Jak změnit banku

Odchod od jedné banky k druhé nemusí být vůbec zdlouhavý a náročný. Některé banky vám se změnou zdarma pomohou - nastaví vám inkasa, trvalé příkazy nebo SIPO. Této službě se říká Kodex mobility klientů. Návod, jak změnit banku a co to obnáší, si můžete přečíst v tomto článku.

Návod jak snadno změnit banku


Tento návod slouží k přechodu do některé z bank, jež přistoupily na Kodex mobility klientů. Přehled těchto bank naleznete na této stránce dole.

Díky Kodexu mobility klientů je přechod vcelku jednoduchý a bezbolestný. Lze ho provést prostřednictvím nové či původní a následně nové banky.

Následující návod počítá s převodem za pomoci nové banky.

1Založte si účet u nové banky

Prostřednictvím internetových stránek nebo přímo na pobočce si založte účet u banky, do které chcete přejít.

2Vyplňte formulář

Stáhněte a vytiskněte si formulář Žádost o změnu banky. Formulář vyplňte dle pokynů a nezapomeňte v něm uvést, zdali žádáte o převedení trvalých příkazů a souhlasů s inkasem nebo o zrušení účtu u vaší stávající banky.

3Vyplněný formulář odneste do banky

Vyplněný formulář odneste do vaší nové banky. Je důležité, aby stávající i nová banka na Kodex mobility klientů přistoupily.

4Banka žádost vyřídí…

Bude-li vše v pořádku, nová banka vaši žádost vyřídí. Občas se může stát, že se produkty nové a stávající banky mírně liší. Například že jedna z bank neumožňuje zasílat inkasní platby vícekrát měsíčně apod. V takovém případě budete o dalším postupu informováni telefonicky.

Převod účtu také nelze provést v případě, kdy tomu brání podepsaný závazek v původní bance. Například když u ní máte sjednanou hypotéku apod.

5…a převede vám platby

Nová banka následně zařídí převod trvalých příkazů a schválení inkas ze staré banky. Nemusíte tak ručně zadávat všechna inkasa apod.

Vy sami si ale musíte upravit nastavení inkasa u svých dodavatelů služeb, za které inkasem platíte. To z toho důvodu, že banka nemá oprávnění za vás jednat s dodavatelem elektřiny, plynu nebo mobilním operátorem.

6Účet je převeden!

Celý proces by v ideálním případě neměl trvat déle než 15 dní. Banka vás o jeho dokončení bude informovat, svůj nový účet můžete využívat hned poté, co si ho zřídíte.

Air Bank za klienta uhradí poplatky do výše až 500 Kč

Principu Kodexu mobility klienta skvěle využívá Air Bank, která za klienta uhradí poplatky související s vypovězením původního bankovního účtu, a to až do výše 500 Kč. Po úspěšném převedení klientovi navíc zašle e-mail, ve kterém bude mít kompletní souhrn, kde všude má nahlásit změnu svého bankovního účtu.

Které banky přistoupily na Kodex mobility klientů?

K usnadnění přechodu mezi jednotlivými bankami se zavázaly níže uvedené společnosti. Dodržování jejich závazku pravidelně kontroluje Česká bankovní asociace. V praxi to znamená, že pokud přestoupíte k některé z těchto bank, přechod za vás zařídí.

Kodexu mobility klientů (stav k 11. červenci 2016):

  • Air Bank
  • Citibank
  • Česká spořitelna
  • Českomoravská záruční a rozvojová banka
  • Československá obchodní banka
  • Era (Poštovní spořitelna – součást ČSOB)
  • Equa Bank
  • Expobank
  • Fio Banka
  • HSBC Bank
  • ING Bank
  • J&T Banka
  • Komerční banka
  • Moneta Money Bank
  • Oberbank
  • PPF banka
  • Raiffeisen bank
  • Sberbank
  • The Royal Bank of Scotland
  • UniCredit Bank
  • Waldviertel Sparkasse Bank
  • Zuno Bank

Zdroj: Česká bankovní asociace

Často kladené otázky

?Kdo může tento postup využít?

Kodex mobility klientů se vztahuje pouze na fyzické osoby a na jejich nepodnikatelská bankovní konta.

?Může se při převodu objevit nějaký problém?

Samozřejmě a bohužel, může. Tím nejčastějším bývá závazek vůči původní bance, který zamezuje vypovězení smlouvy. Jedná se například o hypotéku či úvěr vázaný na bankovní účet.

?Mohu si ponechat své původní číslo účtu, jako je tomu u mobilních operátorů?

Bohužel, Kodex mobility toto neumožňuje.

?Není to podvod, nezneužije banka moje údaje?

Tyto obavy jsou zcela zbytečné. Žádná z bank si toto nemůže dovolit, celý kodex navíc pečlivě monitoruje a kontroluje Česká bankovní asociace.

?Co když chci přejít k mBank?

Samozřejmě můžete, nicméně veškeré zařizování bude na vás. mBank se ke kodexu nepřipojila, a tak nemá za povinnost vám s převodem např. trvalých příkazů či inkas pomoci.

Našli jste chybu?

Nahlásit chybu