SKRBLOG

Odhalujeme privátní značky I.: Kdo stojí za výrobky Tesco, Tesco Value a Tesco Finest

úterý, 08. březen 2016, Petr Novák

Produkty privátních značek má v regálech každý větší obchodní řetězec. Některé jich mají hned několik, obvykle se odlišují buď cenou (a tedy i kvalitou) nebo druhy sortimentu (mléčné výrobky, drogerie atd.). Přeborníkem je zřejmě Lidl s více než stovkou různých značek.

Privátní značky Tesca: Která je která

Tesco využívá několik privátních značek, liší se od sebe zejména jakostí výrobku. Řetězec tak dává zákazníkovi volbu: Buď si připlatí a získá kvalitnější zboží, nebo ušetří a spokojí se s méně kvalitní alternativou.

  • Tesco Value
    Nejnižší řada slouží reklamštinou řečeno „k uspokojení cenově citlivých zákazníků“. Výrobky z této řady bývají sice mezi nejlevnějšími ve své kategorii, ale s nadsázkou řečeno jsou často na samé hranici poživatelnosti.
    Třeba Tavené dílky se sýrem a rostlinným tukem mají zřejmě být „ekonomičtější alternativou“ taveného sýra. Nižší ceny je dosaženo použitím levnějších surovin, zejména pak palmového oleje, kterého tavené dílky obsahují 21 % (!).
    Podobný příklad je Kakaová pochoutka. Obsahuje pouze 15 % kakaového prášku, a nesplňuje tak podmínky dané pro označení čokoláda. Drahé kakaové máslo je nahrazeno palmovým olejem a bambuckým tukem.
  • Tesco
    Standardní řada Tesco je obdobou značkových výrobků, oproti kterým má být o 15 % levnější. Kvalita produktů této značky je vyšší než u Tesco Value.
  • Tesco Finest
    Tesco Finest je privátní značka výrobků vyšší kvality, v porovnání s řadou Tesco mají jistou přidanou hodnotu. Třeba u kávy či čokolády může jít o původ surovin, u uzenin o vysoký podíl masa apod.
  • Tesco Organic
    Privátní řada bio výrobků zahrnuje mj. vejce, maso nebo ovocné šťávy.
  • Tesco Healthy Living
    Řada výrobků Tesco se zvýšeným obsahem vitamínů nebo vlákniny, produkty Healthy Living naopak neobsahují ztužené tuky, syntetická barviva a aromata nebo sladidla.
  • Tesco Light Choices
    Řada light potravin se sníženou energetickou hodnotou nebo se sníženým obsahem tuku. Výrobky v této řadě zahrnují pizzu, šunky nebo ovocné nápoje.
  • Tesco Pravá chuť
    Tesco tuto řadu prezentuje jako „značku s tradičními českými výrobky vysoké kvality připravenými dle původních receptur“.

Boříme mýty

Jedno z lidových mouder praví, že mezi levnými, drahými nebo značkovými výrobky je jediný rozdíl v barvě obalu, neboť je vyrábí jedna továrna. Jak je to doopravdy?

Pravda je taková, že některé společnosti současně vyrábí zboží nejnižší a nejvyšší řady.

Příkladem jsou Kostelecké uzeniny, které do Tesca dodávají nejlevnější šunkový salám z řady Tesco Value a současně prémiový Tesco Finest Gurmánský salám. Rozdíl v kvalitě mezi oběma výrobky je prokazatelný, určují ho zadavatelé obchodních řetězců. To oni rozhodují o podílu masa v salámu nebo o množství kakaa v čokoládě.

Jedna továrna pak může vyrábět současně kvalitní salám s vysokým podílem masa dopoledne a zároveň šunku, kde je drahé maso nahrazeno levnějšími éčky, kůží nebo strojně odděleným masem. Naštěstí má zákazník možnost volby…

Kdo vyrábí zboží pro Tesco?

Skrblíkovi se podařilo některé odhalit společnosti, které dodávají do Tesca své výrobky skryté pod obalem privátní značky.

Není překvapením, že silné zastoupení na seznamu dodavatelů mají společnosti spadající pod koncern Agrofert. Maso, uzeniny, salámy nebo šunky do Tesca dodávají mimo jiné masokombináty Kostelecké uzeniny, Krahulík, Procházka nebo Vodňanská drůbež.

Jogurty ze standardní řady Tesco vyrábí Mlékárna Valašské Meziříčí, do obchodů dodává taék mléčné výrobky svých značek Z Valašska a Vitafit. Levnější jogurty Tesco Value se vyrábí ve frýdecko-místecké společnosti Ekomilk. Ta jogurty své značky produkuje pod značkou Ekomilk.

Jablečnou a pomerančovou šťávu z koncentrátu pod privátní značkou Tesco Value dodává slovenská společnost McCarter, jež stojí také za vlastní řadou džusů Rio. Překvapením bylo odhalení výrobce baget Tesco, není jim nikdo jiný než společnost Crocodille.

Za zmínku ještě stojí nejlevnější sušené droždí značky Value, Tesco ho odebírá od neznámého dodavatele z Číny a v okamžiku psaní tohoto článku se prodávalo v jednotkové ceně 390 Kč/1 kg. Sušené droždí standardní privátní značky Tesco se nabízelo za 1 271,43 Kč/1 kg, výrobek chrudimské Labety za 700 Kč/1 kg a RUF Sušené droždí původem z Německa za 661,90 Kč/kg.

Poučení na závěr tedy zní: Privátní značka automaticky neznamená nižší cenu. Skrblík doporučuje u zboží vždy porovnávat jednotkovou cenu za kilogram, litr, kus atd. Ze zákona musí být na cenovce vždy uvedena.

Kompletní přehled výrobců privátních značek Tesca:

Poznámka: Obchodní řetězce dodavatele jednotlivých výrobků čas od čas mění a nezřídka kdy se stává, že jeden výrobek dodává hned několik společností.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa zůstane utajena. Urážlivé nebo nicneříkající komentáře rovnou mažeme. :-)

Komentáře