triků supermarketů → Nejdražší zboží je v…Zboží s nejvyšší marží (tedy zpravidla to nejdražší) se záměrně umísťuje do regálů v úrovni očí.

    Levnější alternativy jsou buď velmi vysoko nebo v regálech zcela u země. Prodávající sází na to, že se nakupující nebude namáhat s braním zboží z hůře přístupných regálů a raději sáhne po dražších výrobcích.

  5. Nejčastěji nakupované zboží je rozprostřené po celé prodejně

    Pečivo, mléko, nápoje a další nejčastěji nakupované zboží je rozprostřeno po celé prodejní ploše a zpravidla co nejdále od vstupu do obchodu. Obchodníci tak spoléhají na to, že zatímco budete křižovat obchod z jednoho konce na druhý, přihodíte do nákupního vozíku další zboží.

  6. Největší lákadla u vstupu

    Hned ke vstupu do prodejny se často umísťuje zboží, které má vypadat jako neodolatelný tahák – „super levné“, „nejvýhodnější“ nebo „sleva jen dnes“. Často jde o pár velmi dobře naceněných položek, jejichž jediným cílem je přitáhnout zákazníka.

    Jakmile jste jednou uvnitř a máte v ruce košík nebo vozík, pravděpodobnost nákupu prudce stoupá.

  7. Sleva jen s klubovou kartou

    Většina supermarketů dnes pracuje s věrnostní kartou nebo mobilní aplikací. Na cenovce vidíte dvě ceny: „běžnou“ a „klubovou“. Sleva pak často platí jen pro registrované zákazníky, kteří mají kartu řetězce.

    Výsledkem je, že pro stejný výrobek fakticky existují dvě různé ceny. Zákazník bez karty má pocit, že by platil „zbytečně víc“, a nechá si věrnostní kartu vnutit. Prodejce tím získává nejen loajalitu, ale hlavně informace o vašich nákupech (co kupujete, jak často, v jaké ceně atd.).

  8. Zboží s blížící se dobou spotřeby se dává dopředu

    Svůj řád má také to, jak budou výrobky srovnány za sebou v regále. Zejména u potravin s krátkou dobou spotřeby (jako jsou jogurty nebo bagety) platí, že se při doplňování zboží nové kusy dávají zásadně na konec regálu.

    Pokud jste zvyklí sáhnout po prvním kusu odpředu, můžete si být téměř jistí, že se jedná o nejméně čerstvý kousek. Obdobné promíchávání čerstvých a starých kousků se s oblibou používá také u pečiva.

  9. Změna rozmístění jednotlivého zboží

    Rozmístění jednotlivého zboží na prodejně se po určité době mění. Důvod je jednoduchý – v průběhu hledání požadovaného zboží zákazník do vozíku přidá také mnohé další.

  10. Bonbóny, čokolády a další lákadla u pokladen

    Sladká lákadla, časopisy nebo menší balení nápojů nejsou u pokladen proto, aby se efektivně využil prostor, nýbrž aby je zákazník nudící se ve frontě přihodil do vozíku. Zvlášť zákeřné pak jsou pestrobarevné cukrovinky umísťované cíleně do úrovně dětských očí.

  11. Větší balení nemusí být vždy výhodnější

    Podvědomí říká, že větší balení zboží musí být vždy výhodnější. Jenže na totéž sázejí obchodníci, a tak se občas stává, že několik menších balení vychází v konečném součtu levněji než jedno balení velké.

    Zejména u cukrovinek a u některých mléčných výrobků se čas od času stává, že výrobce tajně zmenší balení. Jedná se o oblíbený trik, jak se vyhnout zdražení výrobku.

    Vyzrát na všechny tyto fígle lze jednoduše – součástí cenovek na regálech je přepočet ceny zboží na pevně danou jednotku, jako je 1 litr, 1 kilogram nebo 1 kus. Takto lze odhalit rovněž nevýhodné akce typu 2 + 1 zdarma apod.

  12. Používání velkého nákupního vozíku

    Nákupní vozíky bývají velké a hluboké a tím podněcují k většímu nákupu. Ne všichni nakupující dokáží přijet k pokladně jen s několika málo položkami, aniž by do vozíku nepřidali další zboží.

  13. Výběr a umístění zboží v letácích

    Rozmístění výrobků v letácích není nahodilé, nýbrž je výsledkem důkladného testování na vzorcích lidí. Letáky často slibují slevu v řádech “až” desítek procent a tisíce výrobků.

    Ve skutečnosti je výrazná sleva jen u několika málo produktů a většina je zlevněna jen nepatrně. Většinu slev v letácích navíc dotuje výrobce zboží, nikoliv jeho prodejce.

  14. Kdo by neochutnal a pak nekoupil?

    S ochutnávkami se v hypermarketech setkáte zejména při zahájení prodeje nového výrobku, který se neřadí do kategorie nejlevnějších. Psychologickou zbraní zejména na muže jsou krásné hostesky, které jsou součástí kampaně. Cíl ochutnávek je jasný – donutit zákazníka, aby si po ochutnání koupil zboží, o něž by běžně ani nezavadil.

  15. “Cena již od”

    Tento trik se používá zejména v oddělení textilu a domácích potřeb, kde je v koších smícháno vždy několik různých druhů zboží. Nad koš se umístí cedule s nápisem např. “Cena již od 99 Kč”, přičemž ta platí zpravidla u toho nejhoršího kusu ze všech. Většina ostatního zboží se prodává mnohem dráže.

  16. Vylepšení zboží správně zvoleným světlem

    Svou roli ve vybavení a zařízení prodejny hraje výběr osvětlení a odstínu světla, neboť na prodávané zboží musí být dobře vidět. Obchodníci se snaží vylepšit dojem z prodávaných potravin používáním osvětlení s nádechem růžové barvy u masa a uzenin a teple bílé barvy u pečiva, ovoce a zeleniny.

  17. Manipulace prostřednictvím hudby a vůně

    Hudba pouštěná v supermarketech a hypermarketech nebývá vybrána náhodně, jejím účelem je navodit v zákaznících pohodovou atmosféru, která je podnítí k větším nákupům. Často jsou k tomuto účelu využívány také průmyslové vůně.

  18. Zboží v letáku není nutně levné

    Pokud je výrobek uvedený v akční nabídce supermarketu, neznamená to, že je automaticky výhodný.

Odolejte trikům obchodníků

Ochrana proti většině z triků obchodníků je snazší, než se zdá. Sepište si nákupní seznam a držte se ho bez výjimek. Nakupujte s předem daným rozpočtem – buď v hotovosti, nebo s jasným limitem v hlavě. Díky tomu se vyhnete impulzivnímu utrácení.

Nakupovat zásadně nechoďte hladoví – vyvarujete se nákupu velkého množství potravin, které stejně nakonec nesníte.


Js
Jak se nás supermarkety snaží zmást a donutit nás platit víc 16.05.2023 – 13:02

[…] https://www.skrblik.cz/nakupovani/nakupovani-v-kamennych-obchodech/triky-a-finty-se-kterymi-se-setka… […]

Odpovědět

M
Marie 17.05.2023 – 14:05

Mate pravdu ve vsem. Ziji v Plane nad Luznici. Drive hlavni tah, Praha-Ceske Budejovice. Mame v centru mesta moznost zakoupit ve trech obchodech zakladni potraviny. Vietnamska prodejna je naprosta katastrofa, z roku X. Jsem nucena jezdit pro Bio potraviny, zeleninu apd., do Tabora. Nenechavam se tim ovlivnovat. Mam mnoho pohybu. Velkym retezcum se vyhybam, jak to jde. Jsem pracujici duchodkyne. Hodne si uvarim sama. Byliny pestuji kolem bytovky s polu s kvetinami. Tez na balkone. Je to zabava a usetri to nejake ty penize z rozpoctu. Navic drubez a vejce si donesu ze zamestnani levne. Chleb si obcas peceme v pekarne a i jine dobroty. Pokud je nutne jit do supermarketu, tak ano, ale ne casto. Preji nam krasny zivot, bez chemicky pestovanych potravin. Dekuji za pozornos. Srdecne zdravi Marie

Odpovědět

N
NOro 24.01.2024 – 13:14

Este by som pridal marketingovy trik. Vsimli ste si ze obrovske plochu marketu su vydlazdene malimy dlazdicami? jednoduchsie by bolo dat vatsi format, ale... zamer je ten, ze pri tlaceni nakupneho vozika prechod medzi spojmi dlzdic vydava zvuk ktory podvedome ludom vadi a preto autmaticky spomalia a tym predajca ziska cas na ucarovanie a vzbudenie zaujmu pre produkty.

Odpovědět

RK
Radek Kopeček 10.07.2024 – 06:53

Pokud mě prodejce přemístí zboží, abych prý toho nakoupil víc, tak osobně mě akorát dopálí, a než abych něco hledal, tak spoustu věcí "nepotřebuju". Co se týče hudby v marketech, tak ta mě navodí tak příjemnou atmosféru, že jak začne řvát, a podle hesla čím je skladba blbější tak je delší. Okamžitě začnu pospíchat ven a koupím jen ty nejnutnější věci. A co se balení zboží, nejsem třeba líný si spočítat kolik kiwi je v košíku, vydělit a zjistím, že třeba jednotlivě mě přijdou daleko levněji. Co se týče velkých vozíků, ty mě v některém nejmenovaném známém řetězci opravdu dopalují, protože když je málo místa u pokladny, že tam nemůžu kloudně z boku, tak se to velice špatně vyndává. Jenže nachytat mě na nějaký trik, to se jim hned tak nepovede, za prvé jsem toho o nakupování přečetl spoustu, a když nakupujete už přes 60 let...

Odpovědět

VV
Viky Vohralíková 26.10.2025 – 17:04

Kaufland teď dává účtenky jen když ji chcete. Hodně lidí si ji nebere a mně hlava nebere, jak si kontrolují ceny. Přece je se občas chybička vloudí.

Odpovědět

Napsat komentář


💵

Šetříme vám peníze. Ukazujeme, kde zbytečně přeplácíte.

🖋️

Nejsme žádní poradci. Jsme novináři, naši prací je předávat informace.

😊

Skrblík je zdarma. Financuje nás reklama, ne peníze čtenářů.

Jsme féroví. Doporučujeme jen to, čemu sami věříme.

🙏

Jsme lidi a chybujeme. Nepřesnosti se však snažíme rychle opravit.