Odvolání souhlasu se zpracováním osobních údajů

Chodí vám nevyžádané emailové nabídky a co chvíli vám volají z call centra s další speciální nabídkou jen pro vás? Máme pro vás návod, jak se otravovačů zbavit.

Kde na vás vzali kontakt?

Ve většině případů jste kontakt (a spolu s ním souhlas s využitím vašich osobních údajů) dané firmě sami udělili.

Třeba při podepisování smlouvy s T-Mobilem bývá souhlas s využitím osobních údajů automaticky udělován i pro marketingové účely – již při podepisování doporučujeme souhlas neudělit! Rájem pro sběr osobních kontaktů jsou internetové obchody nebo soutěže na internetu, které bývají velmi často organizovány jen pro získání kontaktních údajů.

Dalším zdrojem vašich kontaktních údajů jsou pro call centra internetové srovnávače povinných ručení, elektřiny nebo pojištění. Ačkoliv tak můžete skutečně ušetřit a sám Skrblík srovnávače doporučuje, telefonátům z call center se nevyhnete.

Jak poznat telefonát z call centra ještě před přijetím hovoru?

Nefunguje to stoprocentně, nicméně většina telefonních čísel call center má tyto společné prvky:

  • Telefonní číslo náleží do jiné geografické oblasti, než je ta vaše
    V České republice lze ve většině případů z telefonního čísla pevných linek poznat, odkud protistrana telefonuje. Čísla v Praze začínají na číslici 2, v Brně na 5 a třeba v okrese Rychnov nad Kněžnou na 4. Hovory z čísel začínajících na jinou číslici, než je ta vaše, mohou značit právě call centrum.
  • Zmeškaná čísla hledejte na Googlu
    U zmeškaných hovorů je prověření mnohem jednodušší. Stačí telefonní číslo vyhledat na Googlu – pro jistotu s mezerou i bez („234 567 890“ a „234567890“). Jestli se skutečně jedná o call centrum, měli byste to zjistit.
  • Vyhrazené linky call center
    Zejména některá velká call centra mají vyhrazenou celou řadu telefonních čísel. Hovory poznáte podle velmi nízké hodnoty posledního trojčíslí (např. „222 222 008“ nebo „234 567 001“). Telefonní číslo můžete na svém telefonu zablokovat – například u modelů se systémem Android stačí číslo vybrat a kliknout na Přidat do seznamu odmítnutých. Při příštím telefonátu telefon nebude zvonit a volajícího ihned odmítne.

Jak vyzrát na call centra a emailový spam

Jak soutěžit a nakupovat na internetu a rozdávat telefonní čísla i emaily, aniž byste se kdy dočkali byť jediného otravného telefonátu?

Jednoduše. Založte si další emailovou schránku a tu uvádějte do internetových formulářů, při různých registracích a tak dále. Svou původní (nebo naopak novou) schránku si nechte pro osobní konverzaci, komunikaci s důvěryhodnými obchody nebo institucemi a pro příjem Skrblíkova Zpravodaje. :-)

Obdobný trik doporučujeme u mobilního telefonu – pořiďte si záložní SIM kartu a tu používejte tehdy, když musíte na internetu uvést telefonní číslo tam, kde se vám to příčí. Jako ideální se Skrblíkovi jeví předplacená karta Vodafonu, která bez nabití funguje až 13 měsíců.

Aplikace Nevolejte.cz – automatické filtrování hovorů z call center

Aplikace Nevolejte.czČtenáři s telefony se systémem Android si do telefonu mohou stáhnout aplikaci Nevolejte.cz, která automaticky blokuje hovory od telemarketingových agentur, prodejců po telefonu a dalších otravů.

Princip fungování aplikace je prostý. Telefonní číslo u příchozího hovoru je porovnáváno s aktualizovanou databází call center, na jejíž tvorbě se podílejí sami uživatelé aplikace.

Základní verze aplikace Nevolejte.cz je zdarma, prémiovou variantu s vícero funkcemi lze po splnění několika podmínek získat rovněž bezplatně.

Jak se zbavit otravných telefonátů a emailů?

Snížení počtu otravných telefonátů nedocílíte sprostým řevem na pracovníka call centra, ale „odvoláním souhlasu se zpracováním osobních údajů k marketingovým účelům“. U emailu by to mělo fungovat stejně, ale vzhledem k principu fungování elektronické pošty se velmi často snaha míjí účinkem.

Vzor odvolání souhlasu je součástí Skrblíkova bonusu, odměny za přihlášení do našeho Zpravodaje. Stačí se přihlásit k odběru a během pár minut budete mít vzor ve vaší emailové schránce.

Vzor upravte (vše je vysvětleno) a nejlépe doporučeně a s dodejkou zašlete na adresu subjektu, který vás zahlcuje obchodními sděleními. Ten musí vaší žádosti ze zákona vyhovět, dokonce musí o odvolání souhlasu informovat všechny další subjekty, kterým vaše osobní údaje poskytl (§ 5 odst. 8 zákona č. 101/2000 Sb.).

Kde si stěžovat, když odvolání souhlasu nepomůže

Jestliže se odvolání souhlasu míjí účinkem, můžete podat stížnost na Úřad pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ). Ten se jí ze zákona musí zabývat. Důležité je, aby byly splněny všechny tyto podmínky:

  1. Obchodní sdělení vám bylo doručeno elektronickou poštou, telefonem, nebo faxem.
  2. Z obsahu obchodního sdělení vyplývá, že podporuje, ať přímo či nepřímo, zboží či služby nebo image podnikatelského subjektu.
  3. Subjekt šířící obchodní sdělení podléhá právnímu řádu České republiky.

Před odesláním stížnosti si doporučujeme důkladně přečíst příslušné pokyny.

Našli jste chybu?

Nahlásit chybu