Orientační nabídka


Menu

International


Hledat
Cesta: Titulní stránka > Úřad a samospráva > Poplatky > Poplatek ze psů
 

02.01 Ohlášení k místnímu poplatku ze psů

Přihlášení, odhlášení, výše poplatku, formuláře a kontakty
 

 
 
 
03. Pojmenování (název) životní situace
Ohlášení k místnímu poplatku ze psů
04. Základní informace k životní situaci
Město Česká Lípa vydalo na základě § 14 zákona č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o místních poplatcích“) obecně závaznou vyhlášku č. 10/2019, o místním poplatku ze psů (dále jen „vyhláška“). Touto vyhláškou zavedlo na území města místní poplatek ze psů. Správcem místního poplatku je Městský úřad Česká Lípa. Zákon o místních poplatcích a vyhláška stanoví držitelům psa za určitých podmínek povinnost podat správci místního poplatku ohlášení a zaplatit mu místní poplatek v příslušné výši.
05. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)
Ohlášení k místnímu poplatku podává držitel psa, který je přihlášený nebo má sídlo na území města Česká Lípa (dále jen „poplatník“). Držitelem psa je nejen jeho „vlastník“, ale i osoba, která se psem nakládá jako s vlastním, tj. např. o něj pečuje po dobu pobytu „vlastníka“ v zahraničí, nemocnici atd. Pro účely místního poplatku se za přihlášení fyzické osoby považuje:

a) přihlášení k trvalému pobytu podle zákona o evidenci obyvatel, nebo
b) ohlášení místa pobytu podle zákona o pobytu cizinců na území České republiky, zákona o azylu nebo zákona o dočasné ochraně cizinců, jde-li o cizince,
1. kterému byl povolen trvalý pobyt,
2. který na území České republiky pobývá přechodně po dobu delší než 3 měsíce,
3. který je žadatelem o udělení mezinárodní ochrany nebo osobou strpěnou na území podle zákona o azylu anebo žadatelem o poskytnutí dočasné ochrany podle zákona o dočasné ochraně cizinců, nebo
4. kterému byla udělena mezinárodní ochrana nebo jde o cizince požívajícího dočasné ochrany cizinců.

Poplatník může jednat v rozsahu, v jakém je svéprávný. Jménem poplatníka – právnické osoby je oprávněn jednat její statutární orgán nebo ten, kdo prokáže, že je oprávněn jejím jménem jednat podle jiného právního předpisu.

Poplatník může být při podání ohlášení k místnímu poplatku zastoupen zákonným zástupcem, opatrovníkem nebo zmocněncem. V téže věci může být současně zvolen pouze jeden zmocněnec. Plná moc je vůči správci místního poplatku účinná od okamžiku jejího uplatnění u tohoto správce místního poplatku. Zmocnitel je povinen vymezit rozsah zmocnění tak, aby bylo zřejmé, k jakým úkonům, řízením nebo jiným postupům se plná moc vztahuje.
06. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
Poplatník je povinen splnit ohlašovací povinnost do 15 dnů ode dne, kdy se pes stal starším tří měsíců, nebo kdy nabyl psa staršího tří měsíců. Ohlašovací povinnost je poplatník povinen splnit i tehdy, je-li podle zákona o místních poplatcích nebo podle vyhlášky od místního poplatku osvobozen. Náležitosti ohlášení stanoví § 14a odst. 2, 3 a 5 zákona o místních poplatcích:

(2) V ohlášení poplatník nebo plátce uvede

a) jméno, popřípadě jména, a příjmení nebo název, obecný identifikátor, byl-li přidělen, místo pobytu nebo sídlo, sídlo podnikatele, popřípadě další adresu pro doručování; právnická osoba uvede též osoby, které jsou jejím jménem oprávněny jednat v poplatkových věcech,

b) čísla všech svých účtů u poskytovatelů platebních služeb, včetně poskytovatelů těchto služeb v zahraničí, užívaných v souvislosti s podnikatelskou činností, v případě, že předmět poplatku souvisí s podnikatelskou činností poplatníka nebo plátce,

c) údaje rozhodné pro stanovení poplatku.

(3) Poplatník nebo plátce, který nemá sídlo nebo bydliště na území členského státu Evropské unie, jiného smluvního státu Dohody o Evropském hospodářském prostoru nebo Švýcarské konfederace, uvede kromě údajů požadovaných v odstavci 2 adresu svého zmocněnce v tuzemsku pro doručování.

(5) Povinnost ohlásit údaj podle odstavce 2 nebo jeho změnu se nevztahuje na údaj, který může správce poplatku automatizovaným způsobem zjistit z rejstříků nebo evidencí, do nichž má zřízen automatizovaný přístup. Okruh těchto údajů zveřejní správce poplatku na své úřední desce.

Podle § 14a odst. 4 zákona o místních poplatcích a čl. 3 odst. 4 vyhlášky je plátce povinen do 15 dnů ohlásit správci poplatků i případnou změnu ohlášených údajů:

(4) Dojde-li ke změně údajů uvedených v ohlášení, je poplatník nebo plátce povinen tuto změnu oznámit do 15 dnů ode dne, kdy nastala, nestanoví-li obec v obecně závazné vyhlášce delší lhůtu.
 
Změnou se rozumí zejména pozbytí psa v důsledku jeho úhynu, darování, prodeje apod.
07. Jakým způsobem můžete zahájit řešení životní situace
Ohlášení k místnímu poplatku ze psů je možno podat písemně v listinné podobě s vlastnoručním podpisem, elektronicky datovou zprávou, a to buď podepsanou způsobem majícím účinky vlastnoručního podpisu, nebo s ověřenou identitou poplatníka způsobem, kterým se lze přihlásit do jeho datové schránky, a nebo ústně do protokolu.

Ohlášení v listinné podobě lze zaslat na adresu úřadu:

Městský úřad Česká Lípa
Nám. T. G. Masaryka 1
470 36 Česká Lípa

nebo podat osobně v jeho podatelně v úředních hodinách:

pondělí a středa                8:00 -17:00
úterý, čtvrtek, pátek 8:00 - 11:30


Ohlášení v podobě datové zprávy lze zaslat do datové schránky úřadu s identifikátorem bkfbe3p nebo na adresu elektronické pošty podatelna@mucl.cz, případně doručit na přenosném technickém nosiči dat.

V případě nejasností, jak ohlášení podat, doporučujeme poplatníkovi osobní návštěvu úřadu, při níž mu budou podány veškeré informace a vysvětlení.
08. Na které instituci životní situaci řešit
Městský úřad Česká Lípa
09. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit

Odbor finanční, oddělení místních poplatků a vymáhání, U Synagogy čp.2983, Česká Lípa – 2. patro.

 

Úřední hodiny:

pondělí a středa                                        8:00 - 17:00

úterý, čtvrtek, pátek                                  8:00 – 11:30 


 

Kontaktní osoby:

Jméno a příjmení                                                            pracovní zařazení            telefon

Marcela Nedbalová                                                       referent                              487 881 276

Alena Sopkuliaková (zástup)                                      referent                              487 881 126

Mgr. Jan Hluštík                                                               vedoucí oddělení             487 881 263

  
10. Jaké doklady je nutné mít s sebou
Při přihlášení psa:
– doklad totožnosti poplatníka (občanský průkaz),
– očkovací průkaz psa,
– pokud je pes umístěn trvale mimo adresu trvalého pobytu držitele psa, doklad o vlastnictví nebo jiném právu užívat pozemek či jinou nemovitost, kde je pes umístěn,
– pro uplatnění nároku na osvobození od poplatku doklad o skutečnosti, která zakládá nárok na osvobození (např. průkaz ZTP nebo ZTP/P, doklad o převzetí psa z útulku),

Při odhlášení psa:
– doklad o pozbytí psa (smlouvu, čestné prohlášení nebo potvrzení od veterináře) a občanský průkaz.

Ostatní změny nebo skutečnosti se dokládají příslušnými doklady.
11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici

Ke splnění ohlašovací povinnosti lze následující formuláře zveřejněné na webových stránkách města Česká Lípa v sekci Žádosti a formuláře, Odbor finanční :

https://www.mucl.cz/assets/File.ashx?id_org=2138&id_dokumenty=48949   – pro ohlášení vzniku nebo změny poplatkové povinnosti

https://www.mucl.cz/assets/File.ashx?id_org=2138&id_dokumenty=48945   – pro ohlášení zániku poplatkové povinnosti

Plná moc k MP ze psů – pro udělení plné moci k zastupování při plnění ohlašovací povinnosti

  
12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit
Za podání ohlášení k místnímu poplatku se nevybírá správní poplatek.
13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení
Lhůta pro vyřízení ohlášení k místnímu poplatku správcem místního poplatku není stanovena.
14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
Postup nemá další účastníky.
15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
Poplatníkovi místního poplatku je při splnění ohlašovací povinnosti přidělen variabilní symbol, pod kterým je povinen zaplatit místní poplatek jeho správci.
16. Elektronická služba, kterou lze využít

Ohlášení lze podat elektronicky (při dodržení požadavků na podpis nebo ověření identity – viz oddílJakým způsobem zahájit řešení životní situace).

  
17. Podle kterého právního předpisu se postupuje
Zákon č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů
Obecně závazná vyhláška č. 10/2019, o místním poplatku ze psů
18. Jaké jsou související předpisy
Zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů
19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují
Pro postup není stanoven opravný prostředek.
20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností
Podle § 247a daňového řádu může správce místního poplatku uložit pokutu do 500 000 Kč tomu, kdo nesplní registrační, ohlašovací nebo jinou oznamovací povinnost stanovenou daňovým zákonem nebo správcem místního poplatku, nebo nesplní záznamní nebo jinou evidenční povinnost stanovenou daňovým zákonem nebo správcem místního poplatku.
21. Nejčastější dotazy
Otázka: Od kdy bude mít poplatník nárok na „sníženou“ sazbu poplatku, dovrší-li 65 let v průběhu poplatkového období ?
Odpověď : Sazba poplatku je pevně stanovena na celý kalendářní rok, proto se místní poplatek ve výši sazby stanovené pro držitele psa starší 65 platí až v následujícím poplatkovém období.

Otázka: Za jak starého psa se platí místní poplatek?
Odpověď: Místní poplatek ze psů se platí za psa staršího tří měsíců.
22. Další informace
Při osobním podání jsou ohlášení k místnímu poplatku vyřizována ihned, tj. správce místního poplatku sdělí plátci variabilní symbol pro zaplacení místního poplatku při vyplnění podání, při ostatních způsobech podání v řádu dnů.
25. Za správnost návodu odpovídá útvar
Odbor finanční, oddělení místních poplatků a vymáhání.
26. Kontaktní osoba
Mgr. Jan Hluštík, vedoucí oddělení místních poplatků a vymáhání.
27. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni
16.09.2022
28. Popis byl naposledy aktualizován
16.09.2022
29. Datum konce platnosti popisu
Nestanoveno.
Zodpovídá: Ing. Martina Bartáková
Vytvořeno / změněno: 14.7.2022 / 14.7.2022

Počet návštěv: 1678
 

Kontakt

Městský úřad Česká Lípa
náměstí T. G. Masaryka 1/1
470 36 Česká Lípa 1
Tel.: +420 487 881 111E-mail: podatelna@mucl.czID datové schránky: bkfbe3p

Podrobný kontakt

Sociální sítě



Úřední hodiny

Základní úřední hodiny
Pondělí 8:00 - 17:00
Úterý 8:00 - 11:30
Středa  8:00 - 17:00
Čtvrtek 8:00 - 11:30
Pátek  8:00 - 11:30

Detailní rozpis


Odběr novinek

Objednejte si bezplatné zasílání novinek do Vaší e-mailové schránky.

Informace o zpracování osobních údajů.


Informace v patě

Nyní jste v módu "Bez grafiky". Přepnutím do grafického módu zobrazíte standardní verzi webu.

web & design , redakční systém

Tento web pro svoji správnou funkci využívá soubory cookies.

O cookies

Nastavení cookies

Tento web pro svoji správnou funkci využívá soubory cookies.

Více o cookies

Tyto soubory nám umožňují poskytnout návštěvníkům kvalitnější služby, protože nám například umožní získat anonymizované analytické údaje o používání tohoto webu.

Kompletní přehled cookies, které tento web využívá naleznete zde.

Skupiny cookies