SKRBLOG

Všimli jste si? U těchto potravin výrobci potají zmenšili balení

Středa, 22. červen 2016, Petr Novák

Cena stejná, jen to balení nenápadně zhublo.

Snižování gramáže nebo objemu potravin je oblíbenou metodou výrobců, když není možné hýbat s cenou. Zákazníkům se změna obhájí starostí o jejich zdraví a množství přijatých kalorií nebo změnou životního stylu.

Většinou se však balení zmenšují potají.

Přehled: Potraviny, u kterých došlo ke snížení gramáže

  • 3Bit – čokoládová sušenka před lety vážila 43 gramů, dnes se prodává odlehčená 41gramová cukrovinka.
  • Bohemia Chips – chipsy před časem zhubly z 85 g na 77 g (menší balení) a ze 160 g na 150 g (větší balení).
  • Březňák – plechovka piva Březňák má od léta 2016 jen 400 ml, ještě loni se přitom prodávalo 500ml balení.
  • Deli – před pár lety měla XXL varianta čokoládové tyčinky 53 gramů, kolem roku 2014 se gramáž snížila na 46 g.
  • Disko sušenky měly ještě kolem roku 2013 celkem 179 gramů. V roce 2016 má jedno balení jen 157 gramů.
  • Fernet Stock Citrus – během roku 2012 výrobce snížil procento alkoholu z 30 na 27 %.
  • Granko – v roce 2015 se balení kakaa zmenšilo z 500 gramů na 450 gramů.
  • Heineken – lahvové pivo se nyní prodává v objemu 400 ml místo dřívějších 500 ml.
  • Hellman’s  Tatarská omáčka se před lety plnila do skla o objemu 250 ml, dnes má sklenička jen 225 ml.
  • Jacobs – ještě předloni měl jeden sáček kávy 3v1 18 gramů, v roce 2016 sáček stejné kávy váží jen 15,2 gramů.
  • Jar – mycí prostředek Jar se sice moc pít nedá, ale také u něj došlo ke zmenšení balení. Litrový Jar se smrskl na 900 ml, půllitr Jaru se pak zmenšil na 450 ml.
  • Kit Kat Chunky je vítěz soutěže v hubnutí. Původně měla čokoládová tyčinka 50 gramů, po prvním ztenčování se gramáž snížila na 48 gramů, dnes váží jen 40 gramů.
  • Krušovice – v roce 2016 výrobce snížil objem plechovek piva z 500 ml na 400 ml a objem piva v plastu z 1,5 l na 1,44 l.
  • Ledové kaštany – během uplynulého roku se gramáž snížila z 50 g na 45 gramů.
  • Magnum nanuky – v létě 2016 se objem nanuků Double Chocolate, Caramel nebo Peanut Butter snížil ze 110 ml na 88 ml. Výrobce Unilever hubnoucí proceduru odůvodnil snahou snížit počet kalorií v nanucích.
  • Mars – do roku 2013 měla čokoládová tyčinka s karamelem a nugátem 62,5 gramu, poté zhubla na 51 gramů. Dnes váží dokonce jen 47 gramů.
  • Míša – klasický nanuk Míša má objem 55 ml. V obchodech se však prodává také hubenější varianta jen s 45 ml.
  • Nescafé 3v1 – objem snížila také káva 3v1, třeba u varianty mild se objem sáčku snížil z 18 gramů na 16 gramů. Složení raději nekomentuji.
  • Nutella – sklenice o původním objemu 400 gramů se scvrkla na 350 gramů.
  • Opavia piškoty měly v době, kdy jsme vyhráli v Naganu, 140 gramů. Dnes má balení jen 120 gramů.
  • Orbit – do balení v dóze se před časem místo 50 žvýkaček začalo dávat jen 46 kusů.
  • Sládkova limonáda – v létě 2016 se plechovka 500 ml zmenšila na 400 ml.
  • Snickers – v dávných dobách mívala čokoládová tyčinka 58 gramů, dnes má jen 50 gramů.
  • Starobrno – plechovky piva mají od léta 2016 jen 400 ml místo ještě loňských 500 ml. Pivo v plastu má místo 1,5 litru jen 1,44 litru.
  • Studentská pečeť – gramáž tabulky čokolády se snížila z 200 g na pouhých 180 g.
  • Tatranky – kolem roku 2012 došlo ke snížení gramáže z 50 gramů na 47 gramů.
  • Tuzemák – v roce 2012 výrobce Božkov snížil procento alkoholu z 40 % na 37,5 %. To je minimální procento alkoholu vyžadované k označení „Tuzemák“. Božkov v roce 2016 vyrábí dvě neochucené varianty „rumu“ s plachetnicí: Božkov Originál s 37,5 % alkoholu (černo-hnědá etiketa) a Božkov Tradiční s 35 % (černá etiketa).
  • Vitana dlouhozrnná rýže zmenšila začátkem roku 2016 balení z 8× 120 gramů na 8× 100 gramů. Celé balení tak má místo 960 gramů jen 800 gramů.
  • Zlatopramen – plechovky piva a všech příchutí radleru Zlatopramen se od léta 2016 prodávají v objemu 400 ml. Ještě v loňském roce plechovka měla 500 ml. U piva v PET lahvích se objem snížil z 1,5 l na 1,44 l.

Nelíbí se vám snižování gramáže? Moc v rukou máme my, spotřebitelé. Stačí přestat dané výrobky kupovat.

Chybí nám v přehledu výrobek, u kterého potají došlo ke snížení gramáže? Napište nám do diskuze pod článkem, děkujeme.

Nezapomeňte si přečíst odhalení triků supermarketů a rady, jak se nenachystat při nákupu potravin.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa zůstane utajena. Urážlivé nebo nicneříkající komentáře rovnou mažeme. :-)

Komentáře

  • Petr 29. června 2016 v 12:29

    Když už je informace o „Tuzemáku“ z Božkova – nyní už je „akční“ Božkov Tradiční v Albertu v sobotu + neděli s obsahem alkoholu „celých“ 35% za 88,90 Kč… Kam to až půjde ?

  • Petr Novák 29. června 2016 v 14:32

    Božkov vyrábí dvě neochucené varianty: Božkov Originál s 37,5 % (černo-hnědá etiketa) a Božkov Tradiční s 35 % (černá etiketa). Každopádně díky za doplnění. :)

  • zajíc 14. července 2016 v 00:35

    Přidávám: Nutella zhubla z 400 g na 350 g
    Vitana rýže ve varných sáčcích zhubla z 960 g (8 x 120 g) na 800 g (8 x 100 g)
    už dříve ubyla Helmanns tatarská omáčka z 250 ml na 225 ml
    paštika Májka od Hamé z 50 g na 48 g
    určitě také ubyli Lipánek, Míša, sušenky Disko, Zlaté atd.

  • Petr Novák 14. července 2016 v 12:23

    Dobrý den, díky za super postřeh. Doplním je do článku.

  • Miluše Kajnarová 28. prosince 2016 v 11:13

    myslím, že i Activia jogurtový nápoj (DANONE) zmenšili – udělali nový ale menší obal